شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
تاریخ کتابخانه امیرالمومنین(ع) مکتوب می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد امینی، فرزند علامه امینی درباره کتابخانه امیرالمومنین(ع) گفت: این کتابخانه را پدرم سال 1373 هجری قمری، حدود 60 سال پیش در شهر نجف اشرف تاسیس کرد. کتابخانه امیرالمومنین(ع) به عنوان نخستین کتابخانه عمومی این شهر در سال‌هایی که گذشت، دستخوش تغییرات سیاسی و تاریخی مختلفی شد اما تاکنون از ارایه خدمات فرهنگی و کتابخانه‌ای بازنایستاده است. اکنون با همکاری براردانم در نظر داریم تاریخ فراز و نشیب‌های آن را در‌ آینده‌ای نزدیک مکتوب کنیم._

حجت‌الاسلام والمسلمین امینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: این مرکز فرهنگی تنها یک کتابخانه نیست و در آن خدمات گوناگون علمی و پژوهشی به مراجعان عرضه می‌شود. تاکنون در کتابخانه امیرالمومنین(ع) یکصد عنوان کتاب تالیف شده و بیش از 300 رساله مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تهیه و تنظیم شده‌اند.

وی با بیان این‌که آثار تالیفی این کتابخانه در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارایه شدند، درباره چگونگی احداث این کتابخانه عنوان کرد: مرحوم علامه این کتابخانه را در شهر نجف با بهره‌گیری از مشاوره و نظرات کارشناسان معماری بنا کرد و این مرکز در سال 1373 هجری قمری تاسیس شد. در کتابخانه امیرالمومنین(ع) 15 هزار عنوان کتاب نگهداری می‌شود که فهرست اولیه این آثار به خط خود علامه نوشته شده و موجود است. 


نمایی از مخزن کتابخانه

وی ادامه داد: این کتابخانه بزرگ از زمان تاسیس تاکنون چهار دوره تاریخی مهم و موثر یعنی از زمان تاسیس آن تا رحلت علامه امینی و اخراج فرزندان ایشان از عراق، از زمان اخراج فرزندان علامه تا دروان صدام، از دوره صدام به بعد و دوره تجدید حیات کتابخانه امیرالمومنین(ع) را پشت‌سر گذاشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امینی در پاسخ به این سوال که «اکنون مدیریت کتابخانه امیرالمومنین(ع) را چه کسانی بر عهده دارند؟» گفت: از همان ابتدای در چارچوب فعالیت این کتابخانه مقرر شده بود که اداره آن زیر نظر یکی از مراجع تقلید که اینک آیت‌الله سیستانی‌ است و سه نفر هیات تولیت عراقی،‌ شش نفر هیات امنای ایرانی و یک نفر هیات علمی انجام شود. پس از رحلت علامه امینی، نظارت بر این کتابخانه را هیات علمی آن بر عهده داشت. این مسوولیت همزمان با ماجراهای سیاسی عراق و اخراج ایرانی‌ها از این کشور به حاج رضا احمد، عضو هیات علمی واگذار شد.

فرزند علامه امینی ادامه داد: سه سال پیش به سفارش آیت‌الله سیستانی این کتابخانه به طور کامل در اختیار پسران آن مرحوم قرار گرفت. اینک برادرم؛ دکتر محمد امینی نجفی، تولیت کتابخانه امیرالمومنین(ع) را برعهده دارد.

وی درباره سرگذشت این مرکز فرهنگی ـ علمی اسلامی در دوران پس از اخراج فرزندان علامه امینی از عراق تا دوره صدام اظهار کرد: در این زمان حکومت بعث عراق پژوهشکده آیت‌الله خویی، کتابخانه آیت‌الله حکیم و چند مرکز علمی دیگر را به آتش کشید و قرار بود کتابخانه امیرالمومنین(ع) را هم نابودند کند. حکومت بعثی برای اجرای این تصمیم همسایه‌های این کتابخانه را از منطقه خارج کرده اما نمی‌دانیم به چه علتی به یک‌باره صبح روز عملیات، حکم اجرای آن لغو شد و این مرکز علمی ـ پژوهشی سلامت ماند که به یقین این مساله ناشی از عنایت حضرت حق و امام علی(ع) بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد امینی در پاسخ به این پرسش که «از دوره صدام به بعد این کتابخانه چه روندی را طی کرده است؟» بیان کرد: همان‌طور که در این مدت حاکمان وقت حرم مطهر امام علی(ع) را اشغال کردند، درصدد بودند که سراغ کتابخانه‌ها و مراکز علمی هم بروند. این حاکمان کلیدهای کتابخانه‌های کشور عراق از جمله کتابخانه امیرالمومنین(ع) را تحویل گرفتند تا برخی از آثار را به موزه صدام در بغداد منتقل کنند. این‌بار هم مزاحمت‌هایی برای این کتابخانه ایجاد شد اما باز هم با عنایت خداوند و امیرمومنان(ع) و فداکاری مدیران و متولیان کتابخانه امیرالمومنین(ع) این مرکز تحقیقات از نیت سوء دیگران در امان ماند.

وی درباره تجدید حیات نخستین کتابخانه نجف اشرف هم گفت: در سال‌های اخیر فعالیت‌های مختلفی برای احیای دوباره این کتابخانه صورت گرفت. از جمله این اقدامات می‌توان به همکاری با دانشگاه ادیان قم و کتابخانه ملی ایران اشاره کرد. همچنین برای خدمات پژوهشی و تنها «مجله مخطوطات» برنامه خاصی را طراحی کرده‌ایم.

تاسیس بیمارستان کتاب در کتابخانه امیرالمومنین

فزرند علامه امینی تاسیس بیمارستان کتاب را اقدامی تخصصی برای ترمیم آثار مکتوب و کهن توصیف کرد و گفت: نخستین دوره آموزشی کارشناسان کتابخانه امیرالمومنین(ع) طی روزهای گذشته به همت متخصصان یونسکو برگزار شد. در نظر داریم برای تاسیس و تجهیز این کتابخانه از همکاری متخصصان مخطوطات آستان قدس رضوی، کتابخانه ملی ایران و کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی هم بهره ببریم. 



نمایی از کتابخانه امیرالمومنین(ع)

خدمات پژوهشی کتابخانه امیرالمومنین(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد امینی درباره گسترش خدمات پژوهشی این کتابخانه شیعه‌شناسی گفت: در دانشگاه‌های عراق و دانشگاه ادیان قم برای ارایه خدمات علمی ـ پژوهشی به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اعلام همکاری کرده‌ایم. همچنین با دانشکده شیعه‌شناسی در کشور کانادا هم به توافق رسیدیم که چند تن از محققان خود را به شهر نجف اعزام کنند تا از خدمات کتابخانه امیرالمومنین(ع) در حوزه آثار مکتوب شیعه و سنی بهره ببرند.

محور اصلی محتوای تنها مجله تخصصی مخطوطات

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد امینی اظهار کرد: سالانه از سوی کتابخانه امیرالمومنین(ع) دو شش‌ماهنامه را درباره مخطوطات منتشر می‌کنیم که نویسندگان آن هیات علمی از علما و دانشمندان کشورهای عراق، ایران مغرب، مصر و برخی کشورهای اسلامی دیگرند و در نگارش آن همکاری می‌کنند. این مجله نخستین و تنها مجله درباره مخطوطات و ترمیم کتاب در کشور عراق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین امینی با اشاره به این‌که همه این اقدامات کتابخانه امیرالمومنین(ع) تخصصی‌اند و در این راه از راهنمایی و نقادی همه اهالی فن بهره خواهیم برد گفت: شرایط اجتماعی ـ سیاسی کشور عراق، این کتابخانه را به چالش کشیده است و ما برای احیا و توسعه خدمات این مرکز فرهنگی در عراق و ایران در تلاشیم. این کتابخانه 60 ساله در دو هزار متر مربع زیربنا احداث شده است و پدرم در کنار این مرکز فرهنگی زمینی به مساحت 700 متر مربع را خریداری کرده‌ که درصددیم برای تحقق آروزی مرحوم علامه امینی، آن زمین را به دارالتحقیق تبدیل کنیم.

وی افزود: علامه امینی آرزو داشتند مکانی به نام دارالتحقیق برای محققان این کتابخانه ایجاد کنند تا مسکن و خوراک آنان تامین و فکر و عمل محققان تنها به پژوهش معطوف شود. البته اجل مهلت پرداختن به این آرزو را از پدرم سلب کرد. 


مقبره مرحوم علامه امینی

علامه عبدالحسین امینی سال 1320 هجری قمری برابر با 1281 هجری شمسی در شهر تبریز، در خانه‌ای سرشار از علم و تقوا دیده به جهان گشود. از وی اثر جاودان یازده جلدی الغدیر به جا مانده است. سرانجام خستگی‌ها و تحمل رنج‌های علامه امینی در راه اعتلای دین اسلام و مذهب تشیع و تحصیل و تدریس معارف اهل‌بیت(ع) ظهر جمعه، 12 تیر ماه 1349 هجری شمسی (28 ربیع الثانی 1390ه .ق) به پایان رسید. پیکر وی پس از انتقال به کشور عراق، در شهرهای بغداد، كاظمین، كربلا و نجف با شكوه فراوانی تشییع شد و پس از طواف دادن پیكر بر گرد آستان مقدس علوی، به وصیت خود در حجره‌ای از كتابخانه امیرالمومنین علی(ع) كه خود بنیانگذار آن بود به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط