شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۹
کتابخوانی، اولویت برنامه‌های ستاد عالی کانون‌های مساجد

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور گفت: کتاب و کتاب‌خوانی در اولویت برنامه‌های سال 1392 این ستاد قرار دارد._

مرتضی طاهریان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ اظهار کرد : کتاب یکی از جدی‌ترین مواردی است که همواره در برنامه‌های ما به مناسبت‌های مختلف حضور دارد. 

طاهریان گفت: در سال 1392 برنامه‌های ستاد با چهار اولویت تعریف شده است. این برنامه‌ها در آینده‌ای نزدیک قطعی خواهد شد که در میان این چهار حوزه، توسعه کتاب و کتاب‌خوانی به یقین یکی از اولویت‌های ماست. 

وی ادامه داد: مساجد از دیرهنگام کارکردهای متفاوتی داشته‌اند و از زمان صدر اسلام علاوه بر مهمترین کارکردشان،‌ یعنی کارکرد عبادی،‌ در حوزه‌های سیاسی، ‌آموزشی، ‌فرهنگی و اجتماعی هم نقش بسزایی داشته‌اند و دارند. 

معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور اظهار کرد: برای مثال، بسیاری از مساجد قدیمی ما فاخرترین هنرهای اسلامی را دارند و اگر نیم‌نگاهی به تاریخ داشته باشیم، می‌بینیم که معتبرترین کتابخانه‌ها اغلب در جوار مساجد شکل گرفته‌اند، ‌کتابخانه‌هایی که در حوزه جغرافیایی مسلمانان بوده‌اند. بنابراین، طبیعی است که کتاب و کتاب‌خوانی با مساجد قرابت ویژه‌ای داشته باشد و متولیان امور مساجد یکی از مهمترین وظایف خود را ترویج کتاب بدانند. 

طاهریان با بیان این‌که ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد‌ توجه ویژه‌ای به مطالعه و کتابخوانی دارد ‌افزود: کتاب در حوزه نرم‌افزار و فعالیت‌های فرهنگی مساجد جایگاه تعریف شده‌ای دارد. همچنین در سال‌های اخیر در مجموعه ستاد عالی، ‌اداره کل کتابخانه‌ها هم شکل گرفته است ‌که هویتی مستقل برای خودش دارد و همین امر به تنهایی حاکی از میزان توجه ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به حوزه مطالعه و کتاب است.‌

وی ادامه داد: ما اکنون 11 هزار کتابخانه در سراسر کشور داریم که دست‌کم حدود پنج‌ هزار کتابخانه از این تعداد، مخزن‌دار هستند. راه‌اندازی‌ تعدادی از این کتابخانه‌ها با ما بوده است و برخی از پیش شکل گرفته بودند و ما در حوزه‌های مختلف آن‌ها را حمایت کرده‌ایم. 

معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور گفت: برخی مساجد هم به اصطلاح «کتابخانه باز» دارند، یعنی کتابخانه‌هایی که در مسجد تعبیه شده‌اند و مخاطب می‌تواند در محیط مسجد کتاب مورد نظر خود را مطالعه کند یا به منزل ببرد و بخواند. در واقع، تلاش ما برای ایجاد مطالعه در فضای مسجد بوده است.

‌طاهریان با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بین پنج تا چهار میلیارد تومان سالانه‌ برای کتابخانه‌های مساجد کتاب ارسال کرده‌ایم اظهار کرد:‌ با توجه به آن‌که ما در شورای خرید کتاب وزارت ارشاد عضویم، سعی داریم تعداد و تنوع کتاب‌هایی را که ارسال می‌کنیم، رضایت‌بخش باشد. البته اغلب به لحاظ موضوعی، کتاب‌هایی را که برای مساجد می‌فرستیم دینی‌اند. ضمن این‌که در چند سال اخیر کتاب‌های کمک‌آموزشی را هم به این موضوعات افزوده‌ایم که باعث استقبال گسترده شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های سال گذشته ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی خاطرنشان کرد:‌ سال گذشته نرم‌افزار «کتاب مهر» مساجد را خریدیم تا در مساجد از امکانات این نرم‌افزار در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی استفاده شود. امسال تعداد پنج هزار عدد از این نرم‌افزار در بین کتابخانه‌های مساجد توزیع می‌شود. 

معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: با توجه به این‌که ستاد در طول سال و در مناسبت‌های مختلف، برنامه‌های ویژه‌ای دارد،‌ تلاش ما بر این بوده است که کتاب را در قالب برنامه‌های خود به شکل‌های مختلف لحاظ کنیم.‌ برای مثال، به تازگی برنامه‌ای با عنوان «کوثر رسالت» داشتیم که در آن توجه ویژه‌ای به کتاب‌ و کتاب‌خوانی شده است. 

طاهریان گفت: کتاب‌خوانی حتی در مسابقات قرآنی ما هم جایگاه تعریف شده‌ای دارد. به عنوان مثال، در بخش مفاهیم مسابقات قرآن،‌ کتاب را با مفاهیم پیوند داده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط