شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶
ایران‌زاده: شهرت نویسندگان در داوری مقالات تاثیر نداشت

نعمت‌الله ایران‌زاده، دبیر هفتمین همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، حضور جوان‌ها را در کنار پیشکسوت‌های ادبیات، از نکات مهم این همایش دانست. به گفته وی داوری مقالات بدون درج نام شرکت‌کنندگان و اجرای داوری بدون در نظر داشتن اشتهار نویسندگان، از دیگر اختصاصات هفتمین دوره این همایش است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هفتمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، از روز 15 تا 17 شهریور در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. 

ایران‌زاده که دبیر علمی این همایش بود، درباره مراحل و نحوه برپایی این همایش توضیح داد: در این دوره از همایش 110 مقاله داشتیم و 10 سخنرانی در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این همایش ارایه شد. یک نشست نیز مختص سردبیران مجلات تخصصی بود. کارگاه شناخت نرم‌افزارهای تخصصی ادبیات فارسی نیز از دیگر برنامه‌های این همایش دو روزه بود.
 
وی افزود: در بخشی از برنامه‌های همایش، دوره فشرده نرم‌افزار آموزش زبان فارسی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد و همچنین وضعیت زبان و ادبیات در کشورهایی چون تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، هند و دیگر کشورهای شرکت کننده برای حاضران تشریح شد. از سوی دیگر مقالاتی نیز از کشورهایی مانند مغرب، ترکیه، اوکراین و برخی کشورهای دیگر به این همایش ارسال شد که در مجموعه چکیده مقالات آمده‌اند. 

این استاد دانشگاه در ادامه تشریح کرد: لوح فشرده چکیده مقالات در روزهای برپایی آن به دست میهمانان و شرکت‌کنندگان رسید. البته ما قصد داشتیم کتابی نیز در روزهای برپایی منتشر و ارایه شود، ولی به دلایلی هنوز منتشر نشده و به زودی از سوی انتشارت دانشگاه علامه طباطبایی و با همکاری خانه کتاب و موسسات دیگر به چاپ خواهد رسید. 

ایران‌زاده در ادامه درباره برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در حاشیه این همایش نیز گفت: در حاشیه هفتمین همایش انجمن، نمایشگاه‌های کتاب نیز برگزار شد. در این نمایشگاه‌ها حضور فرهنگستان زبان و ادب فارسی و انتشارات سخن و مرکز تحقیقات کامپیوتری و چند ناشر دیگر پررنگ‌تر بود. کتاب‌های فرهنگستان نیز با تخفیف 50 درصد ارایه می‌شد. 

دبیر هفتمین همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از حضور جوانان و داوری آثار بدون در نظر داشتن اعتبار نویسندگان سخن گفت و توضیح داد: از وجوه تمایز این همایش شرکت قابل توجه جوانان بود و ما واقعا حضور جوانان برومند را همراه با پیشکسوتان مجرب شاهد بودیم؛ این در حالی است که داروی‌ها نیز به گونه‌ای قرار گرفت که معروفیت در پذیرش مقاله در نظر گرفته نشد و مقالات بدون نام به گردونه داوری راه یافتند. 

وی در ادامه از دست‌اندرکاران همایش قدردانی کرد و از همایش آتی انجمن خبر داد و گفت: همایش آینده در دانشگاه کرمان برگزار می‌شود و من در این فرصت وظیفه می‌دانم که از استادان زبان و ادبیات فارسی سراسر کشورمان که کار داوری را بر عهده داشتند و نیز دانش‌آموختگان زبان و ادب فارسی دانشگاه که در ایام تعطیلات تابستانی و روزهای ماه مبارک رمضان صادقانه ما را یاری دادند، صمیمانه تشکر کنم.

هفتمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، با همکاری مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی، خانه کتاب، شورای گسترش زبان و ادب فارسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها