چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۱
مولفان و متخصصان رشته عمران باید بر دانش روز دنیا بیفزایند

دکتر محمود نادری، استاد رشته عمران، مشکلات کتاب‌های این رشته دانشگاهی را در سه بخش کتاب‌های تالیفی، کتاب‌های ترجمه و ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه تقسیم‌‌بندی کرد و عواملی چون نبود خلاقیت و نوآوری در استادان دانشگاه و پژوهشگران را مانعی بر سر راه پیشرفت دانش دانست.-

نادری، دانشیار دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از مشکلات کتاب‌های رشته‌های دانشگاهی و به ویژه رشته عمران سخن گفت و زیربنای اولیه رشد صنعت را توسعه دانش بومی دانست.

وی که ابداع «آزمایش انتقال اصطلاک» را به عنوان یکی از روش‌های اندازه‌گیری مقاومت بتن در کارنامه علمی خود دارد، اظهار کرد: مولفان تعدادی از کتاب‌هایی که در کشور منتشر می‌شوند صلاحیت تخصصی لازم را ندارند و اگر بخواهیم جلوی انتشار کتاب توسط این افراد را هم بگیریم همین بخش از تولیدات علمی را نیز از دست می‌دهیم و با خلا کتاب جدید در این رشته مواجه می‌شویم.

دکتر نادری ادامه داد: تحقیقات دست اول عمران بسیار اندکند و استادان و فعالان این رشته، با وجود انتشار کتاب و مقاله در کشور، چیزی به علم دنیا نیفزوده‌اند و به همین دلیل کتاب‌هایی که در کشور به واقع بتوان عنوان تالیفی را بر آن‌ها نهاد بسیار محدودند زیرا در نهایت نتوانسته‌اند به رشد علم جهانی کمکی کنند.

این استاد رشته عمران، از دیگر  مشکلات کتاب‌های این رشته را تخصصی بودن کتاب‌های منتشر شده در این حوزه دانست و اظهار کرد: اغلب کتابفروشی‌ها حاضر نیستند کتابی را که مخاطبان محدودی دارد پخش کنند. از سوی دیگر، در رشته عمران و در کتاب‌های تالیفی که بر اساس اختراع یا پژوهشی داخلی نوشته شده‌اند بحث مالکیت معنوی مطرح می‌شود و مولفان اغلب از این‌که یافته‌هایشان به طور غیرقانونی مورد استفاده قرار بگیرند نگرانند. همین امر باعث می‌شود گروه‌هایی هم که در راستای ترویج علم فعالیت می‌کنند علاقه‌ای به انتشار کتاب نداشته باشند.

ضعف انجمن‌های تخصصی رشته عمران موضوع دیگری بود که نادری به آن اشاره کرد و افزود: حوزه دیگری که باید در آن دانشی تولید و این دانش به فعالان این حوزه منتقل شود انجمن‌هایی هستند که در حال حاضر هدف نهایی فعالیت‌هایشان رشد دانش نیست. در واقع خروجی انجمن‌ها دانشی نیست که بشود به آن اتکا کرد و در قالب کتاب‌های تالیفی به عنوان موضوعی جدید و ارزشمند به چاپ رساند.

به گفته نادری، نبود خلاقیت و نوآوری در بخش‌های مختلف صنعت، دانشگاه، انجمن‌های علمی و پژوهشکده‌ها سبب شده خروجی مناسبی در تولید علم نداشته باشیم. 

وی ادامه داد: بسیاری از کتاب‌های موجود، تکرار نوشته‌های دیگران است و تنها ظاهر و ترتیب ارایه مطالب تغییر می‌کنند. برای این‌که بتوانیم رشد بیشتری در حوزه صنعت داشته باشیم باید بکوشیم مطالب موجود را توسعه دهیم و وارد حوزه‌هایی شویم که در سراسر جهان به آن به اندازه کافی پرداخته نشده است.

این استاد دانشگاه درباره ضعف‌های گرایش‌های مختلف رشته مهندسی عمران توضیح داد: در بازار کتاب ایران در تمامی مسایل این حوزه با کمبودهایی مواجهیم. گرچه آمارهایی درباره میزان خودکفایی در حوزه‌های مختلف صنعت شنیده می‌شود اما شرایط در واقعیت کمی متفاوت است؛ زیرا گاه مستقل نبودن در یک بخش کوچک از صنعت سبب می‌شود کل صنعت به کشورهای دیگر وابسته باشد. جدا از بخش صنعت، در حوزه تولید علم هم هنوز این وابستگی وجود دارد.

وی یکی از دلایل این کمبودها را ضعیف بودن ارتباط میان صنعت و دانشگاه دانست و اظهار کرد: صنایع کشور حاضر به پرداخت هزینه برای تولید دانش در دانشگاه‌ها نیستند و منتظرند تولیدات دانشگاهی منتشر شوند تا با کمترین هزینه از آن‌ها بهره ببرند. این امر، روند توسعه و رشد علم را در کشور کند می‌کند و سبب می‌شود دانشگاه‌ها بازدهی مناسب را برای صنعت نداشته باشند.

مولف کتاب «تحقیقات نادری در بتن خود متراکم» به مشکلات مدیریتی در دانشگاه‌ها هم اشاره کرد و گفت: حوزه تخصصی برخی از فعالان دانشگاهی و مدیران مرتبط با صنعت نیست و همین ناآشنایی سبب می‌شود ارتباط بین دو بخش مهم دانشگاه و صنعت به خوبی برقرار نشود.

وی تاکنون آثار مختلفی در حوزه رشته عمران تالیف کرده که «تکنولوژی بتن: روش‌های بهبود و تعیین آزمایشگاهی و درجه مقاومت بتن»، «انتقال اصطکاک»، «اصول طراحی سازه‌های بتنی پیش‌تنیده» و «آسیب‌شناسی‌ و بهسازی‌ سازه‌های بتنی» برخی از این عناوین‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها