سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۷
درخشش «اختر» تبريز با 180 عنوان کتاب در  نمايشگاه تهران

انتشارات «اختر» تبريز با 180 عنوان کتاب در بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران شركت خواهد كرد که 25 عنوان از آن‌ها چاپ نخستند.-

صمد محمدي‌آسيابي، مدير مسوول انتشارات «اختر» در گفت‌وگو با خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: کتاب‌هاي «مقام زن در ايران باستان» اثر يونس وحدتي و «دانشمندان آذربايجان» اثر محمدعلي تربيت با تصحيح غلامرضا طباطبايي‌مجد، از شاخص‌ترين آثار اين نشر در بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران خواهند بود.

وي ادامه داد: کتاب‌ «مقام زن در ايران باستان» به موضوع حقوق زن در فرهنگ ايران؛ از زمان باستان به بعد مي‌پردازد و کتاب «دانشمندان آذربايجان» به مفاخران حوزه جغرافيايي آذربايجان در موضوعات علمي، فرهنگي، هنري، ادبي و فکري توجه دارد.

وي با بيان اين‌كه انتشارات اختر تبريز از سال 1371 کار خود را آغاز و تاکنون 650 عنوان در حوزه‌هاي پزشکي دانشگاهي، تاريخ و ادبيات منتشر کرده و در سال 1389 به عنوان ناشر برتر استاني برگزيده شده است، به مقوله تخصصي بودن كار در حوزه چاپ و نشر اشاره كرد و گفت: چاپ و نشر کتاب روزبه‌روز تخصصي‌تر مي‌شود و بنابراين، ناشران و اصحاب قلم بايد اطلاعات عمومي، علمي و تاريخي خود را به‌روز کنند تا بتوانند بهترين آثار را توليد کنند تا از گردونه رقابت خارج نشوند. 

مدير مسوول انتشارات اختر تبريز ادامه داد: اوج کار يک ناشر، انتشار يک کتاب مرجع و ماندگار است. در اين ميان، کتاب‌هايي که با تحقيق و زحمت به رشته تحرير درآمده‌اند، ارزشمندترين کتاب‌هايند.

وي تشريح کرد: انتشارات «اختر» ماهانه حدود پنج عنوان کتاب به چاپ مي‌رساند و روانه بازار نشر مي‌کند. البته اکنون با گران شدن بهاي کاغذ صنعت چاپ و نشر قدري با رکود روبه‌رو شده است و انتشارات اختر نيز از اين قاعده مستثني نيست.

محمدي‌آسيابي در پاسخ به اين سوال که «آيا در انتشار يک کتاب به توجيه اقتصادي اين كار توجه مي‌کنيد يا بديع و علمي بودن موضوع اثر براي شما در اولويت است؟» گفت: در انتخاب کتاب اولويت با ارزشمند بودن موضوع و اطلاعات اثر است ولي نمي‌توان نسبت به موضوع اقتصادي نشر هم بي‌اعتنا بود و براي تداوم حضور در عرصه چاپ و نشر كتاب، انتشار برخي آثار پرفروش هم اجتناب‌ناپذير است.

وي افزود: در گذشته تنها به چاپ کتاب‌هاي دانشگاهي مي‌پرداختيم و اين امر سبب مي‌شد که براي عرضه اين آثار در ساير استان‌ها با مشکل روبه‌رو شويم، زيرا استادان دانشگاه تنها مطالعه کتاب‌هاي خودشان را به دانشجويان توصيه مي‌کنند و آثارشان اغلب با استقبال شهروندان همان استان مواجه مي‌شود و در ساير شهرها چنين نيست. بنابراين، علاوه بر توليد کتاب‌هاي دانشگاهي، به توليد آثار مرتبط با تاريخ و ادبيات بومي هم توجه کرديم. نکته قابل توجه اين که نسبت به گذشته موفق‌تر بوديم و با استقبال خوب مخاطبان نوشتارهاي تاريخ و ادبيات بومي روبه‌رو شديم.

وي درباره مسن‌ترين و جوان‌ترين صاحب قلمي که اثرش توسط انتشارات اختر تبريز به چاپ رسيده است، گفت: مسن‌ترين نويسنده مرحوم يحيي شيدا (متولد 1311) بود که سال قبل درگذشت و جوان‌ترين نويسنده، 17 سال دارد.

محمدي‌آسيابي در پاسخ به اين سوال که «عملكرد يک ناشر در توليد يک اثر خوب تا چه حد تاثيرگذار است؟» گفت: اگرچه بيشترين سهم بر عهده نويسنده کتاب است اما نقش ناشر در توليد يک کتاب از جنبه فني نيز بسيار مهم محسوب مي‌شود همچنين ناشر با دادن ايده نيز مي‌تواند در بهتر شدن اثر کمک کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالرضا قائدی ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    باسلام من دیکشنری ترکی به فارسی دوسویه تالیف دکتر قدیر گلکاریان نیاز دارم لطفا جهت خرید اینترنتی راهنمایی فرمائید. باسپاس
    • کاکام ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
      شما داداش میدونی خبرگزاری یعنی چی؟ خب بجای پیغام دادن توی اینجا این همه سایت فروش کتاب هست چرا اونجا سرچ نمیکنی؟
  • بهمن نصیرزاده ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    با سلام وتحیات وافره توقیرا اینجانب یک جلد لغتنامه سه زبانه تقریبا 500 صفحه ای (فارسی - ترکی استانبولی- و ترکی آدربایجانی) تالیف کرده ام صرفا جهت خدمت به فرهنگ و ملیت خودم قصد واگذاری برای چاپ بدون چشم داشت را دارم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط