دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
امیری‌خراسانی: «نامه پایداری» توجه دانشگاهيان را جلب می‌کند

احمد امیری‌خراسانی، دبیر علمی چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری گفت: انتشار مقالات کنگره در قالب کتاب «نامه پایداری» توجه استادان را نسبت به مقالات ارزشمند در این‌زمینه جلب می‌کند و آن‌ها بر اساس سرفصل‌ها دانشجویان را به آن مقالات ارجاع می‌دهند. تمایل داریم که این کتاب حد‌اکثر تا دو‌ ماه پس از برگزاری کنگره چهارم منتشر شود.-

دبیر علمی چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌ که 248 مقاله از سوی 36 داور این کنگره مورد بررسی قرار گرفته‌، درباره نحوه داوری آثار توضیح داد: داورانی از سراسر کشور به تناسب تخصصشان به داوری آثار پرداختند. 

احمد امیری‌خراسانی در این‌باره افزود: هر مقاله از سوی دو داور مورد داوری قرار گرفت و در صورت پذیرفته شدن مقاله از سوی داوران، داور سوم هم اثر را مورد ارزیابی قرار داد. 

وی در پاسخ به این سوال که چه نکاتی در ارزیابی مقالات مورد توجه قرار گرفت؟ گفت: مقالات باید از نظر ظاهری در قالب یک مقاله علمی تنظیم و مواردی مانند چکیده، کلید‌واژه، مقدمه و نتیجه گیری در نگارش آن‌ها رعایت می‌شد. همچنین از نظر محتوایی باید از منابع دست اول و جدید استفاده می‌شد. 

دبیر علمی چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در پاسخ به این سوال که «آیا ظرفیت مقالات برای انتشار در قالب کتابی مستقل به‌عنوان مرجع دانشگاهی هم در داوری‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت؟» افزود: از این دیدگاه نمی‌توان آثار را مورد ارزیابی قرار داد اما انتشار مقالات در قالب کتاب «نامه پایداری» توجه استادان را نسبت به مقالات ارزشمند در این‌زمینه جلب می‌کند و آن‌ها بر اساس سرفصل‌ها دانشجویان را به آن مقالات ارجاع می‌دهند. 

وی درباره ویژگی‌های کنگره سال جاری گفت: محور‌های پذیرش مقالات اختصاصی‌تر شده‌ و آثار به‌ صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این ‌میان سعی کردیم که دانشگاه‌ها و دانشگاهیان وارد شوند و با انتشار فراخوان در سطح گسترده شاهد ارسال مقالات زیادی از سوی اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها بودیم. همچنین مقالات رسیده به کنگره چهارم از کیفیت بالاتری نسبت به کنگره‌های قبل برخوردار بود. 

رییس سابق دانشگاه باهنر کرمان با بیان این‌ که «از تجربه‌های کنگره‌های پیش استفاده کردیم» افزود: در این‌ راستا، در روز نهم اسفندماه میزگرد تخصصی ادبیات پایداری را با حضور متخصصان این حوزه برگزار خواهیم کرد. 

وی در باره پیشنهادی مبنی بر این‌که کنگره هر سال با محوریت یک موضوع برگزار شود، گفت: این کنگره به صورت دوسالانه برگزار می‌شود و اجرای این امر مستلزم سپری شدن عمر بیشتری از کنگره است اما این پیشنهاد را در قالب فرم نظر‌خواهی به میهمانان کنگره ارایه خواهیم کرد تا در صورت تمایل کنگره‌های بعدی به این شیوه برگزار شود. 

دبیر علمی چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در پاسخ به این سوال که «با توجه به این‌ که برخی مقالات فقط در یک برهه زمانی خاص کارایی دارد و با گذر زمان کاربرد واقعی خود را از دست می‌دهد، آیا بهتر نیست مقالات برگزیده، با سرعت بیشتری پس از برپایی کنگره منتشر شود؟» افزود: حق با شماست اما متولی انتشار آثار دانشگاه باهنر کرمان نیست. این مقالات از سوی شورای علمی در اختیار ما قرار می‌گیرد و سپس در اختیار دبیرخانه قرار می‌گیرد تا چاپ شود. تمایل داریم که این آثار حد‌اکثر تا دو‌ ماه پس از برگزاری کنگره منتشر شود اما مشکلات مالی و اداری سبب به تاخیر افتادن انتشار این آثار می‌شود. 

وی ادامه داد: برای انتشار «نامه پایداری» سوم هم تلاش زیادی انجام شد که پیش از برپایی کنگره منتشر شود. برای این کتاب علاوه بر مشکلات اداری با مشکلات حوزه نشر هم مواجه بودیم. 

امیری خراسانی در پایان با اشاره به این‌که مفهوم عام پایداری مورد نظر کنگره سراسری ادبیات پایداری است گفت: این مفهوم خارج از مفهوم جنگ را هم در بر می‌گیرد و موضوعی است که می‌توان از جنبه‌های روانشناسی، تاریخی و... هم به آن پرداخت. این مفاهیم باید از متن‌های گوناگون استخراج شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرند. 

چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری، نهم اسفند‌ماه 1391 در شهر کرمان با همکاری مشترک دانشگاه شهید باهنر و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آغاز می‌شود و یازدهم اسفند‌ماه به کار خود پایان خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها