یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۳
بَحیرایی: جشنواره خلیج فارس به پژوهش و مطالعه این حوزه کمک می‌کند

حمید بَحیرایی و علیرضا عباسی‌سمنانی برای کتاب «اطلس خلیج فارس (خلیج فارس در اسناد كارتوگرافان بزرگ جهان)» شایسته تقدیر حوزه جغرافیا «دومین دوره جشنواره خلیج فارس» شناخته شدند. بحیرایی گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث تشویق اهل قلم، هنر، مطالعه و پژوهش برای آفرینش آثار در حوزه خلیج‌فارس‌شناسی می‌شود.-

شایسته تقدیر حوزه جغرافیا «دومین دوره جشنواره خلیج فارس» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: جشنواره‌هایی نظیر جشنواره خلیج‌فارس باعث می‌شود تا اهل قلم و اندیشه به موضوع خلیج فارس نگاه ویژه‌ای داشته باشند و در مقابله با هجمه‌های خارجی و داخلی منطقی و مستند برخورد کنند. از سوی دیگر این جشنواره زمینه تشویق آن‌ها را فراهم می‌کند تا دست به قلم ببرند و موضوع حاکمیت را به اثبات برسانند. همچنین کمک می‌کند افرادی که با این حوزه آشنایی ندارند به آن علاقه‌مند شده و به پژوهش بپردازند. 

حمید بحیرایی درباره چگونگی حضور در این جشنواره بیان کرد: کتاب از سوی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برای دومین دوره جشنواره فرستاده شد. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح از هسته‌های فکری چنین جشنواره‌هایی حمایت می‌کند.

وی درباره ویژگی کتاب توضیح داد: این کتاب برخلاف معمول دیگر کتاب‌های این حوزه به‌جای شرح و تفسیر حاکمیت ایران بر جزیره‌های خلیج فارس و نام آن، دیدگاه کارتوگرافان دوره‌های مختلف تاریخ را گردآوری و تدوین کرده است. کار پژوهش این اثر از سال 1386 آغاز و در سال 1389 چاپ نخست آن منتشر شد.

وی درباره موضوع کتاب افزود: نقشه‌های مختلف از مجموعه گنجینه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح شامل قدیمی‌ترین نقشه‌ها مربوط به قرن پانزدهم میلادی از «کلادیوس بطلمیوس» تا دیگر نقشه‌ها مانند نقشه پادشاهی ایران از «جان اسپید»، «نقشه نوین ایران» اثر «آدام اوالئاریوس» و اسنادی از مناطق مختلف و منابع گوناگون در این کتاب بررسی شده‌اند.

بحیرایی درباره بخش‌های مختلف کتاب گفت: بخش‌های کتاب شامل «خلیج فارس و جزایر آن»، «خلیج فارس در متون قدیمی»، «مدارک و شواهد حقوقی خلیج فارس»، «دیدگاه کارتوگرافان و شرح و تفسیر آن» است و به همراه نقشه‌های قدیمی و معاصر تا پس از جنگ جهانی دوم را بررسی می‌کند.

نویسنده کتاب «کنوانسیون حقوق دریاها، به همراه ضمائم و موافقت‌نامه‌ها» درباره لزوم تدوین چنین کتاب‌هایی بیان کرد: بسیاری از خارجیان در پی تفرقه‌افکنی به‌منظور حضور در منطقه خلیج فارس هستند و دست به چنین بحث‌ها و اقداماتی می‌زنند. برخورد با هجمه‌هایی که حاکمیت این منطقه را دچار بحث‌هایی کرده از سوی مبادی داخلی و خارجی بسیار بااهمیت و نیاز جامعه است. 

وی در ادامه افزود: همچنین نقشه‌های تاریخی خلیج فارس به‌دلیل مستند و مستدل بودن مساله غیرقابل انکاری به‌شمار می‌روند و باید در تهیه این کتاب‌ها از آن‌ها استفاده شود. در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نقشه‌های اصلی وجود دارد که در تدوین این کتاب از آن‌ها استفاده شده است.

بحیرایی درباره ترجمه کتاب به دیگر زبان‌ها گفت: کتاب به‌زبان فارسی منتشر شده و چاپ انگلیسی آن در حال آماده‌سازی است. همچنین این کتاب به زبان‌های فرانسه، اسپانیایی و ترکی استانبولی نیز ترجمه و منتشر خواهد شد. ترجمه کتاب به زبان عربی از برنامه‌های آینده است که برای ابن کتاب در نظر گرفتیم.

حمید بحیرایی متولد 28 شهریور‌ماه 1349 در شهرستان بروجرد، دارای  دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات است. در کارنامه کاری وی، مدیریت انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و عضویت شورای پژوهشی سازمان منطقه آزاد قشم به چشم می‌خورد. همکاری و مدیریت بیش از 11 طرح پژوهشی، تالیف و ترجمه 14 عنوان کتاب مانند «شهر جریان‌ها» و «اطلس پیامبران قرآنی و ایران» و تالیف 16 مقاله علمی از فعالیت‌های وی به‌شمار می‌رود.

علیرضا عباسی‌سمنانی، دیگر مولف کتاب نیز متولد سوم تیرماه 1353 در شهر ری و عضو هیات علمی دانشگاه فارابی است. وی بنیانگذار و موسس موزه خلیج‌فارس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، همچین عضو کمیته تقسیم دریای خزر به عنوان کارشناس جغرافیایی، متخصص و سرپرست مدارک فنی سازمان جغرافیای نیروهای مسلح فعالیت می‌کند. برخی کتاب‌های وی «نقش عوامل جغرافیایی در انتخاب نهادها و پایتخت‌های حکومتی ایران»، «اطلس خلیج‌فارس در آیینه اسناد» و پنج جلد کتاب «اطلس رودهای ایران» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها