احمد شاكري، رتبه سوم بخش داستان كوتاه پنجمين جايزه ادبي يوسف به پاس نگارش داستان كوتاه «زندگي به وقت دوازده و بيست دقيقه» در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) اظهار كرد: مضمون اين داستان، روايت حيات جاويد يك شهيد يا به تعبيري، حيات اخروي است؛ حياتي كه جزو اعتقادات دوران جنگ بود و هنوز هم هست.
وي ادامه داد: مفهوم اين زندگي در قالب زمان و مكان مادي نميگنجد و نوعي حيات معنوي يكي از مضاميني است كه ميتواند حد فاصل ادبيات دفاعمقدس و ادبيات جنگ در جهان باشد، همين حيات معنوي است.
داور بخش «داستان كوتاه سال» پنجمين جايزه ادبي يوسف، در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا درباره پيشبينياش درباره گرايش محتوايي ادبيات داستاني دفاعمقدس در آينده اظهار كرد: بايد نگاه دقيقتري به اين موضوع بيندازيم. ادبيات داستاني، روساخت و ژرف ساخت دارد؛ سبك، طرح، قصه و حس برانگيزي، متكلف روساخت هستند اما ژرفساختها مربوط به مباني است كه آن را جهانبيني شكل ميدهد.
شاكري اضافه كرد: اگر بپرسيم كه ادبيات داستاني دفاع مقدس بايد به كدام سمت برود؟ برخي با اين «بايد» مخالفند و معتقدند كه ادبيات داستاني بايدپذير نيست. آنها تاكيد ميكنند كه ادبيات داستاني به فراخور هر رويكرد و نگاهي ميتواند به هر سو برود و اين نگاه، انكار آن ژرفساخت است.
اين داستاننويس حوزه انقلاب و دفاعمقدس، جهانبيني را اساس ژرفساخت داستان دانست و گفت: برداشتهاي غلط از حقايق، به خاطر ضعف معرفتي در جهانبيني و ايدئولوژي است. كسي که به جهانبيني عقيده داشته باشد، قطعاً در برداشت خود نسبت به واقعيتي با عنوان دفاعمقدس، آن را قدسي ميداند.
اين برگزيده پنجمين جايزه ادبي يوسف درباره موقعيت تخيل در داستانهاي دفاعمقدس تاكيد كرد: تخيل بايد برگرفته از عقل و تخيل معقول باشد. وقتي از دفاعمقدس مينويسيم، در حال نوشتن از يك واقعيت بيروني هستيم. البته امكان ورود خيال به داستان دفاعمقدس وجود دارد، اما بايد تحت ضابطه عقل باشد. نويسنده بايد براي كشف واقعيت دفاعمقدس تلاش كند.
آيين اختتاميه پنجمین مسابقه سراسری داستان کوتاه دفاعمقدس در دو بخش داستان كوتاه و داستان كوتاه سال، هفتم اسفند ماه به همت بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاعمقدس برگزار شد.
احمد شاكري، رتبه سوم بخش داستان كوتاه پنجمين جايزه ادبي يوسف معتقد است: تخيل بايد برگرفته از عقل و تخيل معقول باشد. وقتي از دفاعمقدس مينويسيم، در حال نوشتن از يك واقعيت بيروني هستيم. البته امكان ورود خيال به داستان دفاعمقدس وجود دارد، اما بايد تحت ضابطه عقل باشد. نويسنده بايد براي كشف واقعيت دفاعمقدس تلاش كند.-
نظر شما