پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳
«هشت بهشت» در نمایشگاه کتاب گشوده می‌شود

«هشت بهشت» سروده امیرخسرو دهلوی و یکی از نزدیک‌ترین نظیره‌ها به «هفت پیکر» نظامی به کوشش حسن ذوالفقاری و پرویز ارسطو در ادامه مجموعه «منظومه‌های عاشقانه فارسی» تصحیح شد. این اثر آخرین مراحل انتشار را طی می‌کند و امسال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارایه می‌شود.-

ذوالفقاری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: «هشت بهشت» از جمله نخستین نظیره‌های «هفت‌پیکر» نظامی گنجوی و در حقیقت موفق‌ترین آن‌هاست. «هفت‌پیکر»‌ نظیره‌های متعددی داشته و حدود 20 نظیره از نظیره‌های این اثر در مقدمه «هشت بهشت» معرفی شده‌ است.

وی ادامه داد: «هشت بهشت» داستان کلی بهرام‌گور و هفت داستان دیگر را شامل می‌شود و به همین دلیل نیز «هشت بهشت» نامیده شده است. هفت داستان دیگر این اثر با داستان هفت شاهزاده از هفت کشور، ‌که در «هفت‌پیکر» نقل شده، متفاوت است.

این مصحح با تاکید بر این امر که پیش‌تر «هشت بهشت» در ایران منتشر نشده است، افزود: این اثر تاکنون در ایران تصحیح و منتشر نشده است، اما پیش‌تر در روسیه به چاپ رسیده بود.

وی درباره نسخه‌‌ای که برای تصحیح به کار گرفته است توضیح داد: این تصحیح براساس قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین نسخه به زمان مولف و چند نسخه معتبر دیگر صورت گرفت. تمامی این نسخه‌ها را از کتابخانه‌های ایران تهیه کرده‌ام.

ذوالفقاری درباره بخش‌های مختلف این اثر اظهار کرد: کتاب مقدمه‌ای 100 صفحه‌ای را شامل می‌شود، که طی آن مقایسه‌ای میان این اثر و دیگر نظیره‌های «هفت‌پیکر» و آثار مشابه آن صورت گرفته است. از سوی دیگر آثار و سبک امیرخسرو دهلوی و شیوه قصه‌گویی او نیز شرح داده شده است.

وی به شیوه تدوین این اثر اشاره کرد و افزود: این کتاب هشتمین اثر در مجموعه «منظومه‌های عاشقانه ادب فارسی» به حساب می‌آید و شیوه تدوین آن همانند دیگر آثار این مجموعه است و بخش‌هایی چون «درآمدی بر منظومه‌های عاشقانه فارسی»، «معرفی منظومه»، «معرفی سراینده»، «نگاهی به داستان»، «گزارش داستان»، «نسخه‌ها و تصویر نسخه‌‌ها» و در پایان «نمایه واژگان، تركیبات و كنایات» را شامل می‌شود.

وی در پایان افزود: این کتاب از سوی نشر چشمه منتشر و در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ارایه می‌شود. البته تالیف دو کتاب «یک‌صد منظومه عاشقانه فارسی» (دو جلدی) و «ادبیات مکتب‌خانه» نیز به پایان رسیده و از سوی همین ناشر در دست چاپ است.

حسن ذوالفقاری (متولد 1345 دامغان) داری مدرک دكترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران بوده و به عنوان مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس مشغول به كار است. اجرای طرح «دایرة‌المعارف داستان‌های فارسی» با همكاری محمد غلام و با سرپرستی تقی پورنامداریان برای معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی» در سه جلد از کارهای ذوالفقاری است. ذوالفقاری تالیف 25 عنوان كتاب درسی و 20 عنوان اثر پژوهشی را در كارنامه‌ کاری خود ثبت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط