یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
نخستین پیشنهاد دهنده تولید کتاب الکترونیکی برای مخاطبان خاص

مسوول كتابخانه و مركز اطلاع‌رساني نابينايان و كم‌بينايان استان يزد گفت: طرح تولید کتاب الکترونیکی دیداری و شنیداری ویژه نابینایان و ناشنوایان برای نخستین بار از سوی استان یزد مطرح شد و با همکاری بخش منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌تواند به صورت فراگیر برای نابینایان کشور تولید شود.-

روح‌الله رنجبر در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به جمعیت پنج هزار نفری نابینا و کم بینای استان یزد عنوان کرد: این استان با توجه به این‌که پنج درصد جمعیت آن نابینا و کم بینا هستند، طرح ابتکاری تولید کتاب گویای دیداری و شنیداری (دیزی) را برای نابینایان کشور به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیشنهاد داد.
 
وی با بیان این‌که برای تولید کتاب گویای (دیزی) با بخش منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مکاتبه انجام گرفته است، اظهار کرد: در صورت تصویب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، منابع کتابی این نهاد می‌تواند به  صورت کتاب گویای دیداری و شنیداری، به  برای نابینایان کشور  تولید شود.

مسوول كتابخانه و مركز اطلاع‌رساني نابينايان و كم‌بينايان استان يزد درباره ویژگی‌های این کتاب الکترونیکی گفت: این کتاب قابلیت استفاده به صورت دیداری و صوتی را به طور همزمان دارد و نابینایان با استفاده از این نرم‌افزار، امکان علامت‌گذاری روی بخش‌های مهم متن را پیدا خواهند کرد.

رنجبر با اشاره به استفاده از کتاب دیزی ویژه نابینایان افزود: این کتاب الکترونیکی منبع بسیار مناسبی برای پژوهشگران کم بینا و نابیناست و امیدواریم نهاد کتابخانه‌های عمومی با تولید این نرم‌‌‌افزار، در بخش منابع موافقت کند.

وی با اشاره به جمعیت یک میلیونی استان یزد اظهار کرد: نیم‌درصد جمعیت استان یزد، افزون بر پنج هزار نفر کم بینا و نابینا هستند و این شهرستان برای تولید این کتاب‌های گویا در اولویت قرار دارند و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باموافقت این طرح، می‌تواند نقش موثری در تولید منابع ویژه برای نابینایان کشور ایفا کند.

مسوول كتابخانه و مركز اطلاع‌رساني نابينايان و كم‌بينايان استان يزد درباره راه‌‌اندازی این مرکز گفت: کتابخانه مرکزی نابینایان استان یزد که با نام کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی نابینایان و کم‌بینایان فعال است، اکنون بیش از 800 عضو کم‌بینا و نابینا دارد و بیش از 250 متر مربع مساحت فضای این کتابخانه است. 

رنجبر با بیان این‌که این مرکز از سال 1379 برای دسترسی  به منابع مکتوب  نابینایان و کم بینایان در این استان تاسیس شد، عنوان کرد:این کتابخانه در سال 1381 هزار حلقه نوار کاست و همچنین 136 عنوان کتاب گویا برای پاسخگویی به نابینایان از سوی بهزیستی دریافت کرد. 
 
مسوول كتابخانه و مركز اطلاع‌رساني نابينايان و كم‌بينايان استان يزد با بیان این‌که اکنون افزون بر هزار و 600 جلد کتاب بریل در قالب 320 عنوان، در این مرکز وجود دارد، عنوان کرد: 9 دستگاه برجسته‌نگار، یک دستگاه چاپگر بریل و سه دستگاه بهدید( درشت‌نمایی) از دیگر امکانات این مرکز هستند. 

رنجبر با بیان این‌که سال 1382 با کمک سازمان بهزیستی استان یزد بخش الکترونیک کتابخانه نابینایان راه‌اندازی شد و از سوی بهزیستی یک دستگاه برجسته‌نگار به این مرکز داده شد، عنوان کرد: سال 1379 فقط 800 جلد کتاب بریل و هفت هزار حلقه نوار کاست در این مرکز وجود داشت و اکنون این رقم رشد قابل توجهی کرده است.

وی افزود: در این مرکز اکنون سه هزار و 500 عنوان کتاب گویا به صورت لوح فشرده برای استفاده نابینایان وجود دارد و بیش از 800 نفر از نابینایان و کم بینایان استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان و کرمان عضو این کتابخانه هستند.

رنجبر درباره بخش نابینایان کتابخانه‌های شهرستان‌های دیگر استان یزد گفت: استان یزد در شهرستان‌های یزد، میبد، اردکان، مهریز و بافق دارای بخش نابینایان است.

مسوول كتابخانه و مركز اطلاع‌رساني نابينايان و كم‌بينايان استان يزد درباره تامین منابع مکتوب نابینایان و کم‌بینایان در بخش دانشگاهی و عمومی گفت: این مرکز با همکاری استودیو ضبط صدا برای تولید کتاب گویا، دستگاه چاپگر بریل کتاب‌های ویژه این گروه را تولید و تامین می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط