سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
رونمايي از دستخط‌‌های ماندگار از بنیانگذار آموزش عشایر

نویسنده کتاب «نام‌ها و یادها» که قرار است عصر چهارشنبه (18 بهمن) در شیراز رونمایی شود، درباره این اثر گفت: این کتاب شامل مجموعه‌ای از نامه‌ها و دستخط‌‌های «محمد بهمن‌بیگی» بنیانگذار تعلیمات عشایر در ایران به افراد حقیقی و حقوقی است. وی بنیانگذار آموزش عشایر در ایران بود.-

علی شجاعی، نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: مرحوم بهمن‌بیگی که خود از ایل قشقایی در شهرستان فیروزآباد استان فارس بود، کارش را از سال 1331 به تنهایی و با دست خالی آغاز کرد و در طول 28 سال مدیریت بر اداره آموزش عشایر ایران بیش از 10 هزار معلم را تربیت کرد.

وی افزود: وی موسسات مختلفی را مانند دبیرستان شبانه‌روزی عشایری شیراز، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای عشایر دختران و پسران، موسسه تربیت مامای عشایر و مرکز تربیت روستا پزشک و دامپزشک را بنیان گذاشت.

شجاعی با بیان این‌که بهمن بیگی توانست نخستین جایزه فرهنگی یونسکو را در سال 1353 را به دلیل پیکار با بیسوادی دریافت کند، گفت: از وی پنج اثر با عناوین «بخارای من، ایل من»، «اگره قره قاج نبود»، «به اجاقت قسم»، «طلای شهامت» و «عرف و عادت در عشایر فارس» منتشر شده‌اند.

وی اظهار کرد: تاکنون کتاب‌های زیادی درباره آموزش عشایر و شخصیت محمد بهمن‌بیگی نگاشته شده‌اند و من به عنوان یکی از شاگردان وی در این کتاب تلاش کردم اثری متفاوت با دیگر آثار منتشر شده درباره این شخصیت اثرگذار برای ایلات و عشایر را به رشته تحریر درآورم.

شجاعی با با بیان این‌که بهمن‌بیگی در طول سال‌های فعالیت خود به شکل‌های مختلف به افراد کمک می‌کرد،‌ عنوان کرد: مرحوم بهمن‌بیگی معتقد بود کارهای بزرگ از عهده یک نفر برنمی‌آید و در کارهای خود از تلاش و مساعی افراد مختلف کمک می‌گرفت و به همین دلیل، در یادداشت‌ها و کتاب‌های خود همواره نام آنان را ذکر می‌کرد. بخشی از این کتاب من نیز به معرفی این افراد اختصاص دارد.

به گفته وی، این بخش با هدف قدرشناسی از وی و کسانی که قدرشناس و همکار مرحوم بهمن‌بیگی بودند، در کتاب ارایه شده است.

شجاعی با اشاره به دیگر بخش‌های این کتاب، یادآور شد: این افراد به چند دسته تقسیم می‌شود. نخست، کسانی که به طور مستقیم در آموزش عشایر نقش داشتند و سپس کسانی که به وی در کارها کمک کردند، همچنین علمای دینی که وی از آن‌ها نام برده شده یا یادداشتی درباره آن‌ها نگاشته است.

نویسنده کتاب‌ «نام‌ها و یادها» از نگاه بهمن‌بیگی به نویسندگان، شعرا و هنرمندان ایلات و عشایر به عنوان دیگر بخش این کتاب نام برد و ادامه داد: در فصلی جملات نغز و ارزشمند وی در حوزه آموزش آورده شده‌اند و درباره حامیان عاطفی وی در واپسین سال‌های زندگی می‌توان در آخرین بخش کتاب مطالبی را مطالعه کرد، درباره کسانی که علاوه بر همسر مرحوم، به کارها و فعالیت‌های وی رسیدگی می‌کردند.

وی همچنین درباره ویژگی‌های این کتاب که آن را نسبت به دیگر آثار مشابه متمایز کرده است، توضیح داد: اغلب کتاب‌های بهمن‌بیگی را دوستداران وی مطالعه کرده‌اند ولی دستنوشته‌های او کمتر خوانده شده است، نوشته‌ها، یادداشت‌ها و نامه‌هایی که تا پیس از در هیچ جا دیده نشده‌اند.

شجاعی یادآور شد: این دست‌نوشته‌ها در قسمت‌های مختلف این کتاب درباره شرایط کاری وی و موقعیت‌های مختلف ارایه شده است.

وی از انتشار عکس‌های مرحوم بهمن‌بیگی در این کتاب خبر داد و گفت: در پایان کتاب آلبومی رنگی از مراسم‌های بزرگداشت و مناسبت‌هایی که برای وی گرفته می‌شد و همچنین دیدارهای وی با شخصیت‌ها و همکاران قرار داده شده است.

شجاعی با اشاره به علاقه بهمن‌بیگی به فرهنگ مکتوب و نگارش یادداشت و تشکرنامه برای اشخاص، عنوان کرد: وی فرد قدرشناسی بود و اغلب تشکرهای خود را روی نامه‌ها یا یادداشت‌های آن ها مکتوب می‌کرد. تمام این تشکر‌ها در این کتاب آورده شده‌اند.

وی یادآور شد: تعدادی از نامه‌هایی که دانش‌آموزان برای او نگاشته‌اند و پاسخ وی به آن‌ها، جمع‌آوری شده‌اند. این دانش‌آموزان از ایل شاهسون در آذربایجان تا ایل بویراحمد و ... بودند.

به گفته شجاعی، مدارکی که در این کتاب آورده شده، تمام دست‌نوشته‌های وی نیستند و باز هم باید افزوده شوند. بهمن‌بیگی شاگردان بسیاری را تربیت کرد که اغلب آن‌ها از وی نامه و یادداشت دارند که ممکن است به دست مولف این کتاب نرسیده باشد.

مراسم رونمایی کتاب «نام‌ها و یادها» عصر چهارشنبه (18 بهمن) ساعت 16 در تالار مرکزی کتابخانه ملی شهر شیراز برگزار می‌شود. این نشست به همت انتشارات نوید شیراز (ناشر کتاب) برپا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط