یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵
آرام: کتاب فصل می‌تواند پیش درآمدی برای کسب جوایز بین‌المللی باشد

رمان «نسکافه با عطر کاهگل» نوشته «م. آرام» به عنوان تنها شایسته‌تقدیر بخش ادبیات جایزه کتاب فصل معرفی شد. «م.آرام»، نویسنده کتاب، برگزاری چنین مراسمی را وزنه روحی مناسبی برای نویسندگان جوان دانست و گفت: کتاب فصل می‌تواند پیش‌درآمدی برای به دست آوردن جوایز ملی و بین‌المللی ایرانیان باشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «نسکافه با عطر کاهگل» نوشته «م. آرام» که پیش از این موفق به دریافت جایزه رمان اول ماندگار شده بود، در بیست‌وچهارمین دوره جایزه کتاب فصل نیز به عنوان تنها اثر شایسته‌تقدیر در بخش ادبیات (نثر معاصر) معرفی شد. این اثر تقابل و تضاد اقشار ضعیف و غنی جامعه را نشان می‌دهد و موضوعی اجتماعی دارد.

«م. آرام»، نویسنده رمان «نسکافه با عطر کاهگل» در گفت‌وگو با «ایبنا»، مهم‌ترین ویژگی این رمان را اجتماعی بودن مضمون داستان آن دانست و اظهار کرد: ماجراهای روایت شده در این رمان وقایعی هستند که در زیر پوست شهر روی می‌دهند و به طور خاص در این رمان داستان زندگی خانواده‌ای در آن روایت می‌شود که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این نویسنده افزود: اغلب شخصیت‌های این رمان از قشر ضعیف جامعه هستند؛ برای مثال مخاطب با خواندن این اثر، با نگاه کودکان خیابانی، معتادان و کارگران به زندگی آشنا می‌شود و درک جدیدی از زندگی آن‌ها به دست می‌آورد. در واقع صحبت‌های شخصیت‌های کتاب، شاخصه اصلی آن‌هاست و با خواندن گفت‌وگوی میان آن‌ها می‌توان فهمید هر یک از اجتماع چه بهره‌ای برده‌اند.

وی معتقد است که علاوه بر موضوع کتاب، شیوه نگارش اثر هم در استقبال از آن بی‌تاثیر نبوده است.
 
این نویسنده در این‌باره افزود: کوشیدم از نثر خاصی استفاده کنم که به عینی و تصویری شدن اثر کمک کند. در این داستان تاکید زیادی هم بر دیالوگ‌ها شده و شخصیت‌های داستانی، بدون مقدمه و شخصیت‌پردازی اولیه و با دیالوگ‌هایی که برقرار می‌کنند، وارد داستان می‌شوند. 

وی معتقد است که شخصیت‌هایش را از میان اقشار ضعیف جامعه انتخاب کرده است و درباره میزان آشنایی خود با زندگی این افراد گفت: بخشی از زندگی‌ام را در میان همین اقشار آسیب‌پذیر گذراندم و ارتباط مستقیم با این افراد باعث شد بتوانم شاخصه‌های هر گروه را درک و در یک رمان آن‌ها را با هم ادغام کنم.

وی اغلب آثار ادبی را نشانگر سرگذشت، شخصیت و تجربیات نویسنده دانست و افزود: نویسندگان نباید خود را محدود به اتاق محل کار یا کتابخانه‌ها کنند و اثری انتزاعی از خود به جای بگذارند زیرا به عقیده من نویسنده‌ای که با لمس شرایط حاکم بر جامعه داستانی را بنویسید اثری ماناتر را خلق کرده است.

نویسنده رمان شایسته تقدیر بیست‌وچهارمین دوره جایزه کتاب فصل، این جشنواره ادبی را وزنه روحی بسیار خوبی برای نویسندگان دانست و گفت: تاثیر چنین جوایزی در آثار بعدی نویسندگان و مترجمان نمود بیشتری خواهد یافت و می‌تواند پیش‌درآمدی برای به دست آوردن جوایز بیشتر در کشور و همچنین در سطح بین‌المللی باشد.

وی افزود: این مراسم انگیزه بالایی برای نویسندگان جوان خواهد بود زیرا آن‌ها با اعتماد به نفس بیشتری به نگارش کتاب خواهند پرداخت و امیدوار می‌شوند که آثارشان در کشورهای دیگر هم ترجمه و دیده شود. این امر برای نویسندگانی که به فکر جهانی شدن آثارشان هستند بسیار مفید خواهد بود و جسارت چنین تجربه‌ای را به آن‌ها می‌دهد.

وی گفت: این انجمن‌ها کمک شایانی به نوآموزان می‌کنند تا بتوانند به طور اصولی وارد فضای داستان‌نویسی شوند. ورود آن‌ها به فضای رقابت راهی است برای این‌که بتوانند بیشتر و بهتر خود را بیابند و با همفکری سایر اعضای انجمن، رشد بیشتری داشته باشند.

نویسنده رمان «نسكافه با عطر كاهگل» بر نقش مطالعه و مشاهده در پیشرفت داستان‌نویسی جوانان تاکید کرد و اظهار کرد: این عوامل می‌تواند فرد را به نویسنده‌ای پویا تبدیل کند.

«م. آرام» با نگارش نخستین رمان خود برنده دومین جایزه رمان اول ماندگار شده بود. این جایزه هر سال به رمان‌های برگزیده‌ای تعلق می‌گیرد که نویسندگانش برای نخستین بار رمانی نوشته باشند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «رمان «نسکافه با طعم کاهگل» نوشته «م. آزاد» نیز از زبان مردی به نام شهریار روایت می‌شود که از گذشته خود چیزی نمی‌داند اما تصاویری مبهم، گاهی او را آزار می‌دهند و احساس می‌کند جایی که در آن زندگی می‌کند، خانه و زندگی اصلی او نیست. اغلب اوقات هنگام خوردن نوشیدنی همیشگی‌اش (نسکافه) احساس می‌کند عطر کاهگل در مشامش می‌پیچد و در ادامه همیشه یک دیوار کاهگلی در ذهنش زنده می‌شود.»

رمان «نسكافه با عطر كاهگل» از سوی نشر آموت در 390 صفحه منتشر شده است. این کتاب در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید.

سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب، امروز، یکشنبه، 12 خرداد ماه، تا ساعت 18 میزبان بیست‌وچهارمین دوره جایزه کتاب فصل است. در این دوره چهار اثر برگزیده و 18 اثر به عنوان شایسته تقدیر معرفی شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها