سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰
آریان قره‌بلاغ: تاثیر جایزه‌ها بر روند فعالیت شاعران موقتی است

مریم آریان قره‌بلاغ، از برگزیدگان پنجمین جشنواره شعر فجر که این روزها دومین دفتر شعرش با عنوان «تور جهانگردی باد» از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شد، معتقد است تاثیر این جایزه‌‌ها موقتی هستند و اگر شاعر جایگاه خود را تعیین نکرده باشد، حتی سبب افت او هم می‌شوند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بهار امسال دومین دفتر شعر مریم آریان، یکی از برگزیدگان بخش «شعر کلاسیک» پنجمین جشنواره شعر فجر با عنوان «تور جهانگردی باد» از سوی انتشارات فصل پنجم به چاپ رسید. همچنین حدود دو ماه پیش چاپ دوم نخستین دفتر شعر این شاعر با عنوان «شکل چندم از من» از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار کتاب شد. «ایبنا» در گفت‌‌و‌گویی با این شاعر از تاثیر برگزیده شدن در جایزه‌ها و جشنواره‌های ادبی بر ادامه مسیر شاعران و نویسندگان جوان گفت و توضیحاتی درباره دومین دفتر شعر خود ارایه کرد.

آریان به «ایبنا» گفت: مهم‌ترین جنبه هر جایزه یا جشنواره‌ای حمایت و تشویق است و به‌ویژه برای شاعران جوان پشتوانه‌ای به حساب می‌آید تا کارهای آن‌ها بهتر و بیشتر دیده و نقد شوند.

وی ادامه داد: رویکرد هر شاعری نسبت به چنین جایزه‌هایی به خود آن فرد بستگی دارد. به عبارت دیگر تاثیر این جایزه‌‌ها موقتی‌اند و اگر شاعر جایگاه خود را تعیین نکرده باشد، حتی سبب افت او هم می‌شوند، اما اگر هدف شاعر از پیش تعیین شده باشد و بتواند از خود بپرسد در چه جایگاهی ایستاده یا می‌خواهد بایستد، شاید چنین جشنواره‌هایی پیشرفت و ارتقا او را در پی داشته باشند.

این شاعر افزود: بنابراین تاثیر این جایزه‌‌های به دریچه نگاه شاعر بستگی دارد. گاه سبب می‌شود شاعری حباب‌وار و به شکل کاذب در عرصه شعر حاضر شود و بیندیشد و گاه تعریف مشخصی را برای شاعر به دنبال دارد.

وی یادآور شد: از آغاز فعالیتم در حوزه شعر سعی کرده‌ام جایگاه و هدف خود را در این عرصه مشخص کنم و پس از برگزیده شدنم در جشنواره شعر فجر با جدیت بیشتری شعر و فعالیت‌های شعری‌ام را دنبال کرده‌ام، اما این‌که توانسته‌ام پیشرفت قابل قبولی داشته باشم یا خیر به نظر منتقدان و کارشناسان این حوزه بستگی دارد.

آریان در ادامه اشاره‌ای به دومین دفتر شعرش داشت و اظهار کرد: مجموعه دوم من بازتابی از مجموعه نخستم بود و از نظر زبانی در شعرهای این مجموعه سعی کرده‌ام تکنیک و ساختار در حد معیارهای ادبی امروز باشد بنابراین می‌توانم بگویم از نظر زبانی پیشرفت بیشتری در شعرهای دفتر دوم داشته‌ام. 

وی  تصریح کرد: از نظر عاطفه و عناصر درونی هنوز ضعف‌هایی را در کارم می‌بینم و به‌نظرم این ویژگی چندان در سروده‌هایم خودنمایی نمی‌کند. به‌ویژه آن‌که گرایشم به طبیعت در شعرهای مجموعه دوم بیشتر بوده است و نمی‌دانم آیا مخاطب با این نوع بیان عاطفی ارتباط برقرار می‌کند یا خیر. 

این شاعر به ارایه توضیحات کامل‌تری درباره دومین دفتر شعرش پرداخت و گفت: این مجموعه 33 غزل را شامل می‌شود که همگی طی سال 1390 و اغلب با مفاهیم اجتماعی سروده شده‌اند، البته حدود یک سوم کارها مفاهیم پایداری و آیینی را مطرح می‌کنند. 

وی در پاسخ به این پرسش که غزل‌هایش جزو کدام تعریف غزل جای می‌گیرند، توضیح داد: محمدعلی بهمنی می‌گوید «جسمم غزل است، اما روحم همه نیمایی»، غزل‌های من نیز چنین هستند. از یک سو در قالب کلاسیک غزل جای می‌گیرند، اما روح نیمایی دارند. 

آریان ادامه داد: به عبارت دیگر از نظر ساختار و قالب و فرم همانند غزل کهن هستند، اما دغدغه‌های انسان معاصر را بیان می‌کنند و بیشتر غزل‌هایی نمادین به حساب می‌آیند. 

وی به تعریف محمدرضا سنگری از ادبیات پایداری اشاره و تشریح کرد: طبق تعریف ایشان ادبیات پایداری به سه دسته تقسیم می‌شود و یک گروه ادبیات پایداری طبیعی است. من نیز در غزل‌هایم با هر آن‌چه که طبیعت را نابود می‌کند، جنگیده‌ام و از طبیعت و نابودی آن سخن گفته‌ام. 

این شاعر در پایان افزود: همان‌طور که گفتم این غزل‌ها نمادین هستند و برهمین اساس مضامین عاطفی و حتی سیاسی را نیز بیان می‌کنند و به عبارت دیگر غزل‌های چند وجهی به حساب می‌‌آیند.

مریم آریان متولد 1359 است. نخستین دفتر شعر وی با عنوان «یک چندم از من» از سوی موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر شد و حدود دو ماه پیش نیز چاپ دوم این مجموعه از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار کتاب شد.

«تور جهانگردی باد» در 87 صفحه و با قیمت هزار و 400 تومان، بهار امسال از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط