شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
فعالیت‌های موسسه خانه کتاب در سال ۱۳۹۰ تشریح شد

علی شجاعی‌صایین، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در گفت‌وگو با «ایبنا» به تشریح برنامه‌های عادي و جدید این موسسه در طول یک سال گذشته پرداخت._

به گزارش خبرگزای کتاب ایران (ایبنا)، موسسه خانه کتاب در طول سال، اقدامات فراوان مرتبط با کتاب انجام می‌دهد و بسیاری از این فعالیت‌‌ها برای نخستین بار در سال جاری انجام شد. به همین منظور گفت‌وگویی با مدیرعامل خانه کتاب انجام دادیم.

شجاعی‌صایین درباره برخی از برنامه‌های سال ۱۳۹۰ گفت: علاوه بر فعالیت‌های جاری و عادی که در طول سال انجام می‌گیرند، سال ۱۳۹۰ چند اقدام جدید نیز در خانه کتاب صورت گرفته اند؛ از آن جمله برپايي دوسالانه جشنواره ملی خلیج فارس بود که با همکاری استان هرمزگان در ابتدای سال انجام شد. یکی دیگر از اقدامات نو این موسسه اهدای جوایز به شایستگان تقدیر بیست و نهمین دوره جایزه کتاب سال بود که با فاصله کمتر از یک ماه از برگزاری آیین پایانی کتاب سال انجام شد؛ پیش از این با فاصله نزدیک به ۱۰ ماه این جوایز به شایستگان تقدیر کتاب سال اهدا می‌شدند.

وی اضافه کرد: تحول دیگری که امسال تجربه کردیم، برگزاری جایزه کتاب‌فصل در شهرستان‌ها بود که نوزدهمین دوره آن، برای نخستین بار در جایی غیر از تهران و در شهر شیراز برگزار شد و این اقدام علاوه بر تمرکززدایی، یک ارتباط و تعامل خوب میان نویسندگان ملی و استانی برقرار کرد و این ارتباط می‌تواند پنجره‌های جدیدی را به روی ادبیات کشور بگشاید.

شجاعی‌صایین به گسترش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هم اشاره کرد و گفت: در پایان سال ۱۳۹۰ این خبرگزاری علاوه بر سرویس‌های بین‌المللی اسپانیایی، انگلیسی و عربی به سرویس ترکی استانبولی هم مجهز شد و این یکی دیگر از اقدامات خانه کتاب براي اطلاع رسانی درحوزه کتاب است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب راه‌اندازی سایت جدید خانه کتاب را که دارای امکانات بیشتر و به‌روزتر نسبت به گذشته است، از دیگر اقدامات موثر خانه کتاب برشمرد.

وی در پاسخ به این سوال که «برنامه‌ها و اقدامات نو در سال ۱۳۹۱ به چه صورت خواهد بود؟» گفت: در سال آینده دوسالانه جایزه پروین اعتصامی را خواهیم داشت که در ماه اسفند برگزار می‌شود. همچنین سعی داریم سی‌امین دوره کتاب سال را که در سال آینده برگزار می‌شود، به‌طور متفاوت به اجرا در آوریم و برنامه‌هایی به آیین پایانی آن اضافه کنیم؛ برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های منتخب بیست و نه دوره گذشته نيز ازجمله آن برنامه‌هاست.

شجاعی‌صایین افزود: قصد داریم سال آینده در چند نمایشگاه کتاب خارجی هم شرکت کنیم.

«خانه کتاب» موسسه‌ای غیرانتفاعی و غیر دولتی است که با هدف ارایه خدمات اطلاع‌رسانی در زمینه کتاب‌های منتشر شده در ایران و فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرند، از سال ۱۳۷۲ آغاز به کار کرده و تاکنون اقدامات فراواني در حوزه کتاب به انجام رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها