شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
يزدان پناه: به‌روز شدن «طرح درس» ضروري است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، تغییر نکردن طرح درس دانشگاهی را یکی از مهم‌ترین مشکلات رشته فناوری اطلاعات دانست و گفت: مسوولان باید با مشورت گرفتن از استادان و متخصصان فناوری اطلاعات این طرح درس را به‌روز کنند تا به تناسب آن، آثار جدید تالیف یا ترجمه، و به دانشجو عرضه شوند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر احمدعلی یزدان‌پناه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و مدرس برخی از دروس رشته فناوری اطلاعات از جمله سیستم‎‌های اطلاعات مدیریت و کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان است.

به گفته یزدان‌پناه، ایجاد تحول مثبت در رشته فناوری اطلاعات نیازمند تلاش گروهی و توجه ویژه به طرح درس دانشگاه‌هاست.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ابتدا با تاکید بر جدید بودن رشته فناوری اطلاعات در جهان و ایران گفت: این رشته هنوز نظم سیستماتیکی پیدا نکرده و برنامه‌ریزی آموزشی در دانشگاه‌ها به‌خوبی انجام نشده. در واقع در این رشته هنوز اوایل راه هستیم و انتظار تحول زیاد است.

وی استقبال دانشجویان از رشته فناوری اطلاعات را در کشور بسیار خوب دانست و گفت: با توجه به علاقه جوانان به تحصیل در این رشته، هنوز متناسب با خواست مدرسان و برنامه‌ریزان به پیش نرفته‌ایم. با این حال تلاش‌‌های زیادی از سوی این استادان برای تحول درس‌های فناوری اطلاعات انجام شده است. به عقیده من مسیر رشد برای این رشته هموار است اما به تلاش جمعی همه گروه‌ها نیاز دارد.

این استاد دانشگاه، منابع موجود در رشته فناوری اطلاعات را متنوع دانست و گفت: استادان دانشگاه متناسب با هر درسی منابعی را معرفی می‌کنند که بخشی از آن‌ها برگرفته از پایگاه‌های اطلاعاتی جهانی‌اند. با این حال منبع مفید منتشر شده در قالب کتاب درسی بسیار کم است و استادان بر اساس اطلاعاتی که از منابع مختلف کسب می‌شود جزوه‌هایی را تهیه مي‌كنند و در اختیار دانشجو قرار می‌دهند.

به گفته یزدان‌پناه، برخی از درس‌ها در رشته فناوری اطلاعات سابقه بیشتری دارند و هر ساله منابع زیادی درباره آن‌ها در جهان منتشر می‌شود؛ برای مثال درسی مانند «سیستم‌های اطلاعات مدیریت» این ویژگی را دارد ولی مشکل این‌جاست که اگر در کشورهای دیگر سه هزار کتاب متنوع درباره این موضوع تولید شود این تعداد در ایران بسیار کم و شاید کمتر از 30 عنوان باشد. 

اين استاد دانشگاه درباره ترجمه کتاب‌های رشته فناوری اطلاعات و استفاده از منابع ترجمه‌شده در دانشگاه‌ها چنین توضیح داد: در دانشگاه‌ها خیلی از ترجمه استقبال نمی‌شود و تالیف ارزش بیشتری دارد اما بسیاری از استادان به سمت تالیف نمی‌روند. این مشکل فقط به رشته فناوری اطلاعات اختصاص ندارد و در اغلب رشته‌های دانشگاهی مشاهده می‌شود.

وی که مدتی مهندس ناظر نظام جامع رايانه و انفورماتيک در دفتر آمار و انفورماتيک بنياد شهيد انقلاب اسلامی بوده، تکیه بر منابع غربی را در رشته‌ای مانند فناوری اطلاعات اجتناب‌ناپذير دانست و افزود: بسیاری از علوم به‌ويژه علوم فنی و تکنولوژیک، بنیان غربی دارند؛ برای مثال در برنامه‌نویسی تکیه بر زبان ثابتی است که وجود دارد و برای فراگرفتن آن باید منابع غربی را مطالعه کرد. به هر حال مدرسان و محققان باید بکوشند بخش‌هایی را که قابلیت دارند برای استفاده در فضای ایران کاربردی کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، فعالیت‌ها باید به سمتی باشند که اطلاعات به نرم‌افزارهایی تبدیل شوند تا در نظام اداری کشور قابل استفاده باشند. وی با بیان این مطلب افزود: فناوری اطلاعات درسی کاربردی است و این مدرس است که باید این کاربردها را در ایران دنبال کند. با این حال فناوری اطلاعات درسی است که مهد اولیه آن در خارج است و ما با فاصله‌ای چند ساله به دنبال کشورهای دیگر در حرکتیم.

نویسنده کتاب «مفاهیم و راهنمای مدیریت پروژه» حرکت اولیه برای شکل‌گیری این علم را در کشور مناسب ارزیابی کرد و گفت: ما برای این‌که بتوانیم به تولید علم برسیم باید از مرحله نخستین آن، به‌خوبی گذر کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی وضعیت منابع موجود در کتابخانه‌های دانشگاهی کشور را در رشته فناوری اطلاعات مطلوب دانست و اضافه کرد: دانشکده‌هایی که رشته فناوری اطلاعات در آن‌ها تدریس می‌شوند معمولا به تجهیز کتابخانه‌های خود می‌پردازند و حتی در مقاطعی حدود دو تا سه هزار جلد کتاب هم خریداری شده؛ هر چند وضعیت این رشته با رشته‌هایی چون فیزیک و ریاضی، با قدمت بسیار طولانی‌شان، قابل مقایسه نیست.

«نظام اطلاع‌رسانی جهانی» ویژگی مثبتی است که به عقیده یزدان‌پناه سبب می‌شود دانشجو و استاد رشته فناوری اطلاعات بتوانند به مقالات و منابع دست اول زیادی دست یابند. وی درباره این ویژگی گفت: اکثر کتاب‌ها امروزه در قالب کتاب‌های دیجیتال هم منتشر می‌شوند و منابع مفید بسیاری در اینترنت قابل دسترسی است و این موضوع سبب می‌شود دانشجو هیچگاه از نظر منابع عقب نماند. از سویی در دانشگاه‌ها هم هیچ استادی بیش از سه یا چهار کتاب را به عنوان منبع معرفی نمی‌کند، زیرا زمان زیادی برای تدریس در یک ترم وجود ندارد.

به اعتقاد وي کمبود کتاب در دوره تحصیل یک دانشجو زیاد به چشم نمی‌آید و بعد از فارغ‌التحصیلی است که دانشجو متوجه می‌شود با آن حجم محدود مطالبی که فراگرفته نمی‌تواند به کار مشغول شود و نیازمند منابع غنی‌تر و بیشتری است.

مترجم کتاب «مدیریت پروژه: موردکاوی» مهم‌ترین مشکل را در رشته فناوری اطلاعات، قدیمی بودن طرح درس دانشگاه‌ها دانست و گفت: حدود 15 سال است که طرح درس تغییری نکرده و استادان مجبورند در هر ترم تحصیلی مطالب قدیمی را تدریس کنند. با این حال نمی‌توان به همان طرح درس‌ها بسنده کرد و استادان زیادی هستند که مطالب جدید و متنوعی را تدریس می‌کنند.

دعوت‌ کردن استادان و متخصصان این رشته به جلساتی راهبردی بعد از پایان هر دوره تحصیلی، پیشنهادی بود که به عقیده یزدان‌پناه مي‌تواند به پیشبرد اهداف این رشته کمک زیادی کند. وی درباره این موضوع چنین توضیح داد: وزارت علوم و یا سازمان‌هایی مانند سازمان برنامه‌ریزی درسی باید با مشورت گرفتن از استادان دانشگاه، طرح درس‌ها را به‌روز و نکات و منابع درسی جدید را معرفی کنند تا همراه با پیشرفت سریع علم فناوری اطلاعات در جهان، تحولی هم در دانشگاه‌های کشور صورت بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها