دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۳
سنگ‌نگاره‌ها بهترین پنجره‌های رو به اعصار کهن‌اند

نویسنده کتاب «شگفت‌های ایران باستان، سنگ‌نگاره‌های ایرانی» گفت: برای رصد و بررسی گذشته جوامع بشری، سنگ‌نگاره‌ها بهترین پنجره‌های رو به اعصار کهن‌اند، چرا که به کمک این آثار می‌توان تاریخ خط، زبان،نمادها، اسطوره‌ها، اقلیم‌های جغرافیایی و آنچه را به فرهنگ جوامع بشری مرتبط است،دریافت._

محمد ناصری‌فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: در کتاب «شگفت‌های ایران باستان، سنگ‌نگاره‌های ایرانی» کوشیده‌ام تا برای نخستین‌بار از طریق سنگ‌نگاره‌ها معرّف هنر و تاریخ کهن ایران و یادآور زمینه اقتصادی این آثار باشم، چرا که تاکنون هیچ پدیده‌ای با قدمت 40 هزار سال کشف و ارایه نشده است اما من در این کتاب به چنین پدیده‌هایی نیز اشاره کرده‌ام. بیش از 50 هزار سنگ‌نگاره کشف و ثبت شده‌اند.

وی با بیان این‌که «10 سال در چهار استان ایران پژوهش و بررسی کردم» ادامه داد: در این کتاب روند تطور و تحول خط را به تصویر کشیدم و درباره خطوط تصویری، ایدئوگرام، پُرتو ایلامی، ایلامی، پهلوی هام دبیره، پهلوی نیم‌گشته، عربی، کوفی و فارسی امروزی اطلاعاتی جامع را به مخاطبان عرضه کرده‌ام.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که «کهن‌ترین و جدیدترین سنگ‌نگاره‌ها به چه دورانی تعلق دارند؟» گفت: کهن‌ترین خط تصویری متعلق به هزاره دهم قبل از میلاد مسیح و جدیدترین آن‌ها با خط الفبای فارسی متعلق به 256 سال پیش است.

وی با بیان این‌که سنگ‌نگاره‌های ایران نمادهای اندیشه‌نگارند افزود: پیش از این سومریان در بین‌النهرین مخترع خط به شمار می‌آمدند اما با کشف این آثار، این نظریه زیر سوال می‌رود، زیرا خط اختراع نمی‌شود بلکه حاصل یک روند تحول و تطور از نقاشی درون غارها به حروف الفباست که خوشبختانه برای نخستین بار در ایران این سیر تطور را کشف کردیم و اکنون از این آثار در باغ کتیبه‌های کاخ نیاوران حفظ و حراست می‌شود.

ناصری‌فرد در پاسخ به این سوال که «آیا پیش از این اثری با چنین محتوایی روانه بازار نشر شده بود؟» گفت: پیش از نگارش این کتاب، آثاری به شکل پراکنده و مقطعی منتشر شده بودند اما در کتاب «شگفت‌های ایران باستان، سنگ‌نگاره‌های ایرانی» کوشیده‌ام به شیوه علمی و سیستماتیک مطالب را در دو سطح «مضامین نمادشناسی» و «شباهت‌های یکنواخت نمادها در جهاد» دسته‌بندی کنم.

وی در پاسخ به این سوال که «مخاطبان این نوشتار چه کسانی‌اند؟» اظهار کرد: مخاطبان کتاب «شگفت‌های ایران باستان، سنگ‌نگاره‌های ایرانی» علاوه بر علاقه‌مندان به این حوزه، دانشجویان و دانش‌آموزان مقطع دبیرستان نیز محسوب می‌شوند.

این پژوهشگر درباره کتاب دیگری که آماده نشر دارد بیان کرد: اکنون کتابی با عنوان «شگفتی‌های ایران باستان» را آماده نشر دارم که محتوای این اثر هم برای نخستین‌بار به تطبیق سنگ‌نگاره‌های پنج قاره جهان با سنگ‌نگاره‌های ایران باستان می‌پردازد. شگفت این‌که آن‌چه در جای جای دنیا کشف شده، بدیل کهن‌ترین و فراوان‌ترین آن‌ها در ایران کشف شده است و این موضوع برای متخصصان سراسر دنیا در حوزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، ارتباط اجتماعی، اسطوره‌شناسی و نمادشناسی بسیار جاذب و یاریگر است.

وی با اشار به این‌که کتاب «شگفت‌های ایران باستان» حاوی 400 قطعه عکس از سنگ‌نگاره‌های 24 استان ایران و نقاط مختلف جهان است ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات کتاب «شگفت‌های ایران باستان» معرفی و تطبیق طرح‌های روی سفالینه‌های کشف شده ماقبل تاریخ در نقاط مختلف ایران با نقوش کهن مکشوفه در غارها و کوه‌های ایران است و می‌توانیم به زیبایی تمام ردپای طرح‌های روی سفالینه‌های ایران را از منظر سنگ‌نگاره‌های کهن رصد کنیم.

این نویسنده استان مرکزی طرح‌های روی سفالینه‌های کشف شده را پیشینه تاریخی ایران دانست و گفت: این آثار دستمایه هنرمندان سفالگران ایرانی‌اند و هر یک از نقوش روی سفالینه‌ها در قاب خطوط یا علایم تصویری است که از مضامین مشابه سنگ‌نگاره‌های کهن ایران برخوردارند. این رخداد هنر ایران باستان را از هنر سنگ تا هنر سفال به زیبایی تمام به نمایش می‌گذرد.

وی در پاسخ به این سوال که «از سنگ‌نگاره‌ها چگونه می‌توان درآمدزایی کرد؟» عنوان کرد: در دنیا سنگ‌نگاره‌ها به «اکوموزه» معروفند. کشور قزاقستان با 719 قطعه سنگ‌نگاره سالانه درآمدی حدود دو میلیارد دلار به دست می‌آورد اما ایران با بیش از 50 هزار قطعه سنگ‌نگاره تاکنون کوچکترین درآمد اقتصادی به دست نیامده است. امیدواریم مسوولان برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی در حوزه‌های توریسم، اکوتوریسم و اکوموزه اقداماتی را انجام دهند.

ناصری‌فرد برای انجام فعالیت‌های خود از بی‌مهری‌های برخی نهادها و ارگان‌ها گله کرد و گفت: برای عسکبرداری و انجام فعالیت‌های پژوهشی درباره سنگ‌نگاره‌ها و سفالینه‌ها با بی‌مهری‌هایی روبه‌رو شدم، در حالی که از سازمان میراث فرهنگی، بنیاد ایران‌شناسی و خانه‌های فرهنگ در وزارت خارجه همکاری وحمایت برای اشاعه فرهنگ ایران را انتظار داشتم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط