دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳
هدف گروه روزه‌داری اسلامی ارایه نگاهی علمی به روزه‌داری است

ژاله شادمان، عضو گروه روزه‌داری اسلامی پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران هدف تشکیل این گروه را اطلاع‌رسانی عمومی و ارایه منابع علمی درباره روزه‌داری دانست و گفت: تولید این کتاب‌ها نتیجه پژوهش‌های اعضای این گروه و استفاده از مقالاتی‌ است که درباره روزه‌داری منتشر شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران 10 گروه تحقیقاتی دارد که حاصل تحقیقاتشان را به‌صورت کتاب در اختیار پزشکان و عموم مردم قرار می‌دهند.

ژاله شادمان یکی از اعضای گروه روزه‌داری این پژوهشکده درباره اهداف و فعالیت‌های این گروه گفت: گروه روزه‌داری اسلامی پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با مدیریت دکتر سیدمحسن خوش‌نیت نیکو، فوق‌تخصص غدد درون ريز و متابوليسم، از سال 1389 به عنوان یک گروه مستقل فعالیت خود را به‌طور جدی آغاز کرد. دو هدف اصلی این گروه، اطلاع‌رسانی عمومی و ارایه مباحث علمی درباره روزه‌داری است و علاوه بر برگزاری کارگاه‌های مختلف، کتا‌ب‌هایی را درباره ارتباط روزه‌داری با سلامت بدن منتشر می‌کند.

این کارشناس ارشد علوم تغذیه افزود: در این گروه طرح‌های پژوهشی مختلفی درباره روزه‌داری افراد سالم و روزه‌داری بیماران مختلف انجام و کتاب‌هایی هم بر همین اساس منتشر شده‌اند.

وی درباره این کتاب‌ها و مخاطبان آن‌ها گفت: هر عنوان کتاب در دو نسخه مختلف، یکی برای پزشکان و پیراپزشکان و دیگری برای عموم مردم منتشر می‌شود. در نسخه‌ای که برای پزشکان نوشته شده مباحث با زبان علمی و در نسخه عمومی با زبانی ساده توضیح داده می‌شوند تا هر دو گروه بتوانند از نتایج حاصل از این پژوهش‌ها استفاده کنند. 

به گفته شادمان، مطالب مندرج در این کتاب‌ها در دو بخش تنظیم شده است. وی در توضیح این تقسیم‌بندی گفت: در این کتاب‌ها ابتدا توصیه‌هایی به افراد سالمی که می‌خواهند روزه بگیرند داده می‌شود و سپس درباره مسایل مربوط به بیماران و مداخلاتی که روزه‌داری می‌تواند برای بیمار‌ان مختلف داشته‌ باشد توضیحاتی می‌آید.

یکی از نویسندگان کتاب «نشانه‌‎های بالینی کمبود مواد مغذی و مسمومیت ناشی از آن‌ها» درباره منابع استفاده شده برای نگارش کتاب‌های مرتبط با روزه‌داری توضیح داد: برای نگارش کتاب‌های مربوط به روزه‌داری از مقالات مختلف علمی بهره گرفتیم و تقریبا تمام مقاله‌هایی که درباره موضوع روزه‌داری در جهان منتشر شده بود و حدود هزار عنوان را تشکیل می‌دادند در نگارش این آثار استفاده شده‌اند.

برای مثال در کتاب «روزه‌داری و سلامت»، اثر روزه‌داری بر تعادل انرژی، وزن، ترکیب بدن، برنامه‌ غذایی، سلامت روان، سیستم قلبی، عروقی، دستگاه گوارش و کبد، سیستم عصبی، سیستم ایمنی بدن و خواب شرح داده شده و فصل‌هایی هم به تاثیر روزه‌داری بر بارداری و شیردهی و فعالیت ورزشکاران اختصاص یافته است.

شادمان درباره فعالیت‌های بخش انتشارات گروه روزه‌داری اسلامی گفت: تاکنون 18 کتابچه درباره مسایل مختلف روزه‌داری منتشر شده‌ که به زبانی بسیار ساده و همراه با تصاویر مختلف مسایل مربوط به روزه‌داری در آن‌ها شرح داده شده است. در سال 1391 هم پنج عنوان کتابچه جدید روزه‌داری با عناوین «روزه‌داری و سیستم تنفسی»، «روزه‌داری و کلیه»، «روزه‌داری و سیستم ایمنی»، «روزه‌داری و دیابت»، «روزه‌داری و چشم» به چاپ رسیده که بر جنبه‌های مختلف سلامتی انسان تمرکز دارند.

وی با بیان این‌که این گروه کلاس‌های مختلفی هم درباره مسایل مختلف روزه‌داری برگزار کرده است افزود: معمولا اعضای این گروه در طول سال مشغول کارهای پژوهشی و تحقیقی هستند و نتیجه این تحقیقات در ماه رمضان از سوی پژوهشکده در قالب کتاب، کارگاه و کلاس در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

نویسنده کتاب «تاثیر فرایند بر ارزش غذاها»، برقراری ارتباط با دانشگاه‌های دیگر جهان را یکی از اهداف گروه روزه‌داری اسلامی دانست و افزود: با چند دانشگاه از کشورهای اسلامی ار جمله دانشگاه سنگاپور ارتباط برقرار کرده‌ایم و هدف از این ارتباط، تبادل اطلاعات بین متخصصان و استادان این دو کشور است. احتمالا در آینده طرح‌های مشترکی را با این دانشگاه‌ها انجام و نتایج آن‌ها را در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌دهیم.

شادمان در ادامه از تلاش برای ترجمه کتاب‌ها به دو زبان انگلیسی و عربی خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم ترجمه این کتاب‌ها را به کشورهای دیگر هم بفرستیم و از سوی دیگر از دانش متخصصان دیگر هم بهره بگیریم.

این کتاب‌ها با همکاری شادمان، دکتر خوش‌نیت نیکو و دکتر باقر لاریجانی نوشته شده‌اند.

تاکنون کتاب‌های «روزه‌داری و سلامت(برای عموم)» و «روزه‌داری و سلامت(برای پزشکان و پیراپزشکان)» و کتابچه‌های «روزه‌داری و کلیه»، «روزه‌داری و دیابت»، «روزه‌داری و سیستم تنفسی»، «روزه‌داری و سیستم ایمنی»، «روزه‌داری و سلامت چشم»، «تغذیه مناسب در ماه رمضان» و «روزه‌داری و سلامتی روان» از سوی این گروه منتشر شده است.

علاقه‌مندان به تهیه این کتاب‌ها می‌توانند به خیابان کارگر شمالی، بیمارستان شریعتی، طبقه پنجم، پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها