دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
ناشران دانشگاهی در انتظار کاغذند

مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی از عملی نشدن وعده تامین کاغذ موردنیاز اعضای این انجمن از سوی شرکت طرف قرارداد، گلایه کرد و گفت: تاخیر در تامین کاغذ ناشران این حوزه، مشکلات متعددی را برایشان به وجود آورده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چندی پیش فرمی از سوی انجمن ناشران دانشگاهی در اختیار ناشران عضو این انجمن قرار گرفت که طبق آن، اعضا می‌توانستند به کاغذهایی با بهای کمتر از بازار آزاد دست یابند. طرحی که ظاهرا بی‌نتیجه ماند و ناشران همچنان شاهد بالا رفتن بهای کاغذ و ناتوانی از چاپ تمام کتاب‌های آماده به چاپ خود هستند.

دکتر محمدرضا حاتمی، مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، در گفت‌وگو با «ایبنا» از عملی نشدن توزیع کاغذ ارزان‌تر  گلایه کرد و گفت: نامه‌ای نیز به مسوولان ارسال شده که در آن به مشکلات پیش آمده برای توزیع کاغذ اشاره کرده‌ایم.

حاتمی با بیان این‌که طبق این برنامه قرار بود هر بند کاغذ به بهای 76 هزار تومان در اختیار ناشران قرار بگیرد افزود: متاسفانه این برنامه به دلایل مختلف چون اقدام دیر ناشران بی‌نتیجه ماند و شرکتی که قرار بود توزیع‌کننده کاغذ باشد بهای درخواستی خود را افزایش داد. در حالی که این شرکت وابسته به نهادهای دولتی است و انتظار انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی و همچنین اعضای این انجمن، تسهیل روند توزیع کاغذ بود که با مشکلات مختلفی روبه‌رو شد.

وی افزود: این شرکت توزیع‌کننده کاغذ، در نامه‌ای که 21 بهمن ماه با امضای مدیرعامل شرکت، ارسال شد از انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی درخواست کرد میزان کاغذ مورد نیاز همکاران ناشر تا 23 بهمن به آن‌ها اعلام شود، با این حال مشکلات متعددی در این روند به وجود آمد؛ برای مثال نماینده شرکت توزیع‌کننده ضمن اعتراض به سیاست‌های موجود در چاپ کتاب‌های بی‌محتوا، اعلام کرد  کاغذهای موجود را برای انتشار آثار کم‌ارزش در اختیار ناشران قرار نمی‌دهد.

حاتمی با تاکید بر این نکته که اعضای انجمن، ناشران دانشگاهی هستند و کتاب‌ها برای استفاده دانشجویان و استادان دانشگاه چاپ می‌شوند ادامه داد: بعد از توضیحات ارایه شده، در نهایت نماینده شرکت اعلام کرد  در ازای اعلام وصول و رویت کتاب‌های چاپ شده و تایید کیفیت آن‌ها، کاغذ مورد نیاز به ناشران تحویل داده می‌شود و انجمن ناشران دانشگاهی به ایشان اطمینان داد تمامی مدارک را جمع‌آوری و در دفتر انجمن نگهداری کند.

به گفته مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، این انجمن در 23 بهمن ماه، فراخوانی را به صورت پیام کوتاه و در سایت انجمن، برای اعلام نیاز کاغذ ناشران عضو اعلام کرد و در مدت کوتاهی کاغذ موردنیاز این انجمن به عنوان مرحله نخست درخواست برای شرکت ارسال شد که پاسخی به انجمن نرسید. 

دکتر حاتمی با مروری بر مشکلات به وجود آمده در روند درخواست کاغذ اظهار کرد: با توجه به نوسانات بازار کاغذ پیشنهاد می‌شود سهمیه ارزی مبادله‌ای کاغذ در اختیار نهادهای مسوول چون انجمن ناشران دانشگاهی قرار بگیرد تا نظارت مستقیمی بر توزیع کاغذ و قیمت‌گذاری آن وجود داشته باشد.

وی افزود: این‌که ناشران نتوانند کتاب‌های در دست چاپ را در اختیار مخاطبان قرار دهند باورپذیر نیست، همچنان‌که در سال جاری نیز، هزینه بالای کتاب و همچنین نبود امکان چاپ کتاب از سوی ناشران مختلف، وضعیت بدی را در بازار کتاب به وجود آورد.

حاتمی با محاسبه سود و هزینه وارد کردن کاغذ اظهار کرد: در گران‌ترین شرایط نیز هر بند کاغذ مرغوب اندونزی، نباید بیش از 64 هزار تومان قیمت داشته باشد اما متاسفانه بعضی واردکنندگان، کاغذ را با ارز دولتی و قیمت‌های مصوب وارد کرده‌اند و آن را تا 90 هزار تومان هم فروخته‌اند.

مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی افزود: تنها سه ناشر از همکاران توانستند سوم اسفند ماه با واریز وجه و مراجعه به انبار کهریزک، هزار و 785 بند کاغذ دریافت کنند. در نامه‌ای که برای آقای علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارسال شد نیز اظهار امیدواری کردیم با تدابیری که اندیشیده می‌شود به منظور جلوگیری از بی‌عدالتی در قیمت‌گذاری کاغذ، شرکت‌هایی که از محل ارز مبادله‌ای به واردات کاغذ مبادرت می‌کنند ملزم به قیمت‌گذاری کاغذ شوند و بیش از پیش ناشران و در نهایت دانشجویان و خانواده‌ها به دلیل قیمت بی‌رویه کاغذ و در نهایت کتاب متضرر نشوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها