چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰
سجادی: انتخاب کتاب فصل نیازمند داشتن معیارهای اصلی است

بیست‌ویکمین جایزه کتاب فصل، بدون معرفی اثر برگزیده یا شایسته تقدیر در حوزه تاریخ و جغرافیا پایان یافت. سید صادق سجادی، مدیر بخش تاریخ و عضو شورای عالی علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی نبودن معیارهای انتخاب برای کتاب فصل از سوی هیات داوران را دلیل اصلی این مساله عنوان کرد.-

سیدصادق سجادی، استاد دانشگاه و مدیر بخش تاریخ و عضو شورای عالی علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: پیش از این هم در کتاب فصل یا کتاب سال جای برخی گروه‌ها خالی بود، بنابراین این فراز و نشیب برای هر گروه شرکت‌کننده در کتاب فصل امری عادی است. 

وی افزود: سه شاخصه اساسی برای انتخاب هر اثر معرفی شده، وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ موضوع کتاب است؛ این‌که موضوع کتاب تا چه حد در حوزه تاریخ و جغرافیا مورد نیاز مخاطبان بوده است یا کتاب برای نخستین‌بار به موضوعی جدید پرداخته و با دیدی همه‌جانبه و متفاوت به شرح آن دست یازیده است. 
 
سجادی در ادامه سخنانش گفت: سندیت کتاب و بهره‌گیری از معتبرترین منابع برای بررسی موضوع، شاخص بعدی انتخاب است و سومین شاخص، توانایی نویسنده در استنباط مطلب است، همچنین تحلیل موضوع، چگونگی چینش مطالب و نحوه تفهیم موضوع به مخاطب نیز در همین دسته قرار می‌گیرند. مسایل فنی، ظاهر کتاب و موارد دیگری نیز وجود دارد که پس از این شاخص‌ها مورد بررسی داوران قرار می‌گیرد. 

داور کتاب فصل درباره برگزاری جایزه کتاب فصل گفت: طبیعتا حرکت بسیار مفیدی است، چرا که انتخاب کتاب سال، این فرصت را به همه ناشران نمی‌دهد تا عنوان‌های برتر خود را معرفی کنند، در حالی‌که وقتی در یک سال چهار بار این انتخاب رخ می‌دهد، گروه بیشتری از کتاب‌ها معرفی و پژوهشگر یا نویسنده آن تجلیل می‌شود. 

سجادی افزود: کتاب فصل این هدف را برعهده گرفته و مشهود است که بر وضعیت نشر تاثیر چشمگیری گذاشته است.  

منوچهر اکبری، استاد دانشگاه تهران و عضو شورای علمی کتاب فصل و سال نیز با اشاره به ضعف در کتاب‌های ارایه شده در این حوزه، گفت: برخی از ناشران کتاب‌ها را برای جایزه کتاب سال نگه می‌دارند، بنابراین کتابی در حد کتاب فصل معرفی نشد.

وی همچنین درباره کتاب‌های جغرافیا گفت: در حوزه جغرافیا هیچ کتابی به دبیرخانه معرفی نشد و دلیل آن هم تعداد کم کتاب‌های تالیفی در این حوزه است چرا که بیشتر کتاب‌ها درسی است و داوری شامل‌ آ‌ن‌ها نمی‌شود.

مجید حمیدزاده، دبیر علمی بیست‌ویکمین جایزه کتاب فصل نیز درباره انتخاب نشدن اثری در حوزه تاریخ و جغرافیا گفت: در این حوزه تعداد کتاب‌هایی که ناشران به دبیرخانه جایزه کتاب فصل فرستادند بسیار اندک بود و هیچ یک به حدنصاب امتیاز برای کسب عنوان اثر برگزیده یا شایسته تقدیر نرسیدند.

وی ادامه داد: ضوابط و ملاک‌های انتخاب هیات داوران به بررسی و جمع‌آوری مطالب کتاب، سبک‌بیان، فهرست‌بندی و حتی صفحه‌آرایی هر اثر بستگی دارد، از میانگین امتیازهایی که سه داور به هر کتاب می‌دهند، امتیاز  80 تا 90 به عنوان اثر شایسته تقدیر و امتیاز 90 تا 100 به عنوان اثر برگزیده انتخاب می‌شود.

آیین پایانی بیست‌ویکمین جایزه کتاب فصل سه‌شنبه (4 مهر) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها