یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۱
سپید‌نامه: واگویه‌ها به معنای تلخی شعر جوان دفاع مقدس نیستند

بهروز سپیدنامه از شاعران دعوت شده به بیستمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس گفت: شاعران جوان واگویه‌های خود را با توجه به نسلی بیان می‌کنند که در جبهه‌های نبرد حاضر بودند. برخی نسبت به میزان توجه به حفظ حاصل از خود گذشتگی و ایثار آنان معترضند و دیدگاه خود را در قالب شعر بیان می‌کنند. بنابراین نمی‌توان شعر این جوانان را تلخ تلقی کرد.-

بهروز سپیدنامه در گفت‌و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در پاسخ به این سوال که «آیا کنگره شعر دفاع مقدس را در آستانه بیستمین‌ تجربه، در رسیدن به اهدافش موفق می‌داند؟» گفت: نمی‌توان گفت این کنگره تاکنون به تمامی اهداف خود در ترویج فرهنگ دفاع مقدس دست یافته است اما این‌که شاعران بر محور شعر دفاع مقدس گرد‌هم می‌آیند، سبب هم‌افزایی میان شاعران خواهد شد.

وی در این‌باره افزود: چون شاعران حاضر در این همایش، بر اهداف دفاع مقدس تاکید دارند، گردهم‌آیی شاعران در کنگره شعر دفاع مقدس به نوعی غبارروبی از شعر دفاع مقدس نیز محسوب می‌شود.

سپید‌نامه درباره توانایی خلق آثار فاخر با برپایی کنگره‌های شعر دفاع مقدس توضیح داد: معتقدم که در این زمینه زیاد موفق نبوده‌ایم و خلق این آثار از سوی جوانان نیازمند برنامه‌ریزی مدون‌تر و دقیق‌تری از سوی برگزار کنندگان این کنگره است. ما با افرادی که در دفاع مقدس حاضر بوده‌اند و اکنون در کسوت شاعر در این کنگره حضور می‌یابند، مشکلی نداریم، مساله ما با جوانانی است که فقط جنگ را از طریق فیلم‌های سینمایی دیده‌اند و در جنگ حاضر نبوده‌اند. بنابراین با ابعاد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آشنا نیستند. 

شاعر کتاب «و عشق این ماه سرگردان» درباره راه‌کار‌های انتقال مفاهیم اصلی فرهنگ دفاع مقدس به جوانان تصریح کرد: کنگره شعر دفاع مقدس باید به سمتی حرکت کند که بر انگیزه جوانان برای حضور در آن بیفزاید. بازدید از مناطق جنگی یکی از راهکار‌هاست و راه دیگر برای انتقال این مفاهیم، بیان خاطرات رزمندگان از زبان خودشان برای جوانان است. این شیوه‌ها به یقین اثربخشی خواهند داشت. باید جوانان را به دیدار رزمندگان برد تا پای خاطره‌گویی آنان بنشینند.

سپیدنامه با تاکید بر این‌که شاعر باید به باورمندی در فرهنگ دفاع مقدس برسد، گفت: این باورمندی باید به این شکل در وجود شاعر جوان نهادینه شود که او موجودیت کنونی خود را حاصل ایثار رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بداند. باید در این‌ باره کلیشه‌زدایی صورت گیرد. 

شاعر دفتر شعر «از زمین باران» درباره مدت برپایی کنگره بیستم شعر دفاع مقدس اظهار کرد: متاسفانه زمان برپایی کنگره بیستم دفاع مقدس کاهش یافته است و معتقدم که دو روز زمان اندکی برای گرد‌همایی شاعران محسوب می‌شود. مدت زمان برپایی این کنگره متاسفانه تحت‌الشعاع مسایل اقتصادی قرار گرفته است. باید توجه داشت که فرهنگ نباید متاثر از این گونه مسایل باشد. اگر در زمینه فرهنگ دفاع مقدس کاری انجام می‌دهیم، نباید این فرهنگ سازی با بروز مسایل اقتصادی تحت تاثیر قرار گیرد.

وی برگزاری کارگاه‌های شعر را در حاشیه برپایی کنگره شعر دفاع مقدس ضروری قلمداد کرد و افزود: نسل جوان باید با حضور در این کارگاه‌های تخصصی با شعر دفاع مقدس آشنا شود. همچنین ضروری است که پس از برپایی کنگره به شاعران توجه شود. این در حالی است که پس از برپایی بیشتر کنگره‌های شعر، دیگر توجهی به شاعران نمی‌شود.

سپیدنامه با ابراز موافقت خود نسبت به گسترش انجام کار‌های سفارشی در حوزه شعر دفاع مقدس، درباره زمینه‌های توجه به شاعران پس از برپایی کنگره‌های شعر توضیح داد: یکی از راه‌ها، سپردن کار‌های سفارشی به جوانان شاعر دفاع مقدس است. می‌توان در این زمینه پس از استعدادیابی، از جوانان خواست که درباره موضوعی خاص منظومه‌ای بسرایند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا شعر جوان حوزه دفاع مقدس را تلخ می‌داند؟» گفت: سروده‌های جوانان به هیچ‌عنوان تلخ نیستند بلکه دچار تحول شده‌اند. اگر به تحول زمانی شعر دفاع مقدس توجه کنیم، این اشعار در ابتدا بسیار شعاری بودند زیرا ابراز هیجانات شاعر بودند اما پس از پذیرش قطعنامه 598 و پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، این اشعار با نگاه به گذشته سروده شده‌اند. زمانی هم که یک پدیده به استقرار می‌رسد، احساس شاعر نسبت به بیان آنچه در گذشته روی داده، متفاوت بیان می‌شود.

شاعر مجموعه شعر «عتیق و ارغوان» افزود: دوران جنگ سپری شده است و جوانان واگویه‌ها و انتقادات خود را با توجه به نسلی بیان می‌کنند که آن زمان در جبهه‌های نبرد حاضر بودند. برخی از آنان عزیزان خود را در این میان از دست داده‌اند و برخی نسبت به كم توجهي به حفظ این از خود گذشتگی و ایثار معترضند و دیدگاه خود را در قالب شعر بیان می‌کنند. بنابراین نمی‌توان شعر این جوانان را تلخ تلقی کرد.

سپیدنامه در پاسخ به این سوال که «امروز شعر دفاع مقدس را در چه قالبی می‌توان بازآفرینی کرد؟» گفت: می‌توان بر مفهوم پایداری در شعر دفاع مقدس تاکید کرد. البته تا زمانی که جنگی وجود دارد، دفاع هم وجود خواهد داشت و این دفاع مقدس است. بنابراین اگر جنگ نرم را برای نمونه در نظر بگیریم، می‌توانیم این مفاهیم جدید را نیز به شعر جوان دفاع مقدس منتقل کنیم.

بیستمین کنگره شعر دفاع مقدس هشتم آبان‌ماه 91 در شهر تبریز آغاز می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط