جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
نیت خدایی باشد، تاثیر خود را می‌گذارد

نویسنده کتاب «سنن جاهلی عرب و روش برخورد قرآن کریم» در آستانه 14 تیرماه، روز قلم، عنوان کرد: متاسفانه قلم برخی از ما خدایی نیست و نیت ما نیز. اگر نیت خدایی باشد، تاثیر خود را بر محتوای کتاب خواهد گذاشت.-

محمد‌علی امانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: بسیاری از اهالی قلم برای برطرف کردن مشکلات مالی و فروش آثارشان به سراغ موضوعاتی می‌روند تا در نهایت منجر به فروش کتاب شود. اگر مشکلات پیش‌روی نویسندگان و ناشران کمتر شود و امکانات بیشتر و تسهیلات بهتری در اختیار داشته باشند، کیفیت بر کمیت برتری می‌یابد.

وی برخی کتاب های منتشر شده در زمینه قرآن و مطالعات قرآنی را سطحی دانست و بیان کرد: متاسفانه ما آن‌طور که باید و شاید قرآن را درست معرفی نکرده‌ایم. فلسفه وجودی قرآن هدایت انسان است اما ما در زندگی‌ خلاء قرآن را احساس نمی‌کنیم و نیازی برای مطالعه و تدبر در محتوا و فلسفه وجودی کلام خدا در خودمان نمی‌بینیم.

امانی با تاکید بر ضرورت تغییر روش در آموزش قرآن اظهار کرد: برای تغییر وضعیت موجود باید روش و رویکرد کلی نسبت به آموزش و فهم مفاهیم انسان‌ساز قرآن اصلاح شود. انس با قرآن از پایه و سنین کودکی باید شکل بگیرد. معلمان و مربیان قرآن باید ابتدا خود با تدبر در آیات نورانی قرآن با آن انس بگیرند و اصول و درس‌های آن را در زندگی، رفتار و منش خود به‌کار بگیرند تا بتوانند این احساس را به دانش‌آموزان منتقل کنند.

وی در ادامه درباره مشکلات موجود بر سر راه تالیف کتاب‌های فاخر قرآنی عنوان کرد: در کتابخانه‌ها، کتاب مرجع به‌ویژه در حوزه علوم قرآنی بسیار کم و دسترسی به آثار محدود است، به گونه‌ای که انسان فکر می‌کند همه کتاب‌ها از روی هم کپی شده‌اند و کمتر در کتاب‌ها حرف نویی زده شده است. امروز آثار تالیفی غنی کمتر پیدا می‌شود.

این کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در پایان حمایت مسوولان را در این زمینه بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: مسوولان می‌توانند با تشویق معنوی و حمایت مادی به‌طور همزمان، اهالی قلم را در خلق آثار درخور نام کتاب آسمانی و شریف قرآن تشویق کنند. حمایت‌های مادی و معنوی، تجهیز کتابخانه‌های ملی و مرکزی به کتاب‌های مرجع و افزایش تسهیلات برای کارهای پژوهشی می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات موجود باشد. شاید یکی از بهترین راه‌های تجلیل و حمایت از اهل قلم هم انجام چنین کارهایی باشد. 

کتاب «سخن جاهلی عرب و روش برخورد قرآن کریم» تالیف محمد‌علی امانی با مقدمه عباس تقویان، در سه محور آشنایی با شرایط جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی دوران جاهلیت پیش از نزول قرآن و نحوه مواجهه قرآن و پیامبر اکرم (ص) با سنن عرب جاهلی را بررسی می‌کند.

این کتاب در سه فصل تنظیم و تدوین شده است. فصل نخست کتاب به کلیاتی از قبیل معنای جاهلیت، موقعیت جغرافیایی شبه جزیره عربستان، سنن و نظام قبیله‌ای اختصاص دارد. در فصل دوم خصلت‌ها و ویژگی‌های اخلاقی‌-‌رفتاری عرب جاهلی بررسی می‌شوند و در فصل پایانی کتاب، روش‌های رویارویی قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) با سنن عرب جاهلی مورد بحث قرار گرفته‌اند.

چاپ نخست کتاب «سخن جاهلی عرب و روش برخورد قرآن کریم» با شمارگان یک هزار نسخه، در 244 صفحه و به بهای 70 هزار ریال از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است. این کتاب در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب عرضه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط