دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۴
پرويز كلانتري: هنرمندان جوان بايد دانش خود را با كتاب افزايش دهند

پرويز كلانتري، با اشاره به انتشار متنوع كتاب در برخي حوزه‌هاي هنرهاي تجسمي، به لزوم خلاقيت و انديشه‌ورزي در توليدات هنري تاكيد كرد و گفت: تاریخ آثار ناهنرمندانه را در خود دفن می‌کند، بنابراین هنرمندان جوان باید هوشیار باشند و سواد و دانش خود را افزایش دهند.-

پرویز کلانتری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: امروزه کتاب‌های حوزه‌های مختلف هنر، به ويژه هنرهای تجسمی، از تنوع زیادی برخوردار‌ند. این تنوع به دلیل فعالیت‌های بسیار هنری در این مقطع از تاریخ است.

وی افزود: در هنر امروز حرف اول را سینما می‌زند. همه ما شاهد هستیم که فیلم «جدایی نادر از سیمین» چه افتخاراتی را در عرصه بین‌الملل برای ایران کسب کرد. در حوزه هنرهای تجسمی هم هنرمندان جوان ایرانی اغلب در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های جهانی حضوری فعال دارند. همین مسایل سبب شده که تنوع کتاب‌ها بسیار زیاد و جالب باشد.

این نقاش و تصویرگر پيشكسوت در ادامه با توجه به مقوله  هنرماندگار گفت: به نظر من جوان‌ها خودشان می‌توانند کار خود را اصلاح و در نتیجه پیشرفت کنند. کسانی‌ که کارشان هنرمندانه نیست و خلاقیتی ندارند و از سر بی‌دردی به هنر چسبیده‌اند حذف می‌شوند. تاریخ قضاوت سخت و بی‌رحمانه‌ای در مورد آثار هنری دارد و هرچیزی را به عنوان کار هنری قبول نمی‌کند. بنابراین در عرصه هنر طبع‌آزمایی طبیعی است، اما جوان‌ها برای ماندگاری باید سطح دانش خود را در هر لحظه بالاتر ببرند تا آثار ماندگار خلق کنند.

کلانتری در ادامه به برنامه‌های کاری خود در سال جدید اشاره کرد و گفت: تعهدات بسیاری دارم که باید هرچه سریعتر به سرانجام برسانم، بنابراین این روزها را مشغول نقاشی هستم، بخشی از این نقاشی‌ها را با هدف سرایت دادن «کالیوگرافی» به نقاشی‌های انتزاعی‌‌کاهگلی خودم، انجام می دهم.

وی افزود: همچنین مشغول تهیه نقاشی‌هایی درباره زنان عشایر هستم که قرار است در نمایشگاهی که در آمریکا با موضوع زن ایرانی برگزار می‌شود به نمایش در بیایند. لازم است این توضیح را اضافه کنم زمانی‌که من برای شروع به کار، روی نقاشی‌های «همراه با عشایر» تحقیق کردم متوجه شدم که نقش زن در نظام عشایری ایران بسيار تاثيرگذار بوده است.
 
كلانتري تصريح كرد: زنان علاوه بر این‌که در گله‌داری همپاي مردان بودند، به هنر بافتني نيز مي‌پرداختند. دستبافت‌های این زنان میراث قومی آن‌ها را منتقل کرده است، چرا که در هرکدام از این دستبافت‌ها شخصیت قومی آن قبیله متبلور است. به قول دکتر سیروس پرهام این گونه است که خورشید آریایی از اعماق تاریک تاریخ تا به امروز، در دستبافت‌های عشایر می‌درخشد.

کلانتری در پاسخ به این سوال که «آیا قرار است نقاشی‌های «همراه با عشایر» تبدیل به کتاب شوند؟»، گفت: از من تاکنون چند کتاب منتشر شده و در آینده نیز منتشر خواهد شد. انتشارات «زرین و سیمین» قرار بوده که برای سال جدید یعنی سال 91 یک کتاب نفیس از آثار من دربیاورد که بخشی از این نقاشی‌ها در آن کار شده است اما گویا چاپ کتاب به مشکل برخورد و احتمالا تا نمایشگاه کتاب به تعویق بیفتد. نقاشی‌های عشایر در این کتاب به صورت بزرگ و با کیفیت خوب چاپ خواهند شد.

پرویز کلانتری نقاش، تصویرساز و نویسنده معاصر ایرانی است. تابلوهاي او تا به حال در نمایشگاه‌ها و گالری‌های بسیاری در داخل و خارج به نمایش درآمده‌اند. یک اثر او نيز در فهرست تمبرهای ویژه سازمان ملل به چاپ رسیده ‌است. همچنین تابلوی مشهور «شهر ایرانی از نگاه نقاش ایرانی» اين نقاش معاصر در سازمان ملل قرار دارد.

تاکنون کتاب‌های بسیاری با تصویرسازی کلانتری منتشر شده و مجموعه نقاشی‌های او نیز در چندین مجلد به چاپ رسیده‌اند. همچنین به قلم کلانتری چند مجموعه داستان با عنوان‌های «ولی افتاد مشکل‌ها»، «چهار روایت از شب سال نویی كه بر نیما گذشت یا نگذشت» و «نیچه نه، فقط بگو مشداسماعیل» و «مرگ پایان كبوتر نیست»راهي بازار كتاب شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها