دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
جزینی: نشریه چند رسانه‌ای ادبیات داستانی مجالی برای نقدپذیري است

جواد جزینی، مدیر مسوول نخستین نشریه آنلاین ادبیات داستانی «داستان‌نامه» که امروز برای نخستین بار در فضای مجازی انتشار یافت، این نشریه را فرصتی برای استفاده از همه ابزارهای مجازی و اختصاصات چند رسانه‌ای و ایجاد ظرفیت‌های گفت‌و‌گو با مخاطبان دانست و گفت: این نشریه با دارا بودن امکانات چند رسانه‌ای می‌تواند محلی برای برخورد مهربانانه با دیدگاه‌های مخاطبان فراهم کند، تحمل‌ها و صبوری‌ها را در نقد‌پذیری افزایش دهد و فرصت آشتی و دور هم آمدن را در عرصه جهانی ادبیات داستانی کشورمان رقم بزند.-

جزینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، موسس نخستین مدرسه مجازی داستان‌نویسی در ایران، انگیزه‌ها و رویکردهای نخستین نشریه آنلاین «داستان‌نامه» را تشریح کرد.

وی که این نشریه مجازی را وابسته به «مدرسه داستان» دانست، گفت: این نشریه قرار است از همه فرصت‌های مجازی و ویژگی‌های چند رسانه‌ای مانند صدا، فیلم و متن استفاده کند. از سوی دیگر استفاده از ظرفیت‌های گفت‌وگو با مخاطب نیز به عنوان سهمی برای خوانندگان در این نشریه در نظر گرفته شده است. 

این نویسنده در پاسخ به این سوال که «رویکردهای دیگر این نشریه در حوزه فعالیت‌ها در عرصه ادبیات داستانی بر چه اساسی شکل گرفته است؟» توضیح داد: این نشریه فقط مختص ادبیات داستانی است. در مواردی هم که به سینما می‌پردازد، نگاه ما از منظر ادبیات داستانی است و در حوزه نگره‌های فلسفی یا شبه فلسفی، آنجا که اندیشه‌های داستانی در آن دخیلند، مد نظر است. 

جزینی در ادامه با توضیح درباره این‌که این نشریه فرصت وسیعی را در اختیار مخاطبان قرار داده و از دیدگاه‌های جزمی و یک جانبه دور است، گفت: استفاده از آرای مخاطبان می‌تواند دوام این نشریه را قوت ببخشد؛ چرا که این نگاه مهربانانه می‌تواند دیدگاه‌های مختلف را در ادبیات داستانی مطرح کند و بر آن نیست که فقط حرف خودش را بزند. 

نویسنده «کسی برای قاطر مرده گریه نمی‌کند»  گفت: ذات رسانه و کارکرد آن در همه جای دنیا باید براساس حوصله و تحمل آرای مختلف باشد و در صورتی که این ظرفیت قوت بگیرد، خوانندگان بیشتری به وجود خواهند آمد؛ همچنان‌که گروهی از دست‌اندرکاران این نشریه در داخل و برخی در خارج از کشورند و نشریه داستان این فرصت را می‌دهد که همه اهالی داستان در حاشیه چنین نشریه‌ای گرد هم آیند و از یکدیگر دوری نکنند. 

این داستان‌نویس که درباره برخی از ظرفیت‌های نرم‌افزاری و رسانه‌ای این نشریه نیز توضیح داد، گفت: در این نشریه شما همچنان که متن یک گفت‌و‌گو را می‌بینید، می‌توانید فیلم و عکس آن را نیز رویت کنید یا موسیقی مربوطه را نیز بشنوید یا فایل‌های مختلف آن را برای دوستانتان بفرستید و ضمن آن که همراه با هر بخش صفحاتی برای کامنت‌های مخاطبان فراهم آمده و خواننده می‌تواند به عنوان مخاطب زنده در صفحات تعریف شده نظرش را همراه باعکس خود ارایه دهد و حضور داشته باشد. این کار در کشورهای دیگر انجام شده ‌و در کشور ما نیز کاری پر هزینه و پر‌زحمت بود که امید بر تداوم آن داریم.
 
جزینی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «نشریه داستان‌نامه با چه رویکرد محتوایی خاصی کار خود را آغاز کرده است و چه تفاوتی از منظر نگاه به ادبیات داستانی با دیگر نشریات دارد؟» گفت: در این نشربه که به صورت دو ماهنامه منتشر می‌شود، هر شماره به یکی از مباحث ادبیات داستانی پرداخته خواهد شد و مطالب موضوع‌بندی‌اند؛ مثلا موضوع شماره آینده که اواخر آبان منتشر می‌شود، مرگ و کافکائیسم است که یادواره سیمین دانشور نیز بخش مهم دیگر آن را به خود اختصاص خواهد داد.
 
در ابتدای سرمقاله این نشریه این‌گونه آمده است: «پیش شماره داستان نامه را در خنکای خرداد خواندیم. در سکوت شب‌های بی‌قرار بهاری مجله را ورق زدیم و حالا شماره اول است که در می‌زند. در روزهای شهریور، با زرد زاینده آفتابگردان‌هایش که جان می‌دهد برای دل سپردن به قصه‌ها...»

«ریشه‌های جادویی این رئالیسم کجاست؟»/محمدجواد جزینی، «نیازی به جعل نیست!»/ کاوه فولادی‌نسب، «عبدالله کوثری از ادبیات جادویی آمریکای لاتین می‌گوید»، «مکزیک در نگاه فوئنتس»/علیرضا رحیمی، «بهار در میان شعله»/ زکریا تامر، شیوامقانلو ، «العاذر/ لیلیانا بلوم»/ اسداله امرایی، «ظن آباد»/ رامبد خانلری، «پسری با چشم‌های آبی براق»/ زهره مسکنی، «آبی فیروزه‌ای»/ فائزه طباطبایی، «استخدام تارک دنیا»/ آزاده حسینی، «بررسی داستان «بهای زندگی» کارلوس فوئنتس»/ دل‌آرا فریدیان، «نگاهی به داستان پیرمرد فرتوت با بال‌های بسیار بزرگ»/ زهرا هادی، «بررسی داستان برکه قشنگم از منظر رخداد»/ علیرضا رحیمی، «گپی با محمدعلی علومی درباره رئالیسم جادویی ایرانی»، «چرا شگفت می‌نویسیم؟»/ سرویس اندیشه، «خیال واقع»/ سوسن شریفی، «تحلیل روان‌کاوانه‌ متن ادبی»/ آریا یعقوب‌زاده، «گزارش: عتیقه‌های کاغذی»/ فائزه شکیبا، «اقتباس ادبی در سینما»/ شاهین کربلایی‌طاهر، «آثار اقتباسی موفق در تاریخ سینما»/ نازنین جودت، «گابریل گارسیا مارکز، رئالیسم جادویی و سینما»/ شیرین محمد، «نامه‌هایی به یک نویسنده جوان»/ یوسا، افسانه احمدی، «ناشرین ادبیات داستانی» و «اخبار»، از سرفصل‌های شماره نخست دوماهنامه «داستان‌نامه» به شمار می‌آیند. 

نشریه مجازی «داستان‌نامه» امروز در نشانی اینترنتی «www.dastannameh.com» آغاز به کار کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط