چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷
عارفی: ادبیات پایداری با شیوه تخصصی‌تری بررسی شود

محبوبه عارفی که مقاله‌ای درباره تحلیل کتاب‌های درسی از منظر توجه به ادبیات پایداری را به چهارمین کنگره ادبیات پایداری ارایه کرده است، گفت: هر قدر از عمر کنگره سپری می‌شود، انتظار می‌رود با شیوه تخصصی‌تری به موضوع آن پرداخته شود. در ادبیات پایداری موضوع‌های متنوعی وجود دارد که می‌توان هر سال یکی از آن‌ها را به صورت محوری و مفصل‌ مطرح کرد.-

عارفی درباره مقاله خود به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: در پژوهشی با عنوان «تحلیل کتاب‌های درس ادبیات فارسی دوره متوسطه از منظر توجه به مسایل و جلوه‌های اساسی ادبیات پایداری» که با همکاری دانشجویانم (در دوره کارشناسی ارشد) و به روش تحلیل محتوا آن را به انجام رسانده‌ایم، به فصل‌های ادبیات پایداری در این کتاب‌ها توجه شده است. در واقع من راهنمای دانشجویانم در این موضوع تحقیقی بوده‌ام. 

وی درباره نتایج این پژوهش افزود: در فصل‌های مربوط به ادبیات پایداری در کتاب‌های درس ادبیات فارسی دوره متوسطه به تعریف و ستایش از مردم مبارز و شهدای راه انقلاب و آزادی پرداخته شده است و این نوع تمجید بیشترین فراوانی را داشت. 

استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با بیان این‌که با محدودیت خاصی در انجام تحقیق مواجه نبوده‌، گفت: زمینه برای انجام تحقیقات میدانی در موضوع بررسی کتاب‌های درس ادبیات فارسی دوره متوسطه از منظر توجه به مسایل و جلوه‌های اساسی ادبیات پایداری وجود دارد. 

وی در پاسخ به این سوال که «چه انتظاری از چهارمین کنگره ادبیات پایداری دارد؟» افزود: با توجه به این‌ که کنگره، سال‌های آغازین را سپری می‌کند، برگزاری آن به شکل عام ایرادی ندارد اما هر قدر از عمر این کنگره سپری می‌شود، انتظار می‌رود که به شیوه تخصصی‌تری به موضوع ادبیات پایداری بپردازد. 

عارفی ادامه داد: در بحث ادبیات پایداری موضوع‌های متنوعی وجود دارد که دست‌اندرکاران کنگره می‌توانند هر سال یکی از این موضوع‌ها را به صورت محوری مطرح کنند تا به صورت مفصل‌ به آن پرداخته شود. 

وی که برای نخستین بار در کنگره ادبیات پایداری حاضر شده، درباره نحوه انتقال تجربه‌های این کنگره به مجموعه‌های علمی مرتبط گفت: فلسفه برپایی کنگره‌ها به چالش کشاندن یک بحث است. لازم است تا حمایت‌های ویژه‌ای صورت گیرد و نتایج برپایی کنگره‌ها به آسانی در اختیار نهاد‌های علمی مرتبط قرار گیرد. 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که «رسالت این کنگره‌ها آشنا کردن متولیان امور فرهنگی و علمی با ادبیات پایداری است» افزود: باید این مسوولان تشویق شوند که به‌عنوان مخاطب در کنگره ادبیات پایداری حضور یابند و نتایج کنگره‌ به صورت نشریات یا کتاب‌هایی به سازمان‌های مرتبط ارسال شود تا شناخت بهتری نسبت به ادبیات پایداری و ابعاد آن پیدا کنند و با بازتاب آثار در این‌ زمینه آشنا شوند. 

این استاد برنامه ریزی درسی در دانشگاه شهید بهشتی درباره ضرورت‌های رشته ادبیات پایداری گفت: این رشته در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیلانی دارد که باید از آن‌ها نظرسنجی شود و سطح علمی دانشجویان مورد ارزیابی قرار گیرد. باید به نیازسنجی از دانشجویان و مدرسان این رشته پرداخت و بر اساس آن سرفصل‌های مناسب این رشته را تدوین کرد. 

چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری، امروز (نهم اسفند‌ماه 1391) در شهر کرمان با همکاری مشترک دانشگاه شهید باهنر و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آغاز شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط