چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷
بکتاش: شیشه کلیشه‌ها را بشکنیم

غلامرضا بکتاش، شاعر حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد: شاعران برای این‌که احساس لطیف کودکان را از طریق شعر با دین آشنا کنند و گره بزنند، باید شیشه کلیشه‌ها را بشکنند.-

غلامرضا بکتاش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: یکی از علت‌های مهم اقبال کم شاعران بخش کودک و نوجوان به سرایش در حوزه دین برای کودکان، این است که ناشران در این زمینه به شاعران سفارش کار نمی‌دهند و شاعر مجبور می‌شود به خودش در حوزه شعرهای دینی سفارش کار بدهد!
 
وی با بیان این‌که «از میان شعرهایی که در حوزه دین برای کودکان سروده‌ام، تنها کتاب با دعای باران به چاپ رسیده است» گفت: در این مجموعه شعر سعی کردم کلیشه‌های حوزه دین را حذف کنم و باید بگویم که این کار برای شاعرانی که می‌خواهند در حوزه دین برای کودکان اثری را خلق کنند، کار بسیار وقت‌گیر و سختی است، زیرا خلق مجموعه شعرم  «با دعای باران» سه سال به طول انجامید. 

این شاعر اظهار کرد: تاکنون شعرهای زیادی را در حوزه دین به ویژه درباره خداوند رحمان و پیامبران الهی سروده‌ام که همگی آن‌ها به سفارش دلم بوده و هیچ ناشری به من سفارش کار نداده است. فکر می‌کنم شاعرانی در عرصه سرودن شعر در حوزه دین برای کودکان موفق خواهند بود که جسارت انجام کار خلاقانه و نوگرایی داشته باشند. 

بکتاش اظهار کرد: برخی شاعران می‌گویند تا ناشری سفارش کار ندهد، در حوزه شعر دینی برای کودکان شعری نمی‌سراییم و نمی‌نویسیم بنابراین، یکی از راهکاری‌های مهم در افزایش گرایش شاعران به سرودن شعرهای دینی برای کودکان، تامین نیاز ناشران برای چاپ شعر با موضوعات مختلف دینی و درهم شکستن کلیشه‌ها برای خلق شعرهای دینی است. 

وی ادامه داد: من چند کتاب از شاعران مختلف را در حوزه شعر کتاب‌های دینی کودک خوانده‌ام و به جرات می‌توانم بگویم کتاب‌های شعری که در حوزه دین برای کودکان سروده شده، بسیار ضعیف است و شاعران انگیزه‌ای برای ورود به حوزه دین ندارند. 

وی حذف کلیشه‌ها در حوزه دین و بیان جسورانه و خلاقانه در خلق کتاب «با دعای باران» را یکی از علت‌های اصلی برگزیده شدن این اثر به عنوان کتاب فصل جمهوری اسالمی ایران عنوان کرد و گفت: این مجموعه برای گروه‌های سنی «ج» و «د» تنظیم شد و در برگیرنده‌ 14 شعر، در 28 صفحه است که سال 1391 از سوی انتشارات مدرسه منتشر شد. 

بکتاش گفت: بیش از 40 قطعه شعر دینی را برای کودکان سروده‌ام که اگر چاپ شود، چهار مجموعه کتاب شعر خواهد شد. شعر «حضرت جوانه» از مجموعه شعرهایی است که تاکنون نتوانسته‌ام آن را به چاپ برسانم و شاید یکی از علت‌هایش هم‌سو نبودن سلیقه شاعر با ناشران باشد. در بخشی از شعر «حضرت جوانه» این‌گونه سروده‌ام:
اولین پیامبر(ص)در میان باغ ما آب و خاک و دانه بود
دومین پیغمبر(ص)ما در میان باغ ما حضرت جوانه بود
آخرین پیامبر(ص) در میان باغ ما فکر می‌کنید کیست؟
آخرین پیامبر(ص) در میان باغ ما یک گل محمدی‌ست 

وی ادامه داد: در این شعر با استفاده از یک ایهام، پیامبر گرامی اسلام(ص) را در قالب گل خوشبوی محمدی به کوکان معرفی کرده‌ام که بوی خوش پیامبر(ص) مانند گل محمدی در تمام فضای کره زمین برای تبلیغ و دعوت مردم به دین اسلام پراکنده شده است. 

وی افزود: از نظر برخی ناشران برای کودکان نمی‌شود از توبه، مرگ و کارهای زشت به طور مستقیم سخن گفت اما به عقیده من، اصول دین را باید موشکافانه و به همراه ارایه پیام دینی به کودکان با زبان شعر گفت و همه شاعران حوزه کودک و نوجوان باید در خلق آثار دینی و پرورش حس دینی، پیام خود را مستقیم انتقال دهند. در این‌ صورت است که در این عرصه موفقیت‌های بیشماری کسب خواهند کرد. 

این شاعر کودک و نوجوان با بیان این‌که در سروده‌هایش کلیشه‌های همیشگی را می‌شکند، گفت: من شعرهایم را با محوریت خداوند، قرآن، 124 هزار پیغمبر(ص) و چهارده معصوم(ع) سروده‌ام. در یکی دیگر از آثاری که هنوز به چاپ نرسیده است، درباره دانش‌آموزی که در کلاس درس تقلب می‌کند، شعری سروده‌ام تا با دادن پیام دینی به او بگویم تقلب کردن کار زشتی است و در این کار شیطان زیر جلد دفتر کودک پنهان شده است.
در این شعر شاعر به کودک پیام دینی می‌دهد که منظور از امتحان اصلی، زندگی کردن بین مردم در دنیا است و برخی مردم برای سبقت گرفتن از دیگران در جمع کردن ثروت، سر یکدیگر را کلاه می‌گذارند و در زندگی تقلب می‌کنند. همچنین منظور از دفتر، دل و قلب کودکان است که در صورت عجین شدن با گناه، سیاه می‌شود. 

بکتاش درباره سایر آثارش در حوزه دینی برای کودکان هم گفت: مجموعه شعر دینی دیگری را با نام «کارگردانی خدا» سروده‌ام که به کودکان درباره خدایی که انسان‌ها و موجودات عالم خلق کرده است. «کارگردانی خدا» این پیام را می‌دهد که صداپرداز، تصویرپرداز و کارگردان این جهان تنها خداوند است. همچنین شعر دیگری را با نام «مورچه» سروده‌ام که به کودک قدرت بی‌انتهای خداوند در این جهان را نشان می‌دهد. در واقع، هنگامی که مورچه‌ای دانه‌ای را بر پشت خود حمل می‌کند، شاعر توان و قدرت بی‌انتهای خداوند را می‌سراید.

بکتاش در مجموعه «با دعای باران» با تصاویر و شگردهای مختلف، شاعر به ارایه نیایش‌های کودکانه، نیایش باران و یاکریم و جانداران و طبیعت پرداخته و پیوند قرآن و نبوت و امامت را با سایر مظاهر طبیعت و پیرامون آن به زبان کودکان نزدیک‌تر می‌کند. او در بخشی از این مجموعه این‌گونه سروده است:
با دعای باران
ریشه پر درآورد
دانه از دل خاک
زود سر درآورد
با دعای باران
رودخانه پر شد
گوش خیس ماهی
از ترانه پر شد
قطره قلقلک داد
پشت بام‌مان را
آسمان درآورد
اشک ناودان را

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط