پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
محمود حکیمی: تاریخ‌نگار نباید تعصب‌آفرینی کند

محمود حکیمی، پژوهشگر تاریخ و نویسنده مجموعه هفت جلدی «تاریخ تمدن ایران و جهان» معتقد است، مولف کتاب‌ تاریخی باید در نوشته‌هایش تلاش کند خواننده دچار تعصب نشود زیرا تعصب در طول تاریخ موجب پدید آمدن کینه‌ها و جنگ‌‌های بسیار شده است. خواننده کتاب تاریخی نیز باید بداند که شناخت درست از مورخان، گرایش‌ها و عقاید آنان امری بسیار ضروری است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ محمود حکیمی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر تاریخ است. از وی تاکنون بیش از صد اثر به چاپ رسیده که بخش بسیاری از این آثار، ويژه نوجوانان و جوانان است. به بهانه انتشار و رونمایی کتاب هفت جلدی «تاریخ تمدن ایران و جهان» به قلم این پژوهشگر، با او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

حکیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: کتاب «تاریخ تمدن ایران و جهان» که به تازگی از سوي شرکت سهامی انتشار در هفت جلد منتشر شده، نتیجه 40 سال پژوهش در حوزه تاریخ است. 

این نویسنده در پاسخ به این سوال که «با توجه به این‌که کتاب‌های زیادی در حوزه دین از شما منتشر شده است چرا به نگارش اثری جامع در حوزه تاریخ پرداخته‌اید؟» گفت: بیشتر آثار دینی من از جمله «امام علی(ع)، عدالت جاوید» و «داستان‌هایی از زندگانی حضرت محمد(ص)» نیز دارای زمینه‌های تاریخی‌اند زیرا معتقدم آگاهی و شناخت صحیح از وقایع و شخصیت‌های تاریخی برای درک درست زندگی و انتخاب راه درست، بدون آگاهی از زندگانی انسان‌های خوب و بد امکانپذیر نیست و به قول یک از اندیشمندان «کسی که تاریخ نخوانده باشد کودکی بیش نیست.» 

وی افزود: پیش از این نیز کتاب‌های تاریخی بسیاری در حوزه تاریخ منتشر کرده‌ام که از جمله می‌توان به «ایران در عصر قاجاریه»، «داستان‌هایی از زندگی امیرکبیر»، «‌هزار و یک‌ حکایت تاریخی»، «تاریخ تمدن یا داستان زندگی انسان» و «‌از تاریخ بیاموزیم» اشاره کرد. 

نویسنده «تاریخ و تمدن جهان» در پاسخ به سوالی درباره ویژگی‌های شاخص کتاب «تاریخ تمدن ایران و جهان» گفت: تلاش بسیاری کرده‌ام که این مجموعه به زبان روان و ساده باشد تا خواننده بتواند شناخت درستی از وقایع تاریخی داشته باشد. همچنین کوشیده‌ام در تاریخ معاصر ایران، علاوه بر کتاب‌های تاریخی مانند کتاب‌‌های «مشیرالدوله پیرنیا» و «اقبال آشتیانی» از خاطرات رجال عصر قاجاریه و عصر پهلوی هم بهره بگیرم.

وی در ادامه سخنانش افزود: اگرچه در تالیف این کتاب دقت فراوانی داشته‌ام، در مقدمه هر جلد از خوانندگان فرهیخته خواسته‌ام که کاستی‌های این اثر را نادیده بگیرند و با ارسال نظرات خود باعث بهتر شدن کتاب در چاپ‌های بعدی شوند.

این پژوهشگر تاریخ در پاسخ به سوالی مبنی بر لازمه‌های نگارش یک کتاب تاریخی اظهار کرد: مولف کتاب‌های تاریخی باید نوشته‌ای را به مخاطب عرضه کند که به دور از تعصب نوشته شده باشد، زیرا تعصب در درازنای تاریخ کینه‌ها و جنگ‌های بسیاری را پدید آورده است. 

حکیمی ادامه داد: خواننده کتاب تاریخی نیز باید بداند که شناخت درست از مورخان، گرایش‌ها و عقاید آنان امری بسیار ضروری است زیرا به عنوان مثال کتاب «هرودوت» مورخ مشهور یونان باستان خالی از غرض و تعصب نیست و در کتاب «تاریخ تمدن ایران و جهان» نیز به چند اشتباه بزرگ او اشاره کرده‌ام.

این نویسنده در ادامه در معرفی سرفصل‌ها و مطالب کتاب «تاریخ تمدن ایران و جهان» گفت: فصل نخست این کتاب درباره تعریف تاریخ و رشته‌های مربوط به آن مانند باستان‌شناسی است و پس از آن درباره تمدن‌های نخستین نظیر تمدن سومر و بابل به تفصیل بحث شده است.

وی ادامه داد: تمدن ایران باستان، چین باستان، یونان باستان، روم باستان و همچنین ادیان توحیدی و غیر توحیدی از جمله مطالب جلد نخست است. آخرین فصل از این جلد نیز درباره سلسله ساسانیان است. بحث اصلی جلد دوم این مجموعه درباره ظهور اسلام و پیکار مسلمانان با شرک است. این جلد به وقایع مهمی از جمله واقعه غدیر خم پرداخته است. زندگی امامان معصوم شیعه نیز از جمله فصل‌های مهم جلد دوم است. در این فصل همچنین شیوه حکومت خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس به تفصیل و با ذکر مدارک و اسناد تاریخی برای خواننده شرح داده شده است.

حکیمی در این باره افزود: در مجلدات بعدی این کتاب، تاریخ کشورهای پنج قاره جهان به ترتیب تاریخ مورد بررسی قرار گرفته است و به موازات هر واقعه تاریخی در فصول مختلف، وقایع تاریخ ایران در دوران غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان و دیگر سلسله‌ها بررسی شده است.

این پژوهشگر درباره آثاری که هم‌اکنون در دست تحقیق و نگارش دارد گفت: از سال 64 مشغول پژوهش درباره تاریخ مطبوعات ایران از آغاز تا انقلاب اسلامی هستم و در این زمینه از مدارک و اسناد بسیاری استفاده کرده‌ام که امیدورام بتوانم به زودی این مجموعه را در چند جلد منتشر کنم. یک جلد از این مجموعه درباره تاریخ مطبوعات اسلامی است.
 
مجموعه هفت جلدی «تاریخ تمدن ایران و جهان» با 141 فصل، سه هزار و 350 صفحه و بهای 75 هزار تومان، توسط شرکت سهامی انتشار منتشر شده است. این کتاب دیروز (14 تیرماه) طی مراسمی در مجتمع شهید مختار سلیمانی رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها