یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹
نمایشگاه کتاب مشهد از بزرگترین و اثرگذارترین نمایشگاه‌هاست

دویست‌وبیستمین نمایشگاه استانی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران سه‌شنبه (16 آبان) در استان خراسان رضوی(مشهد مقدس) افتتاح خواهد شد. مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این باره اظهار کرد: از میان نمایشگاه‌های استانی این موسسه، نمایشگاه کتاب استان خراسان رضوی یکی از بزرگترین، فعال‌ترین و اثرگذارترین نمایشگاه‌ها محسوب می‌شود.-

محمد عظیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: فضای فرهنگی و علمی حاکم بر خراسان رضوی با توجه به وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) در این استان و همچنین موقعیت و اثرگذاری که این استان به دلیل تعامل فرهنگی با سایر استان‌ها و کشورهای همجوار خود دارد، باعث شده‌اند تا این نمایشگاه به عنوان یک نمایشگاه بین‌المللی محسوب شود.

وی در ادامه سخنانش گفت: مشهد مقدس در این فصل از سال به دلیل مناسب بودن آب و هوا و اعیاد قربان و غدیر پذیرای زائران امام رضا (ع) از نقاط مختلف کشور حتی از کشورهای خارجی است. این زائران با حضور در نمایشگاه کتاب استان خراسان رضوی و تهیه کتاب‌های مورد نیاز می‌توانند در نقش سفیران فرهنگی شهر و کشور خود عمل کنند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران افزود: در نمایشگاه کتاب استان خراسان رضوی 530 غرفه راه‌اندازی خواهد شد. 370 غرفه از مجموع این غرفه‌ها ویژه ناشران تهرانی و سایر استان‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه است و 160 غرفه دیگر برای ناشران استان خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود.

عظیمی ادامه داد: در این نمایشگاه 600 ناشر و نمایندگی با 50 هزار عنوان کتاب در سه سالن اصلی حضور خواهند داشت.

وی اظهار کرد: استان خراسان رضوی در یک تعامل فرهنگی با کشور پاکستان در حاشیه این دوره از نمایشگاه کتاب به ارایه آثار فرهنگی و صنایع دستی این کشور می‌پردازد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در پاسخ به این سوال که این موسسه برای نمایشگاه کتاب استان خراسان رضوی چه تسهیلاتی را در نظر گرفته است؟ گفت: این موسسه 750 میلیون تومان بن کتاب برای علاقه‌مندان به کتاب و بازدیدکنندگان از نمایشگاه مذکور تهیه کرده است. پیش‌بینی می‌کنم که با توجه به تعدد دانشگاه‌های موجود در استان خراسان رضوی و تعداد زیاد استادان و دانشجویان و همچنین طلاب حوزه‌های علمیه تمام این مبلغ به فروش برسد.

عظیمی اظهار کرد: گستردگی استان خراسان رضوی، جمعیت بالای این استان و تعداد زیاد دانش‌آموزان و فرهنگیان موجود در این استان بیانگر فعال بودن این استان از نظر فرهنگی است. بنابراین، هر اندازه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای این استان بن کتاب در نظر بگیرد ممکن است با کمبود بن‌کتاب مواجه شود.

وی به این پرسش که آیا در نمایشگاه کتاب استان خراسان رضوی نیز مانند نمایشگاه کتاب استان کرمان ناشران خارجی حضور دارند؟ پاسخ مثبت داد و گفت: در این دوره از نمایشگاه کتاب استان خراسان رضوی شاهد حضور 50 ناشر خارجی خواهیم بود. این ناشران 20 هزار عنوان کتاب را در 40 غرفه به نمایش می‌گذارند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران تاکید کرد: شرایط استان خراسان رضوی ایجاب می‌کند که در آن یک نمایشگاه کتاب دايمی دایر شود تا به صورت مستمر تازه‌های کتاب را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهد و مردم این استان از این نظر در تنگنا نباشند.

عظیمی در پاسخ به این سوال که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران یا مسوولان فرهنگی استان خراسان رضوی برای عملی شدن این پیشنهاد چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ گفت: لازمه برپایی نمایشگاه کتاب دايمی در این استان، فراهم شدن فضای نمایشگاهی است. من می‌کوشم با مقام‌های استانی این موضوع را در میان بگذارم تا نسبت به برپایی این نمایشگاه، تمهیدات لازم را بیندیشند.

وی در ادامه سخنانش گفت: بارها در استان خراسان رضوی شاهد استقبال عموم مردم از نمایشگاه‌های کتابی بودم که به صورت مقطعی در گوشه و کنار این استان برگزار می‌شد. بنابراین، برپایی نمایشگاه کتاب دايمی در استان خراسان رضوی را ضروری می‌دانم.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به فعالیت‌های جنبی این دوره از نمایشگاه کتاب استان خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به این‌که در آستانه برپایی بیستمین دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران هستیم، در این نمایشگاه اجرای برنامه‌های مرتبط با احیای کتاب، برنامه‌ریزی برای افزایش سرانه مطالعه و مسایل مربوط به نقد و بررسی کتاب در نظر گرفته شده است.

عظیمی اظهار کرد: تصمیم داریم در این دوره از نمایشگاه کتاب استان خراسان رضوی غرفه ویژه‌ای را با موضوع پیامبر اکرم(ص) راه‌اندازی کنیم. در این غرفه کتاب‌هایی با موضوع‌های مختلف حضرت علی(ع)، ولایت و امامت ارایه خواهند شد. به همین مناسبت از سخنرانان برجسته و صاحب‌نظر برای سخنرانی در این حوزه و پاسخ به سوال‌های بازدیدکنندگان دعوت شده است.

وی افزود: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرده است تا در مراسم افتتاحیه این دوره از نمایشگاه کتاب استان خراسان رضوی شرکت کند که امیدواریم دعوت ما را بپذیرند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در پایان گفت: دویست‌وبیستمین نمایشگاه استانی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران (سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان خراسان رضوی) سه‌شنبه 
(16 آبان) در محل دايمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این استان ساعت 18 افتتاح می‌شود. این نمایشگاه تا دوشنبه (22 آبان) از ساعت 14 تا 21 میزبان علاقه‌مندان به کتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط