پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
«صدای اره می‌آید» در نمایشگاه کتاب

هفتمین مجموعه شعر مریم جعفری‌آذرمانی با عنوان «صدای اره می‌آید» و در برگیرنده 67 غزل نو از سوی انتشارات فصل پنجم راهی بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران شد._

جعفری‌آذرمانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این دفتر، غزل‌های من از تیر 1389 تا خرداد 1390 را شامل می‌شود. مسایل اجتماعی و گاهی عاطفی دست‌مایه سرایش این شعرها قرار گرفته است.

وی غزل‌های این دفتر را غزل نو معرفی کرد و توضیح داد: همواره سعی کرده‌ام غزل را در فرم و تعریف کلاسیک آن رعایت کنم. اگر هم از اصطلاح غزل نو برای این شعرها استفاده می‌کنم، دلیل آن باور من به تفاوت‌های غزل امروز با غزل گذشته است.

این شاعر افزود: به‌طور کلی غزلسرای امروز آثارش با غزل شاعران و غزلسرایان بزرگی چون بیدل و حافظ تفاوت‌هایی دارد. بنابراین غزل امروز غزل نو به حساب می‌آید. 

وی درباره تفاوت غزل‌های هفتمین دفتر شعرش با دفترهای پیشین خود توضیح داد: در شعرهای این مجموعه بیشتر به مسایل جدی‌تر هستی پرداخته‌ام، البته این حرف، سخن بزرگی است، اما تاحدودی بیشتر به موضوعات و مسایلی چون مرگ و واقعیت‌های زندگی پرداخته‌ام. از همین جهت می‌گویم به مسایل جدی‌تر هستی پرداخته‌ام. 

جعفری‌آذرمانی با اشاره به این موضوع که حدود 15 سال است به صورت جدی در عرصه غزل فعالیت می‌کند، ادامه داد: من به عنوان یک وظیفه در زندگی‌ام به شعر و سرایش آن می‌پردازم و گاهی به عنوان یک دغدغه یا کار روزمره وقتم را صرف سرایش غزل می‌کنم. برهمین اساس باید برای ارتقا کارهایم مطالعاتی داشته باشم. 

وی با تاکید بر اعتقادش مبنی بر لزوم مطالعه بیشتر آثار در حوزه نثر از سوی شاعران تشریح کرد: یک شاعر باید رمان یا آثاری در زمینه نظریه‌های ادبی و نقد را  مطالعه کند و معتقدم غزلسرای امروز بیش از هر چیز باید نثر بخواند. به‌طور کلی این مطالعات بر زبان شاعر اثرگذار خواهد بود. گاهی به قوی‌تر شدن شعرها و گاهی به ضعیف‌تر شدن آن‌ها می‌انجامد.

این غزلسرا در ادامه از انتشار ششمین مجموعه شعرش و توزیع نشدن آن در بازار کتاب خبر داد و گفت: ششمین دفتر غزل‌های من با عنوان «قانون» و در برگیرنده 54 غزل نو با درون‌مایه اجتماعی و عاطفی، آبان گذشته از سوی نشر داستان‌سرا منتشر شد، اما هنوز این اثر در بازار کتاب توزیع نشده است. امیدوارم این کتاب در نمایشگاه امسال ارایه شود.

وی در پایان یادآور شد: اکنون یکسری مطالب درباره تئوری شعر و وضعیت غزل امروز و همچنین یکسری نقدهایی که درباره مجموعه شعرهای مختلف در مطبوعات نوشته‌ام را برای ارایه در قالب دو کتاب مستقل در دست گردآوری و تدوین دارم.

مریم جعفری آذرمانی متولد 1356 و دارای مدرک کارشناسی در رشته زبان و ادبیات فرانسه است. مجموعه شعرهای «سمفونی روایت قفل‌شده»(1385)، «پیانو»(1386)، «زخمه»، «هفت» و «68 ثانیه به اجرای این اپرا مانده است» پیش‌تر از این شاعر به چاپ رسیده‌اند. 

مجموعه شعر «صدای اره می‌آید» در 80 صفحه از سوی انتشارات فصل پنجم منتشر شد. این اثر در نمایشگاه کتاب امسال ارایه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط