پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
همچنان در حواشی عاشورا قدم می‌زنیم

عیسی جمالی، نویسنده کتاب «و اما بعد از عروج» با بيان این که با وجود تالیفات متعدد همچنان در حواشی عاشورا قدم می‌زنیم، گفت: باید با نگاهی تعلیمی و پرورشی به نگارش کتاب‌های کاربردی در این حوزه بپردازیم تا فرهنگ عاشورا و مفاهیم این آثار به سبک زندگی عامه مردم راه یابد.-

جمالی، نویسنده و محقق حوزه دین و دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که کتاب «و اما بعد از عروج: گزارش حركت كاروان حسيني (از كربلا تا مدينه)» را پس از تالیف کتاب «ده روز تا عروج: گزارشي از دهه اول محرم سال 61 هجري قمري» پدید آورده است، عنوان کرد: کتاب نخست را در راستای تبیین رخ‌دادهای دهه نخست ماه محرم به رشته تحریر در آوردم تا عزاداران حسینی و مبلغان این حوزه در هریک از روزهای این دهه به صورتی مستند از وقایع هر روز آگاه شوند.

وی با اشاره به این‌که عزاداری‌های حسینی با شیب تندی از روز دهم عاشورا به پایان می‌رسند، گفت: پس از این واقعه و حرکت اسرا از شام به مدینه متاسفانه در آثار و عزاداری‌ها حق مطلب درباره امام سجاد(ع)، حضرت زینب(س) و کاروان اسرا به خوبی ادا نشده و آن‌گونه که شایسته است فرهنگ عاشورایی تبیین نمی‌شود.

جمالی با اشاره به این که در تحقیقاتش حدود دو هزار اثر درباره عاشورا و زندگی امام حسین(ع) را رصد کرده است، عنوان کرد: همچنان که مشاهده می‌شود افراد گوناگونی به تناسب عشقی که به سالار شهیدان داشته‌اند در این وادی به خلق اثر پرداخته‌اند. برخی از این آثار ارزشمندند و قابلیت تبدیل شدن به فیلمنامه را دارند، یعنی تبدیل به آثاری که امکان استفاده آن‌ها در ایام سوگواری سالار شهیدان برای اقشار گوناگون جامعه به سادگی میسر باشد.

وی افزود: از آنجایی که ممکن است اغلب افراد در هنگام ورود به عرصه مطالعاتی نهضت کربلا و عاشوراپژوهی فرصت یا حوصله کافی برای مطالعه آثار حجیم را نداشته باشند، بهتر است با نگاهی تعلیمی، پرورشی و به خلق آثار جدید بپردازیم.

نویسنده کتاب «و اما بعد از عروج» با تاکید بر این که لازم است هر روز افراد جدیدی با نگاهی جدید و حفظ اصول و دست‌مایه‌های حماسه حسینی این واقعه را به زبان‌ها و بیان‌های گوناگون تقریر و ترجمه کنند، گفت: بسیاری از هیأت‌های مذهبی به ویژه در تهران از شب نخست دهه محرم تا عاشورا به عزاداری و نوحه‌خوانی مشغولند، از این فرصت می‌توان برای ارایه بسته‌های فرهنگی استفاده کرد. همچنین می‌توان در حین سخنرانی و عزاداری منابعی را به مخاطبان  معرفی کرد که علاقه‌مندان در آن جمع بتوانند پس از مراسم برای مطالعه بیشتر به آن کتاب‌ها مراجعه کنند. 

نویسنده کتاب «علمدار نور» در پاسخ به این سوال که چنان‌چه هر فردی به دلیل ارادت خود به امام حسین(ع) تصمیم بگیرد به وادی این دسته از تالیفات وارد شود و انباشته‌های ذهنی خود را تقریر کند، چه آسیب‌هایی به این حوزه وارد می‌شود؟ گفت: همچنان که اشاره کردم، در هر حوزه‌ای افراد متخصص و صاحبنظران همان حوزه باید فعالیت کنند، ورود افراد غیرمتخصص به این حوزه، آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت. البته با تغییر شکل ارایه مطالب نظیر هنری یا کاربردی کردن این آموزه‌ها چنانچه با دقت همراه باشد و مولف بکوشد به دور از تغییر و تحریف به منابع دسترسی داشته باشد، آثار خوبی ارایه خواهند شد.

محقق حوزه دین و دفاع مقدس با اشاره به این که لازم است دستگاه یا نهادی کتاب‌های دینی و آثار این حوزه را از نظر محتوایی و ارزشی نظارت و ارزشیابی کند، گفت: نباید تنها از سر احساس به نویسندگی در این حوزه وارد شویم چرا که علاوه بر خطر تحریف و تغییر واقعیت‌ها، امکان سوء استفاده دیگران نیز وجود دارد. از این رو لازم است نویسندگان متعهد با علم به این وادی ورود یابند و قلم‌زنی کنند.

وی با بیان این که همچنان اعتقاد فراوانی به لزوم کاربردی کردن مسایل و فرهنگ عاشورایی دارم، گفت: مهم‌ترین خلا این حوزه، کاربردی نشدن مفاهیم عاشورا از خلال آثار این حوزه برای ورود به سبک زندگی مردم است.

جمالی یادآور شد: دفاع مقدس ما در جنگ تحمیلی با تمام عزتی که دارد به دلیل آن ریشه داشتن در عاشورا و فرهنگ عاشورایی است.

وی ادامه داد: با وجود اقدامات فراوان و پژوهش‌های متعددی که درباره عاشورا انجام شده است، متاسفانه بیش از آن که در متن این واقعه باشیم در حواشی آن سیر می‌کنیم. نپرداختن به متن اصلی عاشورا بیماری فرهنگی ماست. گام نهادن در متن این واقعه نیازمند ساعت‌ها مطالعه، قلم‌فرسایی و تولید آثار گوناگون به ویژه نگارش فیلمنامه‌های قوی و تولید انیمیشن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها