سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷
اندک بودن کتاب‌های جامعه‌شناسی هنر بومی،به دليل ماهيت آن است

دبیر همایش «بررسی مسایل جامعه‌شناسی هنر» معدود بودن کتاب‌های مطالعات موردی در جامعه‌شناسی هنر بومی را طبیعی دانست و از انتشار کتاب‌ مجموعه مقالات اين همایش خبر داد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اعظم راودراد، دبیر همایش «بررسی مسایل جامعه‌شناسی هنر ایران» در حاشیه این همایش در پاسخ به اين سوال كه «چرا تاکنون کتاب‌های جامعه‌شناسی هنر در ایران صرفا بیان تئوری‌اند و به مطالعات موردی هنر بومی بسیار کم پرداخته شده است؟» گفت:‌ به نظر من ماهیت کتاب این‌گونه است که بیشتر مسایل نظری و تئوری را بیان می‌کند، اما مقالات بسياري با موضوع جامعه‌شناسی هنر  در نشریات علمی، پژوهشی منتشر شده که به مطالعات موردی پرداخته‌اند.

وی افزود: البته علم جامعه‌شناسی هنر هم علم جدید در ایران است و در آینده نزدیک کتاب‌های بیشتری در این موضوع با تکیه بر مطالعات موضوعی هنر ایرانی منتشر خواهد شد. به عنوان مثال کتاب «اقتصاد موسیقی» به قلم دکتر محمدرضا آزاده‌فر چندی پیش منتشر شد و کتاب «جامعه‌شناسی سینما و سینمای ایران» نوشته حود من نیز در آینده‌ای نزدیک منتشر می‌شود.

این نویسنده و مترجم حوزه جامعه‌شناسی هنر در ادامه درباره آخرین تالیف خود توضيح داد: در کتاب «جامعه‌شناسی سینما و سینمای ایران» 20 مطالعه موردی را در زمینه جامعه‌شناسی سینمای ایران به سرانجام رسانده‌ام، البته یک بخش نظری هم دارد که نظریه‌ها و روش‌های جامعه‌شناسی سینما را در آن مطرح کردم.

روادراد گفت: این کتاب حاصل 15 سال تحقیقات من در زمینه جامعه‌شناسی سینما است و این 20 مطالعه موردی از آن‌ها گزینش شده تا حاصل یک کتاب کاربردی باشد؛ زمانی‌که کار تحقیقی انجام نشود، نمی‌توان انتظار داشت که کتابی با مطالعات موردی در هنر حاصل شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: جامعه‌شناسی هنر و جامعه‌شناسی سینما در ایران و جهان موضوع تازه و جدیدی است، بنابراین باید به این علم فرصت داد تا آرام آرام خود را تکمیل کند.

مترجم کتاب «جامعه‌شناسی هنرها» در ادامه گفت: حوزه جامعه‌شناسی بسیار وسیع است و یک بخش از آن به جامعه‌شناسی هنر اختصاص دارد. بضاعت جامعه‌شناسی هنر در ایران محدود است و فقط شامل معدود کسانی می‌شود که در همایش یکروزه بررسی مسایل جامعه‌شناسی ایران حاضر بودند، البته با اين توضيح كه برخی از این اندیشمندان هم به تازگی وارد این حوزه شده‌اند.

راودراد گفت: ما به آینده و نسل جدید که اکنون در دانشکده‌ها مشغول به تحصیل‌اند، اميدوار هستيم. با ورود حرفه‌ای آن‌ها به این عرصه قطعا اتفاق خوشایندی رخ خواهد داد و این حوزه را روز به روز کامل‌تر خواهند کرد. 

اين پژوهشگر در ادامه صحبت‌هايش از انتشار كتاب مجموعه مقالات همایش «بررسی مسایل جامعه‌شناسی هنر ایران» توسط خانه هنرمندان خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها