یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱
عظیمی: می‌کوشیم نماینده شایسته‌ای برای معرفی نشر ایران باشیم

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از نصب غرفه جمهوری اسلامی ایران در شصت‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت خبر داد و گفت: با ارسال بیش از هزار و 300 عنوان کتاب برای عرضه در این نمایشگاه، می‌کوشیم تا نماینده شایسته‌ای برای معرفی نشر ایران باشیم.-

محمد عظیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از مدت‌ها قبل فعالیت‌های خود را برای حضور جدی و قوی در شصت‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت آغاز کرده است. البته موانعی هم پیش روی این موسسه قرار گرفت اما تلاش کردیم تا این موانع را از ميان برداريم.

وی با بیان این‌که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در آستانه افتتاح این نمایشگاه، آمادگی کامل برای حضوری موفق دارد، افزود: برای شرکت در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت ابتدا باید زمینه را برای ثبت‌نام آماده می‌کردیم. با توجه به غیبت ایران در نمایشگاه سال قبل، موانع و مشکلات زیادی در این حوزه ایجاد شده بود که سرانجام توانستیم فضا را برای ثبت‌نام آماده کنیم.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در ادامه سخنانش گفت: با وجود این‌که زمان ثبت‌نام تمام شده بود اما کار ثبت‌نام ناشران را انجام دادیم و با مذاکراتی که با مسوولان برپایی نمایشگاه کتاب فرانکفورت داشتیم، فضای مناسبی را برای غرفه جمهوری اسلامی ایران هم در بخش بزرگسال و هم در بخش کودک و نوجوان در نظر گرفتیم و مقدمات ساخت غرفه ایران را فراهم کردیم.

عظیمی با اشاره به این‌که ساخت غرفه‌ای که در شان جمهوری اسلامی ایران باشد، تلاش زیادی می‌طلبید و زمان زیادی را سپری کرد، گفت: ما باید غرفه‌ای را تهیه می‌کردیم که بیانگر فرهنگ، هنر و تمدن ایران اسلامی باشد؛ براي اين امر از طراحان ایرانی دعوت کردیم تا طرح‌هایشان را ارایه دهند.

وی در ادامه سخنانش عنوان کرد: تمایل طراحان بیشتر به این بود که غرفه ایران به علت نبود وقت کافی در آلمان ساخته شود اما تمایل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به این بود که ارز کمتری را از ایران خارج کند بنابراین، تصمیم گرفتیم تا غرفه در ایران ساخته شود.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران افزود: با توجه به کمبود زمان، موفق شدیم تا غرفه جمهوری اسلامی را در ایران بسازیم. این غرفه اکنون در محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در حال نصب است و تا روز قبل از افتتاح نمایشگاه، شاهد برپایی غرفه ایران و چیدمان کتاب‌ها خواهیم بود.

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بیش از هزار و 300 عنوان کتاب با موضوع‌های دین، هنر، ادبیات، انقلاب اسلامی، ایرانشناسی، شعر، بیداری اسلامی، خلیج‌فارس و کتاب‌های برگزیده جشنواره‌های کتاب سال 90 را در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت به نمایش می‌گذارد.

عظیمی در پاسخ به این سوال که ملاک انتخاب این کتاب‌ها از میان آثار ایرانی چه بوده است؟ گفت: موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در ابتدا تصمیم داشت تنها کتاب‌های برگزیده سال 90 در جایزه جهانی کتاب سال، جایزه جلال آل‌ احمد، جایزه پروین اعتصامی، جایزه کتاب فصل و جایزه گام اول را برای عرضه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ارسال کند اما بعد از جلسه‌های متعددی که با ناشران مختلف برگزار کردیم، متوجه شدیم کتاب‌های ارزشمند دیگری نیز وجود دارند که قابلیت ارایه در این نمایشگاه را دارند.

وی در ادامه سخنانش گفت: ما باید کتاب‌هایی را انتخاب می‌کردیم که نه تنها زمینه‌های توجه ناشران دنیا را به خود جلب کنند بلکه بیانگر چکیده‌ای از نشر ایران نیز باشند. بنابراین، کمیته‌ای را با هدف بررسی ‌ محتوای کتاب‌ها تشکیل دادیم. کتاب‌هایی که از نظر اعضای این کمیته واجد شرایط لازم بودند، انتخاب و ترجمه شدند.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با بیان این‌که در غرفه بزرگسال، یک‌هزار عنوان کتاب و در غرفه کودک و نوجوان 350 اثر ارایه خواهد شد، افزود: تصمیم داریم تا در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای غرفه ایران مراسم افتتاحیه برگزار کنیم. در این مراسم از تمام ناشران دنیا، شخصیت‌های فکری، فرهنگی، ادبی و نویسندگان فرهیخته برای حضور دعوت می‌کنیم. امیدواریم این مراسم افتتاحیه با هدف شناساندن نشر ایران اسلامی موثر واقع شود.

عظیمی در پاسخ به این پرسش ‌که در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت چند کشور دنیا شرکت خواهند داشت؟ اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت بزرگترین و معتبرترین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دنیا محسوب می‌شود. امسال هفت هزار ناشر از بیش از 110 کشور به عرضه آثار و تولیدات فکری، فرهنگی و ادبی خود می‌پردازند.

وی به این سوال که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران علاوه بر عرضه کتاب چه فعالیت جنبی دیگری برای معرفی نشر ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواهد داشت؟ این چنین پاسخ داد: این موسسه کاتالوگی تهیه کرده که در آن، کتاب‌های برگزیده سال را معرفی کرده است. همچنین کاتالوگ‌هایی با هدف معرفی 130 نفر از تصویرگران ایرانی و 200 عنوان کتاب کودک تهیه کرده که در اختیار علاقه‌مندان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت قرار می‌گیرد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در ادامه سخنانش گفت: این موسسه همچنین ویژه‌نامه‌ای را منتشر کرده که معرف نشر ایران، اخبار، مطالب و رویدادهای فرهنگی ایران است.

عظیمی عنوان کرد: تصمیم داریم در سالن همایش نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت جلسه‌هایی را با حضور علاقه‌مندان برگزار کنیم. در این همایش به مباحث ادبی، فرهنگی و معرفی نشر ایران می‌پردازیم. البته به مسایل مربوط به پیامبر اکرم(ص) و شناخت شخصیت ایشان و این‌که چقدر به کتاب و کتابخوانی توجه داشتند، خواهیم پرداخت. همچنین در این همایش‌ها به این موضوع که قرآن معجره پیامبر اکرم(ص) است و این که قرآن کریم ارزشمندترین و عزیزترین کتاب در نزد مسلمان‌ها محسوب می‌شود، اشاره می‌شود.

وی درباره فعالیت‌های جنبی غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: ملاقات‌هایی را خواهیم داشت با دست‌اندرکاران نمایشگاه و ناشران دنیا و سعی می‌کنیم که در این ملاقات‌ها ضمن معرفی فرهنگ، هنر و تمدن غنی ایران اسلامی، یک رابطه معقول و منطقی میان ناشران و نویسندگان ایرانی با ناشران و مولفان دنیا برقرار کنیم تا به این وسیله تعامل سازنده فرهنگی ایجاد شود.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های ایران افزود: در نمایشگاه کتاب فرانکفورت تنها به نمایش کتاب‌ها اقدام خواهیم کرد و فروش کتاب نداریم اما کتاب‌هایی را که می‌بریم دیگر با خود برنمی‌گردانیم. بخشی از آن‌ها را با هدف معرفی نشر غنی ایران به شخصیت‌های فرهنگی اهدا می‌کنیم. بخشی دیگر را به رایزنی فرهنگی ایران در آلمان و اتریش اهدا خواهیم کرد.
عظیمی با بیان این‌که کشور نیوزیلند مهمان ویژه شصت‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت است، گفت: محور اصلی این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، کودک و نوجوان است. بیش از سه هزار و 200 نشست و کارگاه آموزشی در این نمایشگاه برگزار می‌شود. همچنین چهار کنفرانس بین‌المللی در این نمایشگاه برپا خواهد شد که امیدواریم بتوانیم از نتایج و دستاوردهای این نشست‌ها و همایش‌ها استفاده کنیم.

وی در پایان با بیان این‌که پیش‌بینی می‌کنیم 280 هزار نفر از این دوره از نمایشگاه کتاب فرانکفورت بازدید کنند، افزود: تعدادی از ناشران ایرانی نیز به‌صورت مستقل در این نمایشگاه شرکت می‌کنند که موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با هدف هماهنگی‌های بیشتر در معرفی مناسب نشر ایران، یک سلسله جلسه با آن‌ها نیز برگزار کرده است.

شصت‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت از 17 تا 23 مهرماه با رويكرد تمركز بر كتاب‌هاي کودک و نوجوان برپا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط