چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
آینه تمام‌نمای پیغمبر(ص) و الگویی برای جوانان امروز

مولف کتاب «آينه محمد (ص)؛ فرازهايی از زندگی حضرت علی‌اكبر(ع)» با بیان این‌که چهره و کلام حضرت علی‌اکبر(ع) آینه تمام‌‌نمای حضرت رسول‌الله(ص) بود، گفت: حضرت علی‌اکبر(ع) از کرامات،‌ کمالات، شجاعت و دانش ویژه‌ای برخوردار بودند که بسیاری مانند معاویه می‌پنداشتند که امامت پس از امام حسین(ع) به ایشان سپرده خواهد شد، در حالی که امامت اهل بیت(ع) از طرف خداوند تعیین شده است.-

حجت‌الاسلام محمدباقر انصاری، فرزند مرحوم اسماعيل انصاری زنجانی از نويسندگان سرشناس حوزه دين است، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: حضرت علی‌اکبر(ع) 11 شعبان به دنیا آمد، مادر بزرگوار ايشان ليلا دختر ابى‌مره است. این فرزند امام حسین(ع) شبيه‌ترين فرد به رسول خدا( ص) بود و همچنین کلام و رفتار پیامبر اکرم(ص) را داشت و هر کس كه آرزوى ديدار رسول خدا(ص) را داشت، بر چهره پسر ليلا مى‌نگريست. 

وی افزود: روز عاشورا هنگامی که علی‌اکبر(ع) اذن ميدان طلبيد و عازم جبهه پيكار شد، امام حسين(ع) رو به آسمان کرد و گفت «اللهم اشهد على هؤلاء القوم فقد برز اليهم غلام اشبه الناس برسولك محمد خلقا و خلقا و منطقا و كنا اذا اشتقنا الى رؤية نبيك نظرنا اليه» به این معنا که خداوندا تو شاهد باش که هم صحبت کردن و اخلاقیات و هم چهره او بیشترین شباهت را به رسول‌الله دارد.

وی با بیان این‌که از کرامت حضرت علی اکبر(ع) در روایات و کتاب‌های مختلفی یاد شده است، ادامه داد: هنگام شهادت حضرت علی‌اکبر(ع) امام حسین(ع) می‌فرمایند «خاک بر سر دنیا که پس از تو بسیار بی‌ارزش است». همچنین در منابع مختلف، سن این دلاور کارزار عاشورا را متفاوت بیان کرده‌اند اما بر اساس منابع مستند ایشان در سن 34 سالگی با داشتن یک پسر، در واقعه عاشورا مقابل دشمنان دین و اسلام کمالات خود را به حد اعلی می‌رساند. اشعار و روایات مختلف از عاشورا همه گویای اوصاف و فضایل حضرت علی اکبر(ع) هستند.

وی افزود: در زیارت‌نامه امام سجاد(ع) آورده شده است که ایشان را پایین پای سیدالشهدا در کربلا دفن کرده‌اند و شش گوشه بودن مزار امام سوم شیعیان به این دلیل است و این اتفاق یکی از معنویات علی‌اکبر(ع) نزد امام حسین(ع) است. 

الگویی برای نسل جوان امروز 

حجت‌الاسلام انصاری اظهار کرد: امروزه بسیاری از جامعه‌شناسان و روانشناسان از جوان به عنوان منبع شور و هیجان یاد می‌کنند و اگر خطا کند، دیگران باید وی را مراعات کنند. به نظرم جوان در جنبه‌های روحی و جسمی در بهترین دوران عمر خود قرار دارد که این حالت برای او مسوولیت‌ساز می‌شود، همان‌گونه که در زندگی حضرت علی‌اکبر(ع) می‌بینیم که جوانی بهترین زمان ترقی و کمال است.

وی ادامه داد: همواره در تاریخ از ادب و احترام حضرت علی‌اکبر(ع) مقابل امام حسین(ع) مطالب جالبی نوشته شده است. ایشان مقابل پدرشان هیچگاه نمی‌نشستند و همیشه ‌می‌ایستادند و خود را بدهکار بزرگترها می‌دانستند.

مولف کتاب «آينه محمد (ص)؛ فرازهايی از زندگی حضرت علی‌اكبر(ع)» عنوان کرد: همگان به ویژه جوانان باید از نظر رفتار و منش حضرت علی‌اکبر(ع) خود را مانند این اسوه اسلامی، پناهگاه ایمن برای نوامیس و جوانان، مسوولیت‌پذیر و احترام‌گذار بزرگتر بیابند. در واقعه عاشورا هنگامی که حضرت علی‌اکبر(ع) خود را برای حضور در صحنه نبرد آمده می‌کردند و سپس به منظور خداحافظی از کاروان امام حسین(ع) جدا می‌شدند، زنان و کودکان به دور ایشان حلقه زدند و با گریه ایشان را بدرقه نبرد با کوفیان کردند.

وی پاسخ به این سوال که «آیا برای به تصویر کشیدن واقعه کربلا و نحوه شهادت خالقان این رخداد تاریخی در قالب گزارش‌های لحظه به لحظه برنامه‌ای دارید؟» گفت: اینک با همکاری پسرم، محمدرضا انصاری به جمع‌آوری مطالب موثق و مستند تاریخی واقعه کربلا مشغولیم و تا محرم امسال کتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت علی‌اصغر(ع)» را روانه بازار کتاب خواهیم کرد و تالیف کتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت علی‌اکبر(ع)» هم در مراحل مقدماتی قرار دارد.

از حجت‌الاسلام انصاری تاکنون کتاب‌های متعددی نظیر «فاطمه(س) در آيينه كتاب»، «اسرار غدير»، كتاب «گزارش حجه‌الوداع: گزارش لحظه به لحظه سفر حج پیامبر (ص) از مدینه تا مدینه» و «‌گزارش لحظه به لحظه از غدیر» منتشر شده است. 

سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) 11 شعبان مصادف با 30 خردادماه و روز جوان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط