پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
برخي از ناشران شهرستاني، آثار دفاع مقدس خود را به نمايشگاه نیاورده بودند

مدير كتابخانه تخصصي جنگ حوزه‌هنري از خريد 545 عنوان اثر در بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران و رسيدن جمع آثار اين كتابخانه به 10هزار و 500 عنوان خبر داد و گفت: تعدادی از ناشران به ويژه، ناشران شهرستاني که در کارنامه خود آثار دفاع‌مقدس داشتند، با وجود اين‌كه حضورشان در پايتخت براي ما مغتنم است، اما اصلاً آثار خود را به نمايشگاه نیاورده بودند و مسوول فروش این غرفه‌ها، یا از نشر آن‌ها بی‌اطلاع بودند یا به‌ وضوح، عرضه این‌گونه آثار برایشان خوشایند نبود./

نصرت‌الله صمدزاده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، به ارايه گزارشي از فعاليت‌هاي كتابخانه تخصصي جنگ حوزه‌هنري در طول برپايي بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران پرداخت و افزود: گرچه کتابخانه‌ها باید در طول سال، همگام با روند پیوسته نشر، منابع خود را به ‌موقع تهیه و کتابخانه را به‌روز نگه دارند، اما به ‌سبب مشکلات موجود داخلی برای توزیع کتاب و نبود دسترسی آسان به منابع، به‌ ویژه آثار منتشر شده در شهرهای مختلف، همواره نمایشگاه بين‌المللي کتاب تهران، فرصت بسیار مغتنمی برای این کتابخانه‌ها به ‌ويژه کتابخانه‌های تخصصی است.

وي ادامه داد: هر سال برخی از این کتابخانه‌های تخصصی که به‌ عنوان مرجع اطلاعات یک موضوع محسوب می‌شوند و باید بدون هیچ‌ گزینشي به ‌سبب کیفیت آثار، تمام منابع مرتبط را گردآوری كنند، حضوری چشم‌گیر در نمایشگاه بين‌المللي كتاب تهران دارند.

صمدزاده يادآور شد: امسال هم به رسم یازده سال گذشته، «کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری» با برنامه‌ریزی منظم و حساب شده، کارشناسان خود را برای تهیه منابع به نمایشگاه اعزام كرد. آنان با در دست داشتن فهرست کسری کتابخانه، 545 عنوان كتاب تخصصي دفاع‌مقدس را از بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران خريداري كرده‌اند.

مدير كتابخانه تخصصي جنگ حوزه‌هنري با اشاره به اين‌كه اكنون آمار دقیق‌تری از منابع منتشر شده در سال گذشته در دسترس است، تصريح كرد: اکنون 707 عنوان کتاب تخصصی جنگ ایران و عراق (دفاع‌مقدس) كه در سال 1390 منتشر شده‌اند، در کتابخانه تخصصي جنگ حوزه‌هنري موجودند که نيمي از آن‌ها را در طول سال گذشته و نيم دیگر آن را از نمایشگاه تهیه کرده‌ایم.

اين كارشناس حوزه كتابداري و اطلاع‌رساني از گزارش‌های اخير کتابخانه تخصصي حوزه‌هنري یاد كرد و گفت: از ابتدای نشر آثار جنگ (1359) تاکنون به لحاظ کمّی، چهار دوره نشر داریم. دوره اول از 1359 تا 1367 است که متوسط نشر، سالانه 100 عنوان کتاب است. دوره دوم از 1368 تا 1374 است که متوسط نشر سالانه، 150 عنوان کتاب بوده، دوره سوم از 1375 تا 1381 است که متوسط نشر سالانه 300 عنوان محاسبه شده و دوره چهارم از 1382 تاکنون است که متوسط نشر سالانه بالای 600 عنوان است. اکنون این رقم به بیش از 700 عنوان در سال رسیده و نشانگر آن است که هر سال، نشر کتاب دفاع‌مقدس رو به رشد و فزونی است.

نصرت‌الله صمدزاده در ادامه اظهار كرد: گرچه این آمار در ظاهر، نشانگر رشد سالانه و پیشرفت در نشر این‌گونه آثار است، اما شخصاً ترجیح می‌دهم كه این تعداد به یک دهم تقلیل می‌یافت اما در عوض، آثار تأثیرگذار و ماندگار جایگزین آن‌ها می‌شدند و به‌جای تعدد در عناوین، تکرر در نوبت‌چاپ‌ها و تکثر در شمارگان حاصل می‌شد. به هر حال با احتساب این ارقام، تعداد آثار موجود کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری با موضوع جنگ ایران و عراق و دفاع‌مقدس، اکنون به بیش از 10 هزار و 500 عنوان رسیده است.

صمدزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا درباره مشكلات خريد كتاب در نمايشگاه كتاب تهران، گفت: اگر از سختی تردد و تهویه نامناسب شبستان بگذريم، مواردی هم خاص موضوع جنگ و دفاع‌مقدس اند. شاید روند منظمی که ما برای تهیه منابع اتخاذ کرده‌ایم، برخی نارسایی‌های نشر و توزیع را برای ما نمایان کرده است. حتماً بيان بخشي از این مسايل به تصمیم‌گیران حوزه نشر كمك خواهد كرد. براي مثال، امسال تعدادی از ناشران به ويژه ناشران شهرستاني که در کارنامه خود آثار جنگ تحمیلی و دفاع‌مقدس داشتند، با وجود اين‌كه حضورشان در پايتخت براي ما مغتنم است، اما اصلاً آثار خود را به نمايشگاه نیاورده بودند و مسوول فروش این غرفه‌ها، یا از نشر آن‌ها بی‌اطلاع بودند یا به‌ وضوح، عرضه این‌گونه آثار برایشان خوشایند نبود.

مدير كتابخانه تخصصي حوزه‌هنري ادامه داد:‌ در پاسخ به این سوال که چرا كتاب‌هاي دفاع‌مقدس را منتشر می‌کنید؟ مشخص می‌شد که طرف حسابشان، مراکز استانی برخی از نهادهای دولتی اند که آن‌ها را در کاری سودآور سهیم کرده‌اند! جالب است كه برخی از این ناشران، امسال در کارنامه نشر خود که از بانک اطلاعات خانه کتاب قابل احصاء است، بیش از 20 عنوان کتاب جدید در حوزه دفاع‌مقدس دارند، اما آن‌ها را به نمایشگاه نیاورده بودند.

صمدزاده تاكيد كرد: برخی از این ناشران هم فقط چاپ‌کننده كتاب‌ها بوده‌اند و گرچه آثار به نامشان چاپ شده بود، اما تمام نسخه‌ها را به نهادهای سفارش‌دهنده تحویل داده‌ بودند که به‌نظر می‌رسد به ‌سبب فروش بهتر یا اختصاص امکانات دولتی در خرید آثار توسط مراکزی مثل وزارت ارشاد که اولویت را به ناشران خصوصی اختصاص داده، چنین روندهایی شکل گرفته است. 

وي در پايان با انتقاد از صرف تمام هزینه‌هاي یک کتاب توسط نهادهاي دولتي و چاپ آن به نام يك ناشر خصوصي و تاثير نامناسب آن بر آمار صحيح نشر، تاكيد كرد: برخی از کتاب‌ها نيز گرچه در بانک‌های اطلاعاتی کتابخانه ملی و خانه کتاب، در زمره آثار جنگ و دفاع‌مقدس آمده بودند، اما پس از رویت کتاب‌ها و بررسی کارشناسان کتابخانه، یا ارتباطی با این موضوع ها نداشته یا اصلاً منتشر نشده‌اند. اين آثار از گردونه فهرست کسری ما خارج می‌شوند اما همیشه این‌گونه کتاب‌ها، انرژی بیشتری را از ما صرف خود می‌کنند و حداقل حدود 10 درصد از کسری‌های ما را شامل می‌شوند كه اين امر، ناشی از بی‌دقتی در تولید اطلاعات، توسط نهادهای مسوول است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها