شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
«دماوند کوچولو» تفرش بسیار دیدنی است

نویسنده کتاب «شگفت‌های ایران باستان، سنگ‌نگاره‌های ایرانی» گفت: استان مرکزی از مناطق طبیعی و آثار باستانی فراوانی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به قله «دماوند کوچولو» در شهر تفرش اشاره کرد.-

دکتر محمد ناصری‌فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که «تاکنون کتابی جامع و منسجم درباره مناطق طبیعی و آثار باستانی استان مرکزی عرضه نشده است»، اظهار کرد: شهر اراک به دلیل موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌هایی که دارد، از سالیان دور به «سلطان‌آباد» معروف بوده است.

وی ادامه داد: اینک استان مرکزی از وجود بازار قدیمی و تاریخی متعلق به زمان قاجار در شهر اراک بهره می‌برد. این بازار در سال 1228 هجری قمری به همت یوسف‌خان گرجی ساخته شد. همچنین در مرکز شهر اراک «حمام چهار فصل» قرار دارد. این مکان از جنبه‌های تاریخی، کاشی‌کاری و معماری، بنایی دیدنی به شمار می‌آید. «حمام چهار فصل» را حاج ابراهیم خوانساری در دوره قاجار با مساحت یک هزار و 600 متر مربع احداث کرد. 

نویسنده کتاب «شگفت‌های ایران باستان، سنگ‌نگاره‌های ایرانی» درباره «دماوند کوچولو» گفت: در شهرستان تفرش قله گندم‌کوه معروف «دماوند کوچولو» که بسیار با ارزش تلقی می‌شود، قرار دارد. در دامنه‌های این قله سنگ‌نگاره‌های بی‌بدیل زیبایی وجود دارند که چشم هر بیننده را به خود جذب می‌کنند. همچنین این شهرستان مدفن پرفسور محمود حسابی، پدر علم فیزیک ایران است.

شخصیت‌های تاثیرگذار مرکزی بر کشور
ناصری‌فرد بیان کرد: استان مرکزی منطقه‌ای مهم از حیث پرورش شخصیت‌های بزرگ و تاثیرگذار بر کشور به شمار می‌آید. در این منطقه افرادی مانند میرزاابوالقاسم قائم‌مقام فراهانی،‌ محمدتقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، دکتر حسابی و امام خمینی(ره) پرورش یافته‌اند.

وی در ادامه درباره گویش‌های برخی ساکنان این استان عنوان کرد: اهالی روستای «ِکسر» با گویشی در قالب زبان پهلوی سخن می‌گویند و ساختار تاریخی این منطقه بکر و دست نخورده است و معماری آن به دوره ساسانی بازمی‌گردد. این روستا به روستای ابیانه در کاشان می‌ماند.

جاذبه‌های طبیعی استان مرکزی 
این پژوهشگر اراکی با اشاره به «کویر میقان» اظهار کرد: کویر میقان یکی از جاذبه‌های دیدنی اراک به شمار می‌آید. سال‌ها پیش تالاب و دریاچه‌ای در این منطقه وجود داشت که گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر به آن مهاجرت می‌کردند اما رفته‌رفته این دریاچه خشک شد و اینک به کویر میقان معروف شده است.

وی همچنین درباره غار «چال نخجیر» بیان کرد: سطح ورودی این غار به شکل افقی و عریض است و در آن استلاتیک‌ها و استلاکمیت‌ها هنوز در حال زایش‌اند. این غار در نزدیکی شهر دلیجان قرار دارد و همواره در حال فعالیت است.

چشمه‌هایی که از دل کویر می‌جوشند
نویسنده کتاب «شگفت‌های ایران باستان، سنگ‌نگاره‌های ایرانی» اظهار کرد: شهر محلات از حیث گیاهان زینتی به شهر گل‌ها در ایران مشهور است اما تمام شهرت این شهر مرهون گل‌ نیست، بلکه از دل این منطقه چشمه‌های آب و حوضچه‌های طبیعی آب گرم معدنی می‌جوشند و آب گرم این منطقه برای درمان امراض جسمی بسیار کارساز است.

ناصری‌فرد درباره کاروانسرای صفوی گفت: در پنج کیلومتری جاده تهران به دلیجان، در روستای «دو دَهک» کاروانسرای صفوی قرار دارد که از دیگر جاذبه‌های تاریخی این استان به شمار می‌آید و سالانه شمار زیادی از گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین در شهر محلات سطح «خورهه» قرار دارد که برخی معتقدند سرستون‌های باقی مانده از این آثار باستانی، بازمانده پرستشگاهی از دوره سلوکی و اشکانی‌اند که به «خورهه» مشهورند.

تبلور هنر گچ‌بری در مسجد جامع ساوه
وی درباره مسجد جامع ساوه گفت: مسجد جامع و تاریخی ساوه  آن به دوره سلجوقیان تعلق دارد. این مسجد از حیث گچ‌بری و معماری در عرصه معماری اسلامی، مکانی بی‌بدیل و دیدنی است.

این محقق اراکی درباره شهر خمین بیان کرد: شهر خمین از دو شاخص خاص برخوردار است. نخست این‌که یادآور رخدادهای فرهنگی و رویش تفکر اسلامی است، چرا که این منطقه زادگاه امام خمینی(ره) به شمار می‌آید. دوم این‌که در این منطقه سنگ‌نگاره‌هایی با قدمت 21 هزار سال یافت شده‌اند که گویا کهن‌ترین خط کشف شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط