سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
تمام ظرفیت موسسه را برای بهره‌وری بهتر به‌کار می‌گیریم

محمد عظیمی، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به تدوین برنامه‌های این موسسه بر پایه اساسنامه موجود و تصویب هیات امنای این موسسه گفت: سعی ما بر این است که از تمام ظرفیت‌های موسسه نمایشگاه‌ها برای استفاده و بهره‌وری بهتر در برگزاری نمایشگاه‌ها استفاده کنیم.-

عظیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به بیان حوزه وظایف این موسسه پرداخت و ضمن اشاره به کارهای دبیرخانه دایمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درباره نمایشگاه‌های استانی توضيح داد.

وی در پاسخ به این سوال ‌که چه فعالیت‌هایی را در این موسسه راه‌اندازی کرده‌اید؟ پاسخ داد: ما در این موسسه و در ابتدا بر پایه اساسنامه موسسه نمایشگاه‌ها، طرحی را به هیات امنا ارایه کرده‌ایم که به تصویب آن هیات رسید و از ابتدای سال جاری به اجرای فعالیت‌ها و وظایف این موسسه پرداخته‌ایم. یکی از برنامه‌های ما طرح طبقه‌بندی مشاغل و اصلاح ساختار این مشاغل است که در حیطه و حوزه موسسه نمایشگاه‌ها قرار می‌گیرد و همچنین سعی داریم با استفاده از تمام فضای موجود در این موسسه به برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه‌های فرهنگی در ایران همت گماریم.

وی در پاسخ به این سوال که «وظایف و فعالیت‌های دبیرخانه دایمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که به‌تازگی از سوی معاونت امور فرهنگی دایر شده به تصویب هیات امنای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی رسیده است؟» گفت: پیش‌نویس طرح فعالیت‌های این دبیرخانه تنظیم شده است و در حال بازنگری نهایی آن هستیم؛ پیش‌نویس این طرح به‌زودی در اختیار دبیرخانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار خواهد گرفت و برنامه‌های آن نیز به اجرا در خواهد آمد تا شاهد برگزاری نمایشگاه کتابی کم‌نقص‌تر از گذشته باشیم.

در ادامه نحوه حضور ناشران تهرانی در نمایشگاه‌های کتاب استانی پرسیده شد و عظیمی توضیح داد: ثبت‌نام ناشران از طریق سایت موسسه نمایشگاه‌ها به نشانی www.icfi.ir انجام می‌شود و پس از ثبت‌نام و اعلام آمادگی آن‌ها، طی نشست‌هایی، نحوه شرکت این ناشران را در نمایشگاه‌های کتاب استان‌ها مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و بر اساس ویژگی‌ها و تعداد کتاب‌ها و مولفه‌های این‌چنینی، درباره نحوه حضورشان در این نمایشگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

وی استقبال ناشران تهرانی را از نمایشگاه‌های استانی مثبت ارزیابی کرد و گفت: به نظر من حضور در یک نمایشگاه که تعداد فراوانی از اهالی کتاب از آن دیدن می‌کنند برای ناشران بسیار موثر است؛ هم از نظر اقتصادی و هم از جهت شناخته شدن آن‌ها. در واقع این  فرصتي یک هفته‌ای است که در آن فروش قابل توجهی صورت می‌گیرد و البته رغبت ناشران برای شرکت در این نمایشگاه‌ها بسیار فراوان است.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به نحوه حضور ناشران استانی در این نمایشگاه‌ها اشاره و اضافه کرد: ناشران استانی هم با اعلام از سوی اداره کل ارشاد استان‌ها در نمایشگاه‌های کتاب استانی شرکت می‌کنند و این نمایشگاه‌ها برای آن‌ها هم فرصت مناسبی پیش می‌آورد تا تجربه‌ کسب کنند و هم ارتباطی با ناشران تهرانی برقرار کنند که در مجموع تجربه‌ای ارزشمند برای آن‌ها خواهد بود.

یکی دیگر از سوال‌هایی که از مدیر موسسه نمایشگاه‌ها پرسیده شد این بود که «آیا نمایشگاه کتاب در استان‌ها به یک نمایشگاه در سال ختم می‌شود یا برنامه‌های بیشتری در نظر دارید؟» عظیمی در اين باره پاسخ داد: ما علاوه بر برگزاری نمایشگاه در مراکز استان‌ها که یکبار در سال اتفاق می‌افتد، در تعدادی از شهرهای بزرگ کشور هم نمایشگاه کتاب برگزار خواهیم کرد.

همچنین برنامه زمان‌بندی نمایشگاه‌های استانی از سوی این مدیر عامل اعلام شد: با توجه به آب و هوای استان‌ها و چگونگی آمادگی ادارات کل ارشاد استان‌ها، تعیین می‌شود که ترتیب برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب در کدام استان‌ها باشد. البته ما نظر استان‌ها را هم برای برگزاری این نمایشگاه‌ها جویا می‌شویم، آن‌ها سه زمان را به ما پیشنهاد می‌دهند و موسسه نمایشگاه‌ها هم یکی از آن سه زمان را به طوری که تداخلی در سایر برگزاری‌ها نداشته باشد انتخاب می‌کند.

در پایان عظیمی درباره  زمان برگزاری استان‌ها توضيح داد: به‌جز سه، چهار استان، سایر استان‌ها برنامه زمانبندی خود را برای برگزاری نمایشگاه کتاب‌ هماهنگ کرده‌اند؛ برای آن چند استان هم به زودی زمان برگزاری را اعلام می‌کنیم. نخستین برگزاری در استان کردستان و در شهر سنندج خواهد بود که ۱۷ تیرماه صورت می‌گیرد. پس از کردستان، استان اردبیل دومین میزبان نمایشگاه‌های کتاب استانی خواهد بود که در شهریور به انجام می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها