یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۵
شرح پريشاني‌هاي خائفي در «مجمع پريشاني»

پرويز خائفي، شاعر شيرازي قصد دارد مجموعه‌اي از مقالات، نامه‌ها و اخوانيه‌هاي خود را در كتابي با عنوان «مجمع پريشاني» به چاپ بسپرد. بخش مقالات اين كتاب بر محور نقد و بررسي اشعار حافظ تنظيم شده است.

پرويز خائفي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: «مجمع پريشاني» مجموعه‌اي است از پريشاني‌هاي من طي سال‌هايي كه به كار شعر مشغول بوده‌ام.

وي ادامه داد: در اين كتاب كه به گرد هم آوردن مقالات، نامه‌ نگاري‌ها با دوستان و مفاخر شعر و ادب كشور و نيز تعدادي شعر و اخوانيه اختصاص دارد، تا كنون دو تن از دانشجويانم من را ياري كرده‌اند؛ ولي هنوز نياز به كمك دارم و اميدوارم بتوانم با كمك يكي ديگر از جوانان دانشجو، هر چه زودتر تقدم و تاخر و تنظيم مناسبي براي قسمت‌هاي مختلف اين كتاب در نظر بگيرم.

ديگر اثري كه خائفي به زودي از سوي انتشارات نويد شيراز به چاپ مي‌سپرد، آخرين مجموعه شعر اوست كه با نام «كنار لحظه‌‌هاي زندگي» اشعار تازه او را از سال 84 تا كنون دربر مي‌گيرد. پيش از اين، واپسين مجموعه شعر خائفي با نام «آخرين آغاز» در سال 84 منتشر شده بود.

خائفي درباره اين مجموعه شعر به خبرنگار "ايبنا" گفت: هدف اصلي من در شعر، حفظ تشخص زبان است. 

وي افزود: در مقدمه كوتاهي كه بر اين مجموعه نوشته‌ام، در مورد كارهاي گذشته و تجربه شعري و حركت تجربي خودم در شعر توضيحاتي ارايه كرده‌ام. به گمانم زبان در شعر نو بايد از قيد و بندها آسوده باشد، ولي نه به معناي آن كه به ولنگاري و بي‌بندوباري دچار شود.

خائفي تاكيد كرد: در شعر گذشته ما، اين امكان وجود داشت كه زبان شعر، استحكام و تشخص زباني شعر حافظ را داشته باشد؛ ولي در شعر نو، با وجود حفظ استحكام استخوان‌بندي و شالوده و چارچوب شعر، بيان شعري روندي آزادتر را پيش رو دارد كه كار را براي شاعر دشوار مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها