شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸
حسینی: پیش از رسیدگی به مشکلات بازار کاغذ نیازمند فرهنگسازی هستیم

سید علی‌اصغر حسینی، معاون اجرایی چهار ناشر کتاب‌های دینی با اشاره به آثار سوء بازار کاغذ بر نشر کتاب‌های دینی عنوان کرد: با وجود آن که اقتصاد نشر و مشکلات ناشی از نوسانات بهای عناصر تولید کتاب ضربه بزرگی به چرخه نشر وارد می‌کند، اما معتقدم پیش از رسیدگی به این مشکلات نیازمند فرهنگسازی و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در کشوریم.-

کارشناس چاپ و نشر و از فعالان تولید و نشر کتاب‌های دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که پیش از این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق خرید بخشی از آثار، به ناشران کتاب‌های دینی هم کمک می‌کرد، عنوان کرد: چند ماهی است که این خریدها محدود یا متوقف شده‌ و از بهمن ماه سال گذشته نیز طلب ناشران از این نهاد وصول نشده است. تمامی این عوامل به ویژه نابسامانی‌های بازار کاغذ موجب کمبود سرمایه و تعدیل نیرو در بسیاری از مراکز چاپ و نشر شده است.

وی با بیان این‌که درخواست کتاب از ناشران نیز توسط مراکز پخش کتاب بسیار طولانی‌تر شده است که حکایت از فروش اندک کتاب‌ها دارد، تمامی این عوامل را ناشی از گرانی کتاب دانست و گفت: بی‌ثباتی در بازار کاغذ و کاهش قدرت خرید بر بازار کتاب نیز بی‌تاثیر نبوده است.

مسوول سابق انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، پایین آوردن بهای کاغذ و ثبات این بازار را یکی از راه‌کارهای توانمندسازی بازار نشر دانست و گفت: امنیت شغلی ناشران مساله مهمی است که به دلیل همین بی‌ثباتی‌ها به خطر افتاده است. با وجود اين مشکل اصلی جامعه‌مان را «کتابخوان نبودن» مردم می‌دانم. هنوز کتابخوانی برای ما تبدیل به یک فرهنگ نشده است.

وی افزود: مردم جامعه ما هنوز کتابخوان نیستند و حتی با ارایه تخفیف‌های 50 درصدی هم تمایل خرید و مطالعه کتاب اندک است. با آن که زندگی‌های جدید و فضای آپارتمانی امکان خرید و نگهداری آثار متعدد را فراهم نمی‌کند، اما مشکل اصلی ما مشکل فرهنگی است. 

معاون فنی و اجرایی انتشارات شبکه اندیشه، دفتر علم و سیرت قلم با تاکید بر این که کتاب نیز کالایی تجاری محسوب می‌شود، عنوان کرد: قرار نیست با بالا رفتن بهای تمامی کالاها، کتاب ارزان بماند. 

کارشناس چاپ و نشر، مبنای کار چاپخانه‌داران را پنج هزار نسخه کتاب اعلام و گلایه کرد: چنانچه ناشران حتی کمتر از این مقدار نیز کتاب منتشر کنند، باید بهای مبنا یعنی پنج هزار نسخه را بپردازند. در این شرایط تنها راه چاره، چاپ دیجیتالی کتاب‌ها آن هم از طریق دستگاهی مانند پرینتر است که مستقیما به کامپیوتر اتصال می‌باید و صفحات کتاب را چاپ می‌کند. در این روش کیفیت‌ کتاب خوب می‌شود اما مواد اولیه گران است و نمی‌توان با شمارگان بالا به چاپ کتاب پرداخت. در این نوع چاپ اغلب با شمارگان 500 نسخه کتاب چاپ می‌شود که مقرون به صرفه است. با وجود اين بهترین راه آن است که چاپخانه‌داران هزینه و مبنای چاپ را پایین بیاورند تا کار خودشان نیز رونق بگیرد.

وی یکی از مشکلات این حوزه را درج شمارگان غیرحقیقی توسط ناشران بیان کرد و گفت: ناشران به دلایل متعددی شمارگان غیرحقیقی در شناسنامه کتاب‌هایشان درج می‌کنند. این مساله مشکلاتی را هم در حوزه آمار و برآورد سرانه تولید کتاب و میزان مطالعه و در نهایت در سطح کلان در حوزه برنامه‌ریزی ایجاد می‌کند.
 
حسینی یادآور شد: با ذکر تمام این مشکلات و آسیب‌هایی که بازار نشر به ویژه نشر کتاب‌های دینی را تهدید می‌کند، همچنان معتقدم با نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی، افراد جامعه در هر شرایطی می‌توانند نیازهای اولیه مطالعاتی خود را تامین کنند، در این شرایط بازار نشر نیز به حیات خود ادامه خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها