دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
طبرسا: رسانه‌ای شدن جشنواره کتاب خلیج‌فارس به تولید محتوا کمک می‌کند

کتاب «جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج فارس» نوشته نقی طبرسا شایسته تقدیر حوزه تاریخ «دومین دوره جشنواره خلیج فارس» شناخته شد. وی گفت: برگزاری جشنواره‌های خلیج‌فارس و رسانه‌ای شدن آن، به شناخته شدن حوزه مطالعاتی خلیج‌فارس کمک بسیاری می‌کند و تقاضا برای کتاب و تولید محتوا را افزایش می‌دهد.-

شایسته تقدیر حوزه تاریخ «دومین جشنواره کتاب خلیج فارس» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره انتخاب کتابش در این دوره از جشنواره بیان کرد: اطلاعی از حضور کتابم در جشنواره و بخش داوری نداشتم. 

نقی طبرسا درباره برگزاری جشنواره خلیج فارس گفت: با توجه به شرایطی که ایران و نقاط راهبردی آن دارد، برگزاری چنین جشنواره‌هایی تلنگری برای نسل جوان و افرادی است که از این حوزه کمتر اطلاع دارند. رسانه‌ای کردن این حوزه و مطرح کردن مسایل آن باعث خواهد شد تا در آینده نه‌چندان دور، افزایش تقاضا و حضور کتاب‌های این حوزه افزایش یابد. از سوی دیگر در سطح ملی و بین‌المللی نشانه‌ای از ایران و نقش موثر آن در مطالعات خلیج فارس خواهد بود.
 
وی درباره وضعیت کتاب‌های حوزه خلیج فارس بیان کرد: متاسفانه دانشگاهیان، نخبگان و پژوهشگران ایرانی به موضوع خلیج فارس اهمیت نداده‌اند. حوزه خلیج فارس به لحاظ نفت، گاز، صادرات و واردات از اساسی‌ترین و راهبردی‌ترین مناطق دنیا، همچنین گلوگاه کشورهای منطقه است.

این پژوهشگر حوزه خلیج فارس توضیح داد: متاسفانه در این حوزه غفلت می‌کنیم. ایران باید چندین عنوان کتاب شاخص در حوزه خلیج فارس داشته باشد اما تنها افرادی وارد این حوزه می‌شوند که به آن علاقه‌مندند و انرژی زیادی در این راه می‌گذارند. از سوی دیگر باید عرصه را برای تولید محتوا باز کرده و در دانشگاه‌ها نیروسازی شود، همچنین با برنامه‌ریزی به ترجمه کتاب‌های دیگر زبان‌ها نیز اقدام کنیم. 

شایسته تقدیر حوزه تاریخ «دومین جشنواره کتاب خلیج فارس» ادامه داد: درباره جزایر ایرانی در امارات بیش از یک‌هزار عنوان کتاب وجود دارد که از سوی اعراب یا با حمایت مالی آن‌ها نوشته شده و بیانگر تاریخ جعلی برای این منطقه است اما متاسفانه از سال 1371 تاکنون کتاب خوبی درباره این حوزه در ایران منتشر نشده است.

طبرسا افزود: در بخش جراید و کتاب اعراب دست به انتشار و تالیف کتاب‌های بسیاری زده‌اند. در حوزه خلیج فارس ایران را با فضاسازی و دستکاری افکار عمومی اشغالگر می‌نامند که علاوه‌بر اشغالگر خواندن ایران درباره جزایر سه‌گانه تلاش دارند نام خلیج فارس را نیز تغییر دهند. این در حالی است که گروه متخصصان نام‌های جغرافیایی سازمان ملل متحد تایید کرده است که هیچ نامی جز خلیج فارس برای این آبراه بین‌المللی وجود ندارد اما متاسفانه برخی کشورها با صرف هزینه‌های بسیار و با استفاده از رسانه‌های جمعی و فشارهایی که ایجاد می‌کنند، باعث بروز مشکلاتی در این حوزه شده‌اند.

وی درباره کتاب «جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج فارس» گفت: این کتاب در واقع پایان‌نامه دکترا در حوزه خلیج فارس در رشته علوم سیاسی به‌شمار می‌رود و دایره‌المعارف‌گونه، کاملا مستند و مستدل نوشته شده است. در فصلی از کتاب به ادعای امارات درباره نام خلیج‌فارس و جزایر سه‌گانه پرداخته و تمام موارد آن را مطرح و سپس با شواهد، مدارک و سند آن ادعا رد می‌کند، این درحالی‌است که امارات در کتاب‌هایش هرگز ادعاهای ایران را بررسی نمی‌کند.

کتاب «جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج فارس» نوشته نقی طبرسا یک‌هزار و 39 صفحه دارد و از سوی موسسه فرهنگی ابرار معاصر تهران منتشر شده است. همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی و ریاست جمهوری از این کتاب تقدیر کرده‌اند.

نقی طبرسا، متولد 1340 در گرگان، دارای دکترای علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه گرگان است. وی چندین عنوان کتاب با نام‌های «جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج‌فارس، پژوهشی تاریخی حقوقی» و «حاکمیت بر جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در روند سیاست خارجی ایران» در حوزه مسایل ایران در خلیج‌فارس منتشر کرده است. کسب مقام نخست پژوهش در سال 1389 و رساله برتر دکتری در سال 1385 برخی از افتخارات وی به‌شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها