دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۱
جزینی: سلیقه مخاطب برای بازار تابستانی داستان متحول شود

گونه‌های مختلف هنری مانند سینما و تئاتر در فصل تابستان رونق بیشتری را تجربه می‌کنند، اما معمولا بازار کتاب و ادبیات داستانی از این گردونه عقب می‌ماند. «ایبنا» در یک سلسله گفت‌و‌گو چگونگی تعمیم رونق تابستانی به ادبیات داستانی را به بحث گذاشته است. در نخستین گفت‌و‌گو از این مجموعه، جواد جزینی، داستان‌نویس، می‌گوید: در کشور ما نیز باید روند تولیدات هنری مطابق با سلایق مردم به طور نظام‌مند و آکادمیک شکل بگیرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جزینی، داستان‌نویس و مدرس مدرسه داستان‌نویسی در پاسخ به این سوال که «با توجه به رونق نسبی تولیدات سینمایی و تئاتری در فصل تابستان آیا بازار تابستانی رمان و داستان‌خوانی به توجه خاص‌تری نیاز دارد؟» گفت: بازار رمان و داستان چندان با تغییر فصل تحول را تجربه نمی‌کند و بخش زیادی از این مساله به روند تولید آثار ادبی بستگی دارد. 

این داستان‌نویس افزود: داستان‌نویسان نیاز به بودجه‌های کلان ندارند، فقط مسیر تولید اثر داستانی در ایران دچار نقص‌هایی است. البته مخاطبان بی تقصیرند و خوانندگان همیشه کتاب‌هایی را که دوست دارند، می‌خوانند.
 
نویسنده «کسی برای قاطر مرده گریه نمی‌کند» در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که نسبت به اعتقاد برخی داستان‌نویسان درباره این‌که مردم به دنبال قصه و روایت هستند و فلسفه بافی در آثار داستانی را بر نمی‌تابند و مخاطبان اصلی داستان، توده مردم هستند چه دیدگاهی دارید؟» توضیح داد: مسلما دو جریان مخاطب عام و خاص همواره در ادبیات هم وجود داشته و مخاطبان خاص غالبا دوست دارند که ذهن‌شان هم با ساختمان داستان ارتباط بگیرد؛ ضمن این‌که در همه کشورها به اندازه طبقات مختلف جامعه تولید هنری و ادبی وجود دارد، ولی در کشور ما به لزوم این تفکیک توجه چندانی نمی‌شود.

جزینی با توضیح درباره توجه به آکادمیک شدن سلیقه مخاطبان نیز گفت: در کشورهایی که به ادبیات و هنر اهمیت می‌دهند، سعی می‌کنند سلایق مردم را به وسیله نشریات، رسانه‌ها و برنامه‌ریزی‌های مختلف بالا ببرند، و در واقع ریشه‌های تحول را باید در سیاستگذاری‌های فرهنگی پایه‌ریزی کرد. 

جزینی متولد سال ۱۳۴۴ در روستای درچه اصفهان و دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی است. «تابستان پر ماجرا»، «ایل بی‌سوار» «آب باد آتش»، «داستان از حاشیه تا متن» و «کتاب خرمشهر» از جمله کتاب‌های این منتقد و نویسنده هستند. وی مدرس برخی از کارگاه‌های داستان‌نویسی است و با برخی از مطبوعات هم همکاری دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها