یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۳
مسوولان مشکلات چاپ و نشر را مانند طبیب حاذق رفع کنند

مدیر اجرایی موسسه انتشاراتی اندیشمندان یزد گفت: شوک‌هایی که در اثر نوسان قیمت‌ها به صنعت چاپ و نشر استان وارد شده، این صنعت را مریض کرده است و اکنون وقت آن رسیده که به مداوای آن بپردازیم. هرچند مشکلات اقتصادی فراگیر و عمومی‌اند اما ما باید مشکلات را بگوییم تا مسوولان مانند طبیبی حاذق برای رفع آن‌ها تدبیری لحاظ کنند.-

محمد موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان این‌که گرانی کاغذ و دیگر اقلام چاپ باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در صنعت چاپ و نشر استان یزد شده است، عنوان کرد: با شروع بحران قیمت کاغذ ناگهان قیمت بند کاغذ از 30 هزار تومان به 90 هزار تومان افزایش یافت و این شوک باعث به هم‌ریختگی و نابسمانی در صنعت چاپ و نشر استان شد.

وی درباره علایم این بیماری صنعتی گفت: اکنون چاپخانه‌دار، صحاف، صفحه‌آرا، لیتوگراف، مولف، کتابفروش، کاغذ فروش، ناشر و همه کسانی که به‌نوعی مرتبط با فعالیت‌های مرتبط با صنعت چاپ و نشر استان یزدند، چشم به مسوولان دوخته‌اند.

موسوی اظهار کرد:‌ وقتی قیمت‌ کاغذ به‌طور صعودی بالا رفت، ناشرهای استانی دستپاچه شدند و تمام برنامه‌ریزی‌هایشان به‌هم خورد.

به گفته وی، گرانی ناگهانی کاغذ باعث به هم خوردن بسیاری از سفارش‌هایی شد که ناشران با ادارات دولتی، مولفان و مترجمان استان در زمان ارزانی بسته بودند.

مدیر اجرایی موسسه انتشاراتی مسرت به ذکر یک مثال پرداخت و گفت: سال گذشته با صدا و سیمای استان یزد قرار دادی را به مبلغ 50 میلیون تومان برای تالیف و پژوهش یک کتاب مصور از استان تنظیم کردیم و متعهد شدیم تا پایان سال این کتاب را منتشر کنیم. پس از تنظیم قرارداد ناگهان قیمت‌ها تغییر کرد و ما برای اجرای تعهد خود نیاز به 130 میلیون تومان پیدا کردیم. هرقدر مشکلات‌ را با طرف‌های قرارداد مطرح کردیم اما آن‌ها هم مشکلات خودشان را گفتند و بیان مشکلات ما هیچ‌گونه تاثیری در صحت قرارداد نگذاشت.

این کارشناس چاپ و نشر با ابراز تاسف از عوارض ناشی از این بیماری صنعتی اظهار کرد: وقتی مولفی برای چاپ اثرش می‌آید، گمان می‌کند همه چیز برای چاپ و توزیع کتابش مهیا است اما زمانی‌که با گرانی‌ها و نابسامانی قیمت‌ها مواجه می‌شود، دچار اندوه و سرخوردگی فراوانی می‌شود.

موسوی اظهار کرد: نویسنده‌ها سرمایه فکری و معنوی کشورند و بیشتر آن‌ها برای نگارش یک کتاب چندین سال زحمت می‌کشند اما مشکلاتی که در صنعت چاپ و نشر به ‌وجود آمده است، باعث سرخوردگی و دلسردی آن‌ها شده است.

وی با بیان‌ این‌که در کشورهای توسعه‌یافته اهمیت بسیار زیادی برای اهل قلم قائل‌اند، گفت: شمارگان یک نوبت چاپ کتاب در بعضی از کشورهای توسعه‌یافته بیش از دو تا پنج‌ میلیون جلد است اما در استان یزد به ‌ندرت ممکن است که شمارگان کتابی به یک‌ هزار نسخه برسد. 

این فعال فرهنگی عنوان کرد: نابسامانی موجود در صنعت چاپ و نشر استان یزد باعث شده تا بعضی از استادان دانشگاه برای چاپ و نشر کتاب‌هایشان فقط سفارش 20 جلد کتاب را بدهند چون هدف آن‌ها از چاپ کتاب‌هایشان تنها گرفتن امتیاز از دانشگاه مربوطه‌شان است.

موسوی اظهار کرد: بیشتر کتاب‌هایی که امسال به چاپ رسیدند، کتاب‌های آموزشی و کمک درسی بودند و به‌ دلیل نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان فروش این‌گونه کتاب‌ها با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو نشد. 

وی از به صرفه نبودن حرفه چاپ و نشر کتاب در استان یزد خبر داد و گفت: اکنون چاپ یک کتاب 100 صفحه‌ای دو هزار تومان تمام می‌شود و ما طبق تعرفه این قیمت را ضرب در دو و نیم می‌کنیم و به این ترتیب، قیمت پشت جلد پنج‌ هزار تومان می‌شود.  وقتی کتاب را چاپ کردیم، 40 درصد قیمت پشت جلد آن به پخش کننده و فروشنده کتاب تعلق می‌گیرد که به این ترتیب ما و نویسنده از چاپ کتاب سود مناسبی نمی‌بریم.
 
مدیر اجرایی موسسه انتشاراتی اندیشمندان یزد به راهکارهای درمان این بیماری فرهنگی اشاره کرد و گفت:‌ به اعتقاد من تبلیغ کتاب و کتابخوانی از سوی رسانه‌ها، برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر و روستا، تخصیص وام‌های بلندمدت با بهره کم به ناشران و سایر فعالان حوزه چاپ و نشر، تعیین کارشناس‌های زبده برای بررسی دقیق مشکلات، از  راهکارهای‌اند که می‌توان برای احیای صنعت چاپ و نشر استان یزد به کار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط