یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۹
کرمانپور: «کتاب فصل» به برنامه‌ريزی و تبليغ نيازمند است

احمد کرمانپور، نویسنده کتاب شایسته تقدیر «اصول و کاربرد شبیه‌سازی فرایند»، برگزاری مراسم جایزه کتاب فصل را در شهرهای مختلف کشور، نیازمند برنامه‌ریزی و تبلیغات بیشتر دانست و درباره برگزاری مراسم در هر فصل گفت: انتخاب آثار برتر در بازه زمانی کم، از کیفیت انتخاب‌ها می‌کاهد.-

نويسنده تقديرشده بيستمين جايزه كتاب فصل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کاربردی بودن کتاب «اصول و کاربرد شبیه‌سازی فرایند» را مهمترین ویژگی آن دانست و پیشنهادهایی را برای بهتر شدن جایزه کتاب فصل مطرح کرد.  

وی در توضیح محتوای کتاب گفت: این اثر درباره شبیه‌سازی فرایندهای تولید است و در رشته‌های چون مهندسی مواد و مهندسی مکانیک کاربرد دارد.

کرمانپور معتقد است این کتاب در میان آثار منتشر شده به زبان فارسی، نظیر ندارد و موضوع جدیدی را مطرح می‌کند. وی درباره محتوای آن ادامه داد: کاربرد شبیه‌سازی کامپیوتری در خارج از کشور هم به تازگی مطرح شده و مدت زیادی از طرح این مبحث نمی‌گذرد.

وی این کتاب را شامل چهار بخش دانست و در توضیح آن گفت: بخش نخست به معادلات ریاضی حاکم بر تولید و معمولا معادلات دیفرانسیل تاکید دارد. در بخش دوم روش‌های عددی حل معادله و در بخش بعد خلاصه‌ای از یک مدل شبیه‌سازی شده را آورده‌ام. بخش پایانی کتاب به طور خاص به کاربرد این شبیه‌سازی می‌پردازد و مشخصا چهار فرایند تولید در آن ذکر شده است.

وی این‌گونه شبیه‌سازی را ابزار جدید مهندسی دانست که در کنار ابزارهای تحلیلی قدیمی و روش‌های سنتی، کاربرد یافته و معتقد است علم به سمت استفاده از این نوع شبیه‌سازی‌ها در حرکت است.

این استاد دانشگاه، کتاب «اصول و کاربرد شبیه‌سازی فرایند» را نتيجه پنج سال کار و پژوهش خود دانست و درباره ویژگی‌های آن گفت: در این اثر مثال‌هایی کاربردی از پروژه‌های محققان ایرانی آمده و نتیجه تحقیقات دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، به عنوان مثال‌های کاربردی و مورد آزمایش قرار گرفته در کشور، در آن ذکر شده است.

کتاب «اصول و کاربرد شبیه‌سازی فرایند» در بخش کتاب‌های کاربردی و در بخش مواد و معدن شایسته‌تقدیر شناخته شده و به گفته کرمانپور، دانشجویان رشته‌های فیزیک و شیمی هم می‌توانند از مثال‌های کاربردی آن استفاده کنند.

وی که برای شرکت در بیستمین دوره مراسم جایزه کتاب فصل در شهر سنندج حضور یافته بود، برگزاری مراسم را در شهرهای مختلف کشور ایده خوبی دانست و درباره کمبودهای این مراسم گفت: برگزاری مراسم در شهرهای مختلف، نیازمند برنامه‌ریزی بیشتر است و مساله را حساس‌تر و دشوارتر می‌کند. برای حضور افراد مختلف در یک شهرستان، باید مقدماتی فراهم و نیازهای اولیه آن‌ها نيز در نظر گرفته شود. 

وي گفت: شاید بهتر بود این حضور در شهرستان‌ها، از مراکز اصلی و شهرهای بزرگ و با امکانات بیشتر آغاز می‌شد و به تدریج به شهرهای دیگر می‌رسید. قطعا این روند منطقی‌تر و با مشکلات کمتری همراه خواهد بود.

نحوه انتخاب آثار در این مراسم مساله دیگری بود که کرمانپور به آن پرداخت و انتقادهایی را به این حوزه وارد دانست. وی در این‌باره گفت: هر کاری با مشکلاتی همراه است اما انتظار می‌رود با پیشنهادها و انتقادهایی که مطرح می‌شود، این روند سیر صعودی داشته باشد. برای مثال در رشته مهندسی مواد حدود 18 اثر معرفی شده بودند و البته در بعضی گرایش‌ها این تعداد بیشتر بود. 

وی افزود: انتخاب کتاب من از میان 18 اثر، نشان می‌دهد که رقابت عادلانه و سختی در بین نبوده. اگر این مراسم با فواصل زمانی بیشتری برگزار شوند، رقابت کیفیت بهتری خواهد داشت و انتخاب برگزیدگان و شایستگان تقدیر، اصولی‌تر صورت می‌گیرد.

تبلیغات بیشتر در این زمینه و اعلام فراخوانی برای این مراسم، مواردی بودند که کرمانپور تاکید زیادی بر آن‌ها داشت و در این‌باره گفت: این تبلیغات سبب می‌شود تمام افرادی که استحقاق دارند در این مراسم حضور یابند و انتخاب‌ عادلانه‌ای صورت بگیرد.

«اصول و کاربرد شبیه‌سازی فرایند» نوشته احمد کرمانپور از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان منتشر شده است.

مراسم پایانی بیستمین دوره جایزه کتاب فصل، عصر روز سی‌ام خرداد سال 1391 در سنندج برگزار و طی آن از پديدآورندگان كتاب‌های برتر زمستان سال گذشته قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها