چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
عقدایی: «شاهنامه» کتابی برای همه روزگاران است

تورج عقدایی، استاد دانشگاه آزاد زنجان، معتقد است به دلیل عمق و وسعت «شاهنامه»، هنوز جای پژوهش‌های بسیاری در این عرصه خالی است؛ چراکه باتوجه به گذر روزگار، افق نگاه و اندیشه ما نیز تغییر می‌کند، اما «شاهنامه» در تمامی روزگاران و برای همه افق‌های فکری می‌تواند کتابی مناسب و جذاب باشد.-

عقدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: در ارایه «شاهنامه» به مخاطب امروز، یکی از مهم‌ترین مسایلی که باید مدنظر قرار گیرد این نکته است که آیا می‌خواهیم «شاهنامه» را برای مخاطب این روزگار تنها ساده یا ساده و ژرف کنیم.

وی با تاکید بر نابود شدن «شاهنامه» در صورت ساده شدن آن ادامه داد: نباید تنها «شاهنامه» را به زبان بسیار ساده برای مخاطب ارایه کرد، بلکه باید توانایی فهم مخاطب آن را بالا برد و ارتقا بخشید، سپس «شاهنامه» را عرضه کرد.

این استاد دانشگاه به شرایط امروز و مخاطب این روزگار اشاره و تشریح کرد: باتوجه به شرایط حاضر مخاطب امروز به دنبال قالبی بسیار ساده از «شاهنامه» است، برهمین اساس مسوولیت افرادی که ساده‌نویسی «شاهنامه» را برعهده دارند، بسیار سخت و سنگین است؛ چراکه باید در عین ساده‌نویسی جوهره کار فردوسی نیز در آن اثر از میان نرود.

وی توضیح داد: به عبارت دیگر باید به نوعی فهم اسطوره‌ای «شاهنامه» را ساده کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم. به هر حال از آن‌جا که مخاطبان به شنیدن قصه علاقه‌مند هستند، برگردان داستان‌های «شاهنامه» به نثر و زبانی ساده اقدامی شایسته است. 

عقدایی افزود: از سوی دیگر نگارش نمایشنامه براساس داستان‌های «شاهنامه» نیز برای تجسم بخشیدن به آن داستان‌ها و آشنایی مخاطبان با عمق کارهای فردوسی اقدام بسیار مثبتی است.

وی در ادامه اشاره‌ای به کارهای پژوهشی انجام شده در ارتباط با «شاهنامه» داشت و گفت: به دلیل عمق و وسعت این شاهکار ادبی هنوز جای پژوهش‌ در این زمینه خالی است؛ چراکه باتوجه به گذر روزگار، افق نگاه و اندیشه ما نیز تغییر می‌کند، اما «شاهنامه» در تمامی روزگاران و برای همه افق‌های فکری می‌تواند کتابی مناسب و جذاب باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تحقیق‌ها و پژوهش‌ها در ارتباط با «شاهنامه» همچنان می‌توانند عمیق‌تر و گسترده‌تر باشند؛ چراکه همواره متن‌ها یا نسخه‌های جدیدتری از «شاهنامه» به دست می‌آید و نیاز است، تا این آثار بر مبنای دیدگاه‌های تازه بررسی شوند.

وی تاکید کرد: هنوز یک حوزه و اندیشه متمرکز درباره «شاهنامه» و این‌که این اثر به چه پژوهش‌هایی نیاز دارد، نداشته‌ایم و بیشتر کارهای انجام شده سلیقه‌ای بوده‌اند.

وی در پایان گفت: بهتر است یک مرکز و بنیاد جامع برای ساماندهی به پژوهش‌های انجام شده، تاسیس شود، تا مشخص شود به پژوهش در چه حوزه‌هایی نیاز داریم و همچنین فهرست جامعی از مقاله‌های نوشته شده در این راستا تدوین شود.

25 اردیبهشت در تقویم ایران روز بزرگداشت «فردوسی» نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط