چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
قنبری: چگونه نوشتن از چه چیز نوشتن مهم‌تر است

سومین دفتر شعر علی قنبری با عنوان «یک ساعت سعد با مارک وستندواچ» از سوی انتشارات بوتیمار منتشر شد. همچنین به زودی «آنتولوژی شعر پست مدرن آمریکا» با ترجمه وی راهی بازار کتاب می‌شود. قنبری معتقد است در سرایش شعر بیش از هر چیز خود شعر برای او اهمیت دارد و در حققیت چطور نوشتن مهم است نه چه چیزی نوشتن.-

قنبری درباره سومین مجموعه شعرش به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: مجموعه «یک ساعت سعد با مارک وستندواچ» در برگیرنده 20 قطعه شعر بلند پست مدرن است و همان‌گونه که ویژگی شعر پست مدرن حاشیه‌پردازی و شقه شقه بودن موضوعات است، این امر در سروده‌های من نیز دیده می‌‌شود و موضوع اهمیت چندانی در شعرها ندارد.

وی ادامه داد: در حقیقت این سروده‌ها برش‌هایی از زندگی حقیقی به روایت من‌های متفاوت است. لحن این شعرها لحن روایی است و البته برخی از آن‌ها لحن معیار و برخی دیگر لحن آرکائیک دارند.

قنبری با اشاره به این موضوع که اغلب شعرهای کتاب در دهه 80 سروده شده‌اند، اظهار کرد: در سرایش شعر بیشتر خود شعر برای من اهمیت دارد به عبارت دیگر محصول مهم نیست، بلکه آن‌چه مهم است خود نوشتن یا همان سرایش است. در حققیت چطور نوشتن اهمیت دارد نه چه چیزی نوشتن.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تفاوت این مجموعه با دفترهای پیشینش توضیح داد: نخستین دفتر شعرم در سال 1379 از سوی نشر سایه و با عنوان «نقطه پشت فعل خراب، یا فرانتس کافکای پشت جلد» و دومین دفتر شعرم از سوی نشر نیم‌نگاه در سال 1381 با عنوان «نامه (به / از ) رویا و ضمائم پاره وقت» منتشر شد. هر دو این مجموعه‌ها نیز دربرگیرنده شعرهای پست مدرن من بودند.

این شاعر ادامه داد: به‌طور کلی در دفتر سوم فرم کارهای من تغییر کرده است. یکی از این تغییرات توجه بیشتر به کلیت شعر و نه جمله‌ها است. در حالی‌که در دو دفتر قبلی ساختار مبتنی بر جمله‌ها بود.

وی درباره دیگر ویژگی‌های اشعارش گفت: معتقدم هر انسانی من‌های متفاوتی دارد و شاعر در یک شعر تمامی این من‌ها یا شخصیت‌ها را بروز می‌دهد.

قنبری تاکید کرد: در شعر همه چیز در زبان اتفاق می‌افتد و زبان در شعر به‌گونه‌ای است که هر خواننده‌ای می‌تواند تاویل خودش را در زمان‌های مختلف از آن داشته باشد.

وی به محتوا و اندیشه در شعرهای دفتر سومش اشاره‌ای داشت و ادامه داد: تاحدودی می‌توان گفت وجه عاطفی در شعرهای این مجموعه کم‌رنگ‌تر شده است و از سوی دیگر سیاست در شعر برای من اهمیت به‌سزایی دارد. برخلاف دوره‌ای که شعر سیاسی را شعری دارای تاریخ مصرف می‌دانستند، من معتقدم شعر سیاسی یک شعر مدنی است.

این شاعر افزود: در حقیقت شعر وارد جهان سیاست می‌شود، نه این‌که سیاست وارد جهان شعر شود و به‌طور کلی شعر در خدمت چیزی بیرون از شعر نیست.

وی در ادامه به کتاب در دست انتشارش اشاره و تصریح کرد: ترجمه کتاب «آنتولوژی شعر پست مدرن آمریکا» نوشته پل هوور را طی یک دوره یک ساله به پایان رسانده‌ام و آن‌را برای بررسی به نشر افراز سپرده‌ام.

قنبری گفت: در این کتاب با نحله‌های متفاوت شعری آمریکا در نیمه دوم قرن بیستم آشنا می‌‌شویم. برهمین اساس در این کتاب نحله‌ها و مکتب‌هایی چون مکتب سانفرانسیسکو، مکتب نیویورک یا نسل بیت معرفی شده‌اند.

وی در پایان گفت: این اثر نخستین کتابی است که از یک سو درباره تئوری شعر توضیحاتی ارایه می‌کند و از سوی دیگر به معرفی و ارایه نمونه شعر شاعران پست مدرن آمریکا می‌پردازد. 

علی قنبری متولد 1347 در دشتستان، کارشناس مهندسی مکانیک از دانشگاه فردوسی مشهد است. پیش‌تر دو مجموعه شعر «نقطه پشت فعل خراب یا فرانتس کافکای پشت جلد» ( 1379 )و «نامه (به / از ) رویا و ضمائم پاره وقت» ( 1381 ) از این شاعر منتشر شده است. وی همچنین یک رمان با عنوان «لاک‌پشت‌های سبز دریایی» را آماده انتشار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط