شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
رضا بانگیز: تصویرسازی برای کتاب‌ سنت پسندیده‌ای است

رضابانگیز هنرمند پیشکسوت، در گفت‌و‌گو با «ایبنا» اشاره کرد که اکنون تصویرسازی برای کتاب‌های ادبی منسوخ شده است در صورتی که در طول تاریخ نقاشان، حضوری فعال در کتاب‌های ادبی داشتند. به باور او رونق دوباره این سنت به اقتصادنقاشی کمک شایانی خواهد کرد.-

این مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: نخستین مقوله‌ای که به پیشرفت هنر کمک شایانی خواهد کرد، رسانه است. در قدم دوم قشر مرفه جامعه است که باید پشتوانه هنر باشد. در طول تاریخ هنر همه کشورها پشتیبانی اقشار مرفه جامعه از هنر مشاهده می‌شود، اما اکنون در ایران این تفکر غلط وجود دارد که دولت باید از هنر حمایت کند. 

وی افزود: من به شاعران و داستان‌نويسان و یا رمان‌نویسان پیشنهاد می‌کنم تا اجازه دهند که یک تصویرساز برای کتاب‌های آن‌ها در راستای مضمون تصویرسازی کند تا کتاب با تصویر منتشر شود، این کار کمک شایانی در جذب مخاطب خواهد کرد. پیشتر اکثر رمان‌های ترجمه‌ای مزین به این طراحی‌ها بودند اما امروز این سنت مناسب منسوخ شده است. کتاب اگر تصویرسازی نداشته باشد ممکن است برای مخاطب خسته‌کننده باشد.

بانگیز در ادامه با اشاره به پیشینه تصویرسازی برای کتاب گفت: به جرات بیان می‌کنم که نسل امروز بیشتر با تصویر ارتباط برقرار می‌کند تا نوشته. سنت تصویرسازی برای کتاب اگر رونق دوباره احیا شود کمک بسیاری را به اقتصاد نقاشان و تصویرسازان خواهد کرد. باید اشاره کنم که این سنت در طول تاریخ فرهنگ و هنر ایران زمین بسیار رونق داشت و کتاب‌های ادبیات کلاسیک با تصویرسازی نشر پیدا می‌کردند. به شهادت همه کتاب‌های تاریخ هنر ایرانی و اسلامی، کارگاه‌ها و مراکز تولید کتاب داشتند و هنرمندان نقاش زیادی در کنار خوشنویسان و جلدسازان در تهیه کتاب با هم همکاری می‌کردند. این کتاب‌ها با تصویرهای آن‌ها هم‌اکنون زینت‌بخش موزه‌های مشهور دنیاست مثل شاهنامه دموت یا شاهنامه طهماسبی.

این استاد نقاشی و حجم‌سازی سپس به حوزه نشر کتاب در این موضوع اشاره کرد و گفت: پیشتر ما از نظر چاپ کتاب در زمینه هنر فقیر بودیم، اما امروزه کتاب‌های تخصصی مناسبی در حوزه نقاشی، چاپ می‌شود و این جای تشکر بسیار از همه دست‌اندکاران دارد، چرا که چاپ کتاب در حال حاضر بسیار هزینه‌بر است. باید گفت که با وجود گرانی بیش از حد کاغذ چاپ کتاب‌های نقاشی به صورت رنگی و کاغذ گلاسه کاری با عظمت به حساب می‌آید. انتشار این کتاب‌ها باعث شده است که هنرمندان نسل جدید بسیار با دانش باشند و سریع پیشرفت کنند، این مساله را من به طور واضح در بین دانشجویانم مشاهده می‌کنم، قطعا جامعه هم به وجود این همه نقاش و هنرمند متبحر و آگاه افتخار خواهد کرد.

رضا بانگیز از نقاشان پیشکسوت ایرانی است که نمایشگاه‌های متعددی را در اقصی نقاط جهان برگزار کرده و جوایز معتبری را هم کسب کرده است. او نشان درجه یک هنری دارد و هم‌اکنون در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد و دانشگاه الزهرا (س) مشغول به تدریس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها