سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
اشعری: «یاد یار مهربان» غیر مستقیم در تولید محتوا اثرگذار است

علی‌اکبر اشعری، مدیر پروژه باغ کتاب تهران درباره دهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان گفت: حضور مستقیم و انتخاب‌های بی‌واسطه مخاطبان این نمایشگاه میزان استقبال حقیقی از آثار گوناگون را فراهم می‌کند و با بازخوردی که به ناشران ارایه می‌دهد به شکل غیر مستقیم در تولید محتوا اثرگذار است.-

مدیر پروژه باغ کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره دهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان اظهار کرد: مربیان و نمایندگان مدارس با حضور بی‌واسطه در نمایشگاه این فرصت را دارند تا نیازهای مطالعاتی کتابخانه مدارس را تامین کنند. بررسی این انتخاب‌ها که آمار آن‌ها به شکل لحظه‌ای در سیستم اطلاع‌رسانی دهمین دوره نمایشگاه ثبت می‌شود،‌ امکان تحلیل‌های گوناگون را برای مدیران فرهنگی و مسوولان کشور فراهم می‌کند و آن‌ها می‌توانند از نیازهای واقعی مردم باخبر شوند.

وی در پاسخ به این سوال که سیستم اطلاعات لحظه‌ای فروش آثار در نمایشگاه و رتبه‌بندی عرضه کتاب‌ها چه فوایدی برای ناشران دارد؟ عنوان کرد: گاهی ناشران با شمارگان بالایی کتابی را منتشر می‌کنند و آن اثر از سوی نهادها یا سازمان‌هایی به شکل انبوه خریداری و توزیع می‌شود و این‌گونه استنباط می‌شود که آن کتاب با استقبال خوبی مواجه بوده و با خرید انبوه به چاپ‌های متعدد رسیده است اما در این عرصه که کتاب‌ها تک به تک از سوی مربیان و مسوولان مدارس انتخاب و تهیه می‌شوند، امکان مقایسه عینی‌تر و حقیقی‌تری برای ناشران فراهم است و آن‌ها بیش از پیش با ذائقه مطالعاتی مخاطبان خود آشنا می‌شوند.

اشعری افزود: این سیستم امکان بررسی رفتارهای مطالعاتی یکایک مقاطع تحصیلی در انتخاب آثار و حتی نیازهای مناطق گوناگون آموزش و پرورش را فراهم می‌کند. این اقدام از آن رو برای دولت و برنامه‌ریزان فرهنگی نیز اهمیت دارد که آن‌ها می‌توانند با شناخت نیازها و سلایق خاص مخاطبان در هر دوره‌ای، در سطوح گوناگون برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشند. 

رییس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: با گذشت هر سال شاهد انتخاب آثار بیشتری از ناشران گوناگون از سوی کارشناسان نمایشگاه بودیم. این اقدام حاصل حضور مداوم ناشران و دریافت بازخورد مخاطبان است که موجب سفارش کتاب‌های مرتبط یا پذیرش محصولاتی برای نشر شده است که انطباق بیشتری با خواست مخاطبان نمایشگاه دارند. از این طریق نمایشگاه یاد یار مهربان به شکل غیر مستقیم برای تولید محتوا اثرگذار است.

وی در پاسخ به این سوال که کارشناسی و ارزیابی آثار ارایه شده در نمایشگاه یاد یار مهربان چگونه و بر اساس چه معیارهایی انجام می‌شود؟ گفت: گروه مشترکی از کارشناس‌های آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌های ارسالی ناشران را نه بر اساس ممیزی آثار بلکه با رویکرد میزان تناسب با مخاطبان یعنی دانش‌آموزان و مربیان مدارس بررسی کرده‌اند و انتخاب نهایی آثار بر عهده مربیان است.

اشعری نمایشگاه یاد یار مهربان را معرف صنعت نشر کشور دانست و گفت: نمایشگاه علاوه بر توسعه فرهنگ کتابخوانی، اقتصاد نشر را هم هدف قرار داده است. در این فضا مدارس دست کم سه و نیم میلیارد ريال کتاب هدیه می‌گیرند.

رییس سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پاسخ به این سوال که برپایی چنین نمایشگاه‌هایی در باغ کتاب چه اثراتی در پی دارد؟ عنوان کرد: باغ کتاب تهران فضایی منحصر به فرد در دنیاست که مشابه آن را در هیچ جای دیگری نمی‌توان یافت. تمام تلاش ما بر این بوده که این فضا از جهت وسعت، زیبایی و تنوع فعالیت‌های فرهنگی بزرگترین عرصه فروش و عرضه کتاب و سایر خدمات مرتبط با کتاب باشد. از این رو برپایی این نمایشگاه در باغ کتاب مخاطبان را علاوه بر آشنایی با بخش‌های گوناگون باغ کتاب بیشتر با تولیدات مرتبط با کتاب مانوس می‌سازد.

وی درباره فضای باغ کتاب و برنامه‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: باغ کتاب 65 هزار متر مربع فضای ساختمانی دارد که از این مقدار بیش از 30 هزار متر مربع آن به نمایشگاه‌ اختصاص می‌یابد. این فضا غیر از سالن‌های همایش، گالری‌ها و فروشگاه‌ کتاب است. 

اشعری اعلام کرد: قرار است نمایشگاه باغ کتاب اواخر فصل بهار رونمایی شود. مخاطبان با مشاهده این سازه فرهنگی در خواهند یافت که تمام تلاشمان را معطوف کرده‌ایم که این فضا از نظر طراحی‌ها و رعایت الگوهای ملی و برای استفاده از تجهیزات نوین کاملا هوشمند و مدرن باشد. حتی قفسه‌هایی که اکنون در این‌جا و به واسطه نمایشگاه یاد یار مهربان تعبیه شده‌اند، همگی جمع‌آوری و طراحی‌های جدید نصب خواهند شد. از این رو علاوه بر آثار ناشران خارجی می‌توانیم میزبان آن‌ها نیز باشیم. 

دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان برای نخستین‌بار در باغ کتاب تهران برای استفاده عموم شهروندان برگزار شده است. در حقیقت برپایی این دوره رونمایی از فاز نخست باغ کتاب محسوب می‌شود و قرار است از سال‌ بعد این مجموعه محل دايمی نمایشگاه کتاب شود. 

دهمین نمایشگاه یاد یار مهربان با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولان باغ کتاب تهران از 12 اسفندماه با ارایه آثار 530 ناشر آغاز شده است و تا 18 همین ماه به کار خود ادامه می‌دهد.

باغ کتاب تهران در تپه‌های عباس آباد واقع شده، این مرکز فرهنگی از شرق با کتابخانه ملی، از شمال شرقی با فرهنگستان علوم، زبان و ادبیات فارسی از شمال غربی با باغ هنر و از سوي غرب با باغ موزه دفاع مقدس همسایه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط