شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
فعالیت‌های معاونت فرهنگی ارشاد از رشد کیفی و کمّی برخوردار است

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهار سال اخیر در تمامی سطوح، اقداماتی را با هدف بهبود فضای فرهنگی کشور و اعتلای آگاهی‌های عمومی در زمینه‌های مختلف انجام داده است. علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره می‌گوید: این معاونت مانند سایر معاونت‌ها هم در بخش کمی و هم در بخش کیفی پیشرفت قابل توجهی داشته است که از آن میان می‌توان به تولید حدود 80 هزار خبر توسط خبرگزاری کتاب ایران در چهار سال اخیر اشاره کرد.-

اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: تعمیق و نشر ارز‌ش‌های انقلاب اسلامی بر پایه مکتب فکری و سیاسی امام راحل و مقام معظم رهبری از  اهداف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود. معاونت فرهنگی این وزارتخانه در این راستا کوشیده است با توسعه برخی فعالیت‌های فرهنگی و انجام فعالیت‌های فرهنگی جدید بر میزان فرهنگ عمومی بیفزاید.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره گفت: انتشار 242 هزار و 964 عنوان کتاب در کشور، انتشار بیش از 700 میلیون نسخه کتاب، افزوده شدن 376 انتشاراتی جدید بر تعداد واحدهای نشر، افزوده شدن سه هزار و 22 ورق رنگ بر ظرفیت چاپخانه‌ها، کمک به خلق بیش از سه هزار و 700 عنوان جدید کتاب در حوزه کودک و نوجوان و نشر بیش از 175 میلیون و 790 هزار نسخه کتاب دینی در کشور از عملکردهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در چهار سال اخیر به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: از دیگر عملکردهای این معاونت می‌توان به تخصیص 418 میلیارد و 159 میلیون ریال اعتبار حمایتی به صورت کارت الکترونیکی یا بن ارزشی خرید کتاب، اختصاص 21 هزار و 739 میلیون ریال اعتبار به برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مورد نیاز در حوزه چاپ، صدور بیش از 111 مجوز برای برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها، مراسم و مجامع فرهنگی و هنری، اهدای 34 هزار و 970 عنوان کتاب به شمارگان 16 میلیون و 959 هزار و 935 جلد از سوی اداره کل امور کتاب به کتابخانه‌های عمومی کشور و رسیدن 71 هزار و 807 عنوان کتاب به دبیرخانه جایزه کتاب سال و 70 هزار و 215 کتاب به دبیرخانه جایزه کتاب فصل اشاره کرد. 

اسماعیلی عنوان کرد: صدور یک هزار و 292 معرفی‌نامه‌ها برای صندوق حمایت از نویسندگان، صدور بیش از 695 هزار و 358 کارت الکترونیک به مبلغ 326534705161 ریال برای اصحاب قلم، برگزاری 924 نشست و کارگاه در حوزه‌های گوناگون فرهنگ و هنر، انتشار 392 هزار جلد نشریات کتاب هفته و ماه برای معرفی آثار منتشره و افزایش 31 هزار و 600 متر مربع در قالب یک هزار و 183 غرفه جدید به مساحت کل نمایشگاه‌های استانی کتاب از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی در چهار سال اخیر به شمار می‌آیند.

این مقام مسوول ادامه داد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در چهار سال اخیر کوشیده تا در چهار سال اخیر 141 هزار و 52 مجوز پیش از چاپ کتاب و صدور یک هزار و 968 مجوز انتشاراتی صادر کند. همچنین این معاونت تعداد 9030 غرفه در نمایشگاه کتاب چهار سال اخیر به ناشران داخلی واگذار کرده و تعداد 838 هزار عنوان کتاب‌های ناشران داخلی را در این نمایشگاه‌ها ارایه کرده است. معاونت فرهنگی موفق شده تا در چهار سال اخیر زمینه حضور 5680 ناشر خارجی را در نمایشگاه‌های کتاب و ارایه تعداد 1121 عنوان کتاب‌های خارجی را این نمایشگاه‌ها فراهم کند.در این چهار سال اخیر بیش از 75 کشور در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کرده‌اند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: افزایش 6 هزار و 167 نفری تعداد مولفان کشور، افزایش 94 چاپخانه و 14 لیتوگرافی به مجموعه چاپ و نشر کشور و تخصیص بیش از دو هزار و 145 میلیارد ریال حمایت‌های مادی از کتاب و کتابخوانی از دیگر عملکردهای این معاونت محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به برخی دستاوردهای معاونت فرهنگی در چهار سال اخیر گفت:‌ افزایش 2/43 درصدی بررسی آثار رسیده به دبیرخانه کتاب سال و رشد 7/ 18 درصدی بررسی آثار رسیده به دبیرخانه کتاب فصل، تبلیغ و معرفی آثار مکتوب منتشر شده میان مخاطبان متخصص و غیر متخصص، تسهیل شرایط برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، مجامع و مسابقات فرهنگی، افزایش دو برابری کتاب‌های مخزن کتابخانه‌های عمومی، تسهیل در صدور مجوز موسسات و تولیدات فرهنگی و حمایت از پژوهشگران و، خوانندگان و ناشران کتاب از دستاوردهایی‌اند که این معاونت در چهار سال اخیر موفق به کسب آن‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط