جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
امینی: شادی و بهجت از ملازمات محافل و شعرخوانی‌های رمضان است

اسماعیل امینی، شاعر، با اشاره به این‌که بهتر است آداب و شعرخوانی‌های ماه مبارک رمضان با شادی و بهجت توام باشد، گفت: بعضی خیال می‌کنند جایی که شادی هست معنویت کمتر است و در محلی که اندوه باشد، معنویت بیشتری وجود دارد؛ در حالی که معنویت به اخلاق و صداقت و مدارا با مردم بستگی دارد و نمی‌توان آن را فقط در گفتار ارزیابی کرد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امینی گفت: در ماه‌های رمضان مجالس شعرخوانی خوبی برگزار می‌شود. این جلسات هم در مساجد و هم در مکان‌های دیگر از جمله فرهنگسراها و پاتوق‌های شعر حال و هوایی روحانی دارند.

وی گفت: شعر گذشته ما با آیین‌های مختلفی اعم از آیین‌های دینی، ملی و قومی پیوستگی داشته و به مناسبت ماه مبارک رمضان این آیین‌ها برجسته می‌شوند.

وی گفت: این روزها آنچه در جلسات و پاتوق‌های شعر کمبودش را احساس می‌کنیم، شعرهای نیایشی است. شعر منقبتی و مرثیه‌ای و مولودیه‌ای داریم اما شعر نیایشی کمتر دیده می‌شود.

امینی ادامه داد: در ابتدای همه دیوان‌ها فقدان شعر نیایشی خوب احساس می‌شود و ما این ضعف را از دیرباز در شعرمان داشته‌ایم. به نظرم اقدام مؤثری است اگر در ماه مبارک رمضان شاعران به سرودن و خواندن شعرهای نیایشی‌شان بپردازند. در نمایشگاه قرآن هم با تکیه بر دعا و مضامین قرآنی می‌توان چنین پاتوقی را در کنار فعالیت‌های جنبی این نمایشگاه برگزار کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا شما هم معتقدید که آداب ماه رمضان باید طرب‌انگیز برگزار شود؟» گفت: طرب کلمه زیبایی برای ماه مبارک رمضان نیست و بهتر آن است که بگوییم آداب و شعرخوانی‌های ماه مبارک باید با شادی و بهجت توام باشد.

امینی درباره میزان معنویت در محافل ادبی ماه رمضان تصریح کرد: معنویت قابل ارزیابی نیست و اگر کسی بگوید که میزان آن را دریافته، به خطا رفته است. معنویت جلسات شعرخوانی ماه مبارک رمضان بستگی به شخصی که شعرش را می‌خواند و افرادی که آن‌ها را گوش می‌دهند دارد. معنویت در چنین جلساتی اصلا قابل ارزیابی نیست و کسی نمی‌تواند درباره آن‌ها ارزش‌گذاری کند.

این شاعر افزود: بعضی خیال می‌کنند جایی که شادی هست معنویت کمتر است و جایی که اندوه هست معنویت بیشتری وجود دارد. در حالی که اصلا چنین نیست. معنویت بستگی به اخلاق و صداقت و مدارا با مردم دارد و در گفتار قابل بیان نیست و نمی‌توان آن را ارزیابی کرد.

اسماعیل امینی متولد سال 1342 دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی است. آخرین اثر او با نام «جلسه شعر» شامل یادداشت‌های آموزشی  از سوی انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها