چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴
رحمتی:نقد انگیزه‌ای برای بهتر نوشتن است

محسن رحمتی، برگزیده نهمین دوره جشنواره نقد کتاب در حوزه تاریخ و جغرافیا گفت: جایزه نقد کتاب باعث می‌شود تا پژوهشگران به نقادی علمی رو بیاورند و نویسندگان نیز با دقت بیشتری کتاب‌هایشان را تدوین کنند. این مساله انگیزه‌ای برای کارهای بهتر در آینده خواهد بود._

 رحمتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره جشنواره نقد کتاب اظهار کرد: آشنایی قبلی با جشنواره نداشتم و انتخاب این مقاله‌ بدون اطلاع و از سوی دبیرخانه جشنواره صورت گرفته بود. همچنین انتخاب نقد برگزیده انگیزه‌ای برای ارتباط و تلاش بیشتر در راستای پیشرفت آثار در آینده است.

این منتقد برگزیده افزود: انتخاب نقدهای برگزیده باعث می‌شود تا پژوهشگران حوزه‌های مختلف به نقد توجه بیشتری داشته باشند و نویسندگان هم تلاش کنند تا کتاب‌ها را با جامعیت و دقت بیشتری بنویسند.

وی درباره نقد کتاب «دولت سلجوقیان» گفت: سلجوقی‌شناسی در ایران از مسایل تاریخی به‌شمار می‌رود که به‌خوبی به آن پرداخته نشده است. «دولت سلجوقیان» نوشته احمدكمال‌الدين حلمى که با ترجمه عبدالله ناصرى‌طاهرى در ایران به‌چاپ رسیده به‌عنوان یکی از نخستین کتاب‌ها در حوزه سلجوقیان و از منابع درسی برای دانشجویان رشته تاریخ است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: انتظار می‌رفت کتاب با روشی علمی و متنی خوب و متناسب به‌عنوان منبعی اصلی در دسترس پژوهشگران، استادان و دانشجویان قرار بگیرد اما نارسایی‌های بسیاری در آن دیده شد. البته به‌عنوان حرکت آغازین در حوزه سلجوقی، ارزشمند و تلاش مترجم قابل ستایش است. همچنین نقد این کتاب برپایه معیارهای یک متن علمی صورت گرفته اما ادعایی که کتاب درباره متنی علمی و دانشجویی دارد به این هدف نرسیده است.

برگزیده جشنواره نقد کتاب در حوزه تاریخ و جغرافیا افزود: متاسفانه متن و کتاب درباره دوره سلجوقیان به‌صورت مجزا از دیگر دوره‌های تاریخی انگشت‌شمار است و نیاز به نوشتن و پژوهش درباره این دوره تاریخی امر مهمی برای تاریخ‌نگاران به‌شمار می‌رود، چرا که از دوره‌های تاثیرگذار در تاریخ ایران است.

در ابتدای مقاله «بررسی و نقد كتاب دولت سلجوقيان» آمده است: «یکی از کتاب‌های تازه چاپ شده در حوزه تاریخ، کتاب «دولت سلجوقیان» است، که از سوی تهیه‌کنندگان و ناشر به‌عنوان کتاب درسی برای دانشجویان این رشته معرفی شده است. ظاهرا اصل کتاب در دو دهه پیش (حدود 1365 شمسی) احمد کمال‌الدین الحلمی استاد دانشگاه کویت تالیف کرده، اما با توجه به ویژگی‌هایی که لازمه یک کتاب درسی دانشجویی است، برخی نارسایی‌ها در متن دیده می‌شود که از جمله می‌توان به ناهماهنگی عنوان و محتوا،استفاده نکردن از منابع اصلی، عدم تدقیق و توجه در تحقیقات جدید، رعایت نکردن موازین علمی در ارجاعات و پی‌نوشت‌ها و وجود اغلاط مضمونی و تایپی در متن اشاره کرد.»

محسن رحمتی، متولد 1351، دارای دکترای تاریخ ایران اسلامی از دانشگاه تهران، عضو هیات علمی و دانشیار گروه تاریخ دانشگاه لرستان، همچنین از اعضای دانشنامه جهان اسلام در دایره‌المعارف بزرگ اسلامی است. وی کتاب «تصحیح سفرنامه حمزه میرزا» و ترجمه «تاریخ هفت آب» نوشته «واس‍ی‍ل‍ی‌ ولادی‍م‍ی‍رووی‍چ ب‍ارت‍ول‍د»، همچنین مقاله‌های بسیاری منتشر کرده است. رحمتی برای مقاله «بررسی و نقد كتاب دولت سلجوقيان» که در شماره 22، بهار و تابستان 1390 در پژوهشنامه انتقادی منتشر شده بود، برگزیده نهمین جشنواره نقد کتاب در حوزه تاریخ و جغرافیا شد.

چاپ نخست کتاب«دولت سلجوقیان» نوشته احمدكمال‌الدين حلمى و ترجمه عبدالله ناصرى طاهرى در 295 صفحه، سال 1383، از سوی موسسه پژوهشى حوزه و دانشگاه در قم به‌ چاپ رسیده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها