شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
نامورمطلق: خانه هنرمندان امسال 15 کتاب تخصصی هنر منتشر می‌کند

بهمن نامورمطلق، معاون پژوهشی خانه هنرمندان ایران گفت که تا انتهای سال 91 این مرکز 15 عنوان کتاب تخصصی در زمینه‌های مختلف هنری منتشر خواهد کرد. او همچنین گفت که برنامه تاسیس یک کتابخانه تخصصی را در خانه هنرمندان در دست دارند، اما تاکنون به دلیل محدویت‌های مالی و کمبود بودجه و اعتبار نتوانسته‌اند این برنامه را اجرایی کنند. همچنین به گفته وی انتشارات «خانه هنرمندان» به این مرکز ربطی ندارد و تنها تشابه اسمی است.-

معاون پژوهشی خانه هنرمندان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: خانه هنرمندان بر اساس امکانات خود برای سال 1391 برای انتشار 15 جلد کتاب تخصصی، در زمینه‌ تئوری و فلسفه هنر برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود: خانه هنرمندان تاکنون در حوزه تالیف و انتشار کتاب فعال نبوده و این نقص به شمار می‌رفت. سال گذشته با تغییرات جدید مدیریتی که به تاسیس معاونت پژوهشی در خانه هنرمندان انجامید، بنا شد یکی از برنامه‌های معاونت پژوهشی تالیف و انتشار کتاب باشد.

نامورمطلق درباره چگونگی تالیف کتاب‌ها و نویسندگان آن‌ها، گفت: از نظر محتوایی ما برای این کتاب‌ها از منابع گوناگونی استفاده خواهیم کرد، یکی از این منابع همایش‌هایی است که در خانه هنرمندان برگزار می‌شود، یعنی معاونت پژوهشی مباحث و مقالاتی را که در این همایش‌های موضوعی ارایه می‌شود، در قابل کتاب نیز منتشر خواهد کرد.

معاون پژوهشی خانه هنرمندان در ادامه به همایش‌هایی که در سال 1391 در خانه هنرمندان برگزار شد، اشاره کرد و گفت: تا به حال چند همایش در خانه هنرمندان برگزار شده است که از میان آن‌ها می‌توانم به همایش ادبیات تطبیقی اشاره کنم، که در آینده‌ای نزدیک دو یا سه کتاب از مقالات و موضوعات مطرح شده در این همایش منتشر خواهد شد. دیگر همایش مهم برگزار شده در خانه هنرمندان«جامعه‌شناسی هنر» بود که آن هم تبدیل به یک کتاب خواهد شد. همچنین همایش‌هایی نیز، مانند «همایش بازنمایی فضاهای شهری در ادبیات» در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهند شد که از میان آن‌ها نیز کتاب‌هایی بیرون خواهد آمد.

نامورمطلق در ادامه به برگزاری نشست‌های موضوعی در خانه هنرمندان اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از منابع برای تامین محتوای کتاب‌ها، نشست‌های علمی و موضوعی است که در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. به عنوان مثال، مجموعه نشست‌های «نظریه چیست؟» به صورت هر ماه یک سخنرانی در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. در این مجموعه نشست‌ها به نظریه‌های ادبی، هنری و کلا به خود مفهوم و فلسفه نظریه پرداخته می‌شود. ما از سخنرانان درخواست کردیم که متن سخنرانی خود را به صورت یک مقاله در اختیار ما بگذارند، تا آن‌ها را در انتهای سال به صورت یک کتاب مجموعه مقاله منتشر کنیم. همچنین در موضوعاتی چون «رویکرد پسا استعماری در هنر» و «آیکونولوژی» نیز کتاب منتشر خواهیم کرد.

نامورمطلق در ادامه به برنامه‌های تابستانه خانه هنرمندان اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش نیز معاونت پژوهشی شروع به برگزاری کارگاه‌هایی چون «حکمت هنر شرق»، «نقد مضمونی» و «گونه‌شناسی سینما» کرده است که در زمره فعالیت‌های جدی معاونت پژوهشی به حساب می‌آید. همچنین ما در تابستان امسال یک دانشگاه تابستانه را تعریف کردیم که قرار است در موضوعات تخصصی هنر و زیبایی‌شناسی استادان مطرحی در آن تدریس کنند.

نامورمطلق در پاسخ به این سوال که آیا در اساسنامه خانه هنرمندان انتشار کتاب هم ذکر شده یا خیر؟ گفت: مانعی در کار نیست، یعنی از فهوای اساسنامه چنین بر می‌آید که مشکل و مانعی برای انتشار کتاب نیست، اما مجوزهای قانونی برای انتشار کتاب نداریم و درخواست خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده‌ایم. امیدوارم مسوولان مربوطه در حوزه صدور مجوز نشر با ما همکاری لازم را انجام دهند، چرا که متاسفانه مراحل اداری درخواست مجوز ما کمی طولانی شده است. اگر درخواست مجوز نشر ما پذیرفته شود، جهشی در امر تالیفات خانه هنرمندان به وجود خواهد آمد.

وی افزود: یکی از مشکلات ما نداشتن مجوز نشر است و ما در حال مذاکره با یک ناشری هستیم که با کمک آن‌ها بتوانیم کتاب‌های تولیدی را منتشر کنیم. لازم است در این‌جا بیان کنم که ناشری با نام «خانه هنرمندان» وجود دارد که با ما در ارتباط نیست، بلکه صرفا یک تشابه اسمی است. ما در خواست مجوز خود را با عنوان خانه هنرمندان ایران داده‌ایم و نام انتشاراتی ما هم همین خواهد بود.

نامورمطلق گفت: با «نشر شهر» مذاکراتی از طرف معاونت پژوهشی خانه هنرمندان صورت گرفته و به احتمال زیاد بخش گسترده‌ای از فعالیت‌های ما تا قبل از صدور مجوز نشر، با انتشاراتی «نشر شهر» خواهد بود. 

نامورمطلق در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا کتاب‌ها بر اساس مطالعات «نیازسنجی منبع» و همچنین «مخاطب‌شناسی» منتشر خواهند شد؟ گفت: بیشترین مطالعات مخاطب‌شناسی ما بر اساس تجربه استادانی است که در اینجا سخنرانی و تدریس می‌کنند، چراکه اغلب این استادان در دانشگاه‌ها مشغول به تدریس هستند و مخاطبان ما نیز به طور عمده از قشر دانشجویان  کارشناسی تا مقاطع دکتری تشکیل می‌شود.

وی افزود: همچنین چند گروه‌ پژوهشی نیز در خانه هنرمندان مشغول به فعالیت هستند و یکی از مهم‌ترین منابع ما را برای مخاطب‌سنجی و موضوع‌سنجی تشکیل می‌دهند، البته خود ما هم تجربیاتی داریم و مخاطبان هم به ما رجوع و نیازهای آموزشی خود را بازگو می‌کنند. آقایان دکتر حسن بلخاری، دکتر علی عباسی، دکتر علی رامین، دکتر مرتضی بابک‌معین برخی از استادان این گروه‌های پژوهشی هستند.

نامورمطلق در پاسخ به این سوال که چرا خانه هنرمندان کتابخانه تخصصی ندارد، گفت: امکانات ما محدود است، خانه هنرمندان یک موسسه مردم‌نهاد، غیردولتی و خودگران است که ردیف بودجه‌ ندارد. گاهی از طرف شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمک‌هایی به ما می‌شود، که کافی نیست. بنابراین چون ما ردیف بودجه نداریم، از نظر امکانات و حتی مکانی در مضیقه هستیم. فعالیت‌هایی هم که بیان کردم همه خودگردان است و هزینه‌های آن‌‌ها به طور شخصی تامین و بخشی از آن هم به عنوان شهریه کلاس‌ها از مخاطبان دریافت می‌شود.

معاون پژوهشی خانه هنرمندان گفت: یکی از برنامه‌های جدی ما ایجاد یک کتابخانه تخصصی هنر و همچنین ایجاد پژوهشکده تخصصی بوده و هست، اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات تاکنون نتوانسته‌ایم این برنامه‌ها را محقق کنیم. خانه هنرمندان نیاز به حمایت از جانب دولت دارد تا بتواند برنامه‌های خود را به طور کامل پیش ببرد.

نامورمطلق در انتها گفت: درخواست ما از مراکز دولتی که مدیریت فرهنگی کشور را بر عهده دارند، این است که از برنامه‌های خانه هنرمندان حمایت کنند، چرا که بسیاری از مخاطبان ما دانشجویان هستند و همچنین خانه هنرمندان یکی از مراکز پرتردد هنری در کشور است. اگر حمایت از ما بیشتر بود، ما می‌توانستیم فعالیت‌های اثرگذار و فرهنگساز بیشتری انجام بدهیم. ظرفیت ما بیشتر از این است، اما متاسفانه محدودیت مالی گریبانگیر ماست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها