یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸
سهرابی‌نژاد: ترویج حقیقی مفهوم ایثار تحول ایجاد می‌کند

محمد‌رضا سهرابی‌نژاد، شاعر دفاع مقدس معتقد است: کنگره شعر دفاع مقدس نباید فقط یکبار در سال برگزار شود بلكه باید به فکر تحول در این کنگره بود و شعر شاعران جوان را با ترویج حقیقی مفهوم ایثار و شهادت متحول کرد.-

سهرابی‌نژاد درباره ضرورت برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس با توجه به حوادث جهانی و منطقه‌ای لازم به نظر می‌رسد. این مسایل شاعران متعهد به دفاع مقدس را وادار می‌کند که این وضعیت را به مردم گوشزد کنند. بنابراین گردهم‌آیی این گونه شاعران در یک مکان و خوانش اشعاری از جنس دفاع مقدس ضروری به نظر می‌رسد.

نویسنده مجموعه شعر «اشارات اشک» افزود: گروه‌هایی از داخل و خارج کشور بر سرودن اشعاری درباره صلح تاکید دارند. این در حالی است که وضعیت کنونی ایجاب می‌کند که شاعران همچنان بر سرایش شعر دفاع مقدس تاکید داشته باشند.

سهرابی‌نژاد نظرش را درباره اشعار تازه دفاع مقدس که از سوی جوانان علاقه‌مند به این حوزه سروده می‌شود، این‌طور بیان کرد: برخی از کار‌های منتشر شده جذابند، اما بسیاری از کار‌های جوانان تلخ است و این برای شعر دفاع مقدس آسیب تلقی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره راهکار عبور از تلخی شعر دفاع مقدس گفت: از شاعران جوان عده‌ای موفق بوده‌اند اما به صورت کلی نسل امروز که جنگ ندیده، ناچار است قوه تخیلش را در این زمینه به‌ کار بگیرد و با مشاهده آثار دفاع مقدس آن دوره را حس کند. البته این احساس بسیار متفاوت با احساس افرادی است که در صحنه‌ها حضور داشتند و آن شرایط را لمس کرده‌اند. باید فاصله‌ها را با جوانان کم کنیم.

این شاعر دفاع مقدس درباره سهم رسانه ملی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس افزود: فقط ارایه فیلم‌ها و یادنامه شهیدان، اسیران و جانبازان دفاع مقدس کافی نیست و باید در ژانر‌های مختلف و ابعاد متفاوت تولیداتی نمایش داده شوند که نسل امروز نسبت به وطنش احساس تعهد کند.

وی گفت: زوایای بسیاری از دفاع مقدس پنهان مانده است؛ مانند توجه نکردن به علایق دنیایی همچون مقام و منصب که هنوز جای نمایش این موارد در تولیدات سینمایی خالی است. رسانه‌های ما امروزه درگیر مصرف‌گرایی شده‌اند و آگهی‌های اقتصادی بسیاری از برنامه‌ها را پوشش می‌دهند. این مساله روح مصرف‌گرایی را در جوانان ما افزایش داده و روح ایثار و جوانمردی را کمرنگ کرده است. 

شاعر مجموعه «این‌ همه باران» در پاسخ به این سوال که «کنگره شعر دفاع مقدس چگونه می‌تواند از این آسیب‌ها بکاهد؟» توضیح داد: مسوولان برگزاری این کنگره باید با دعوت از شاعران تاثیرگذار به این کنگره براي رفع این آسیب‌ها تلاش کنند. آن‌ها نباید فقط به فکر برگزاری سالگردی برای این شعر‌ها و یادبودی برای دفاع مقدس باشند بلکه باید با توجه به دنیای امروز به تقویت شاخه ادبیات دفاع مقدس بپردازند.

وی با تاکید بر این‌که «ما در پی جنگ نبوده و نیستیم بلکه جنگ را بر ما تحمیل کردند.» افزود: تمامی مسوولان فرهنگی باید سهم خود را در ترویج فرهنگ دفاع مقدس ایفا کنند و رسانه‌های نوشتاری، دیداری، صوتی و دیجیتال در این زمینه وظیفه دارند که اثری را علیه فرهنگ مصرف‌گرایی تولید و منتشر کنند.

سهرابی‌نژاد که به عنوان شاعر پیشکسوت دفاع مقدس به بیستمین کنگره شعر دفاع مقدس دعوت شده است، به سیاستگذاران کنگره بیستم توصیه کرد: این کنگره نباید فقط یک‌بار در سال برگزار شود. باید به فکر تحول در کنگره شعر دفاع مقدس بود و شعر شاعران جوان را با ترویج حقیقی مفهوم ایثار و شهادت متحول کرد.

بیستمین کنگره شعر دفاع مقدس هشتم و نهم آبان ‌ماه در شهر تبریز برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط